Aš negeriu. O tu? Kodėl?

Turbūt jau visi girdėjo apie norus uždrausti alaus reklamą dienos metu. Greičiausiai visi taip pat susidarė kategorišką savo nuomonę šiuo klausimų. Pamirškit ją bent trumpam ir paklausykit manęs.

Aš negeriu. Bet nesiūlau jums visiems tapti valančiais. Neapsimoka. Jis pateko tik ant dviejų litų, ir vis tiek tą pinigą išėmė iš apyvartos. Kunigu būti apsimoka labiau.

Aš nesakysiu, kad alaus reklama blogai ar gerai. Kalbėsiu truputėli bendriau, kodėl reklama veikia arba ne.

Taigi pradėkim: kodėl?

Kodėl aš negeriu? Tai buvo labai senai, savo amžiaus tikrai neprisimenu, bet už tai prisimenu pačią situaciją. Tai buvo pas gimines, aš atėjau truputį pavėlavęs ir tuo metu visiems vaikams davė kažko „paragauti“. Aš nežinojau kas tai yra, kažkoks geltonas skystis, galvojau gal koks „Buratinas“ ar šiaip koks kriaušių limonadas. Žinot, tokie kaip anksčiau buvo, senais tarybiniais laikais. Taigi aš paragavau, šiuo atveju žodis „šlykštus“ tam skoniui apibūdinti yra gerokai per švelnus. Aš viską išspjoviau ir dar po to nuėjau išsiplauti burną. Ei, nesijuokit... Aš ne abejoju, kad ir jūs pirmą kartą paragavę nesakėte: O taip, koks skonis! Tiesiog fantastiška! Jis toks švelnius, maloniai kutena ir sušildo mano gomurį.

To vieno karto užteko man visam gyvenimui.

Prieš porą metų buvo panaši diskusija drausti ar nedrausti cigarečių reklamas. Tuomet aš paklausiau savo draugo, kuris jau kelis metus buvo aktyvus kaminas, ar cigarečių reklama yra efektyvi, tai štai ką jis man atsakė: Taip. Ar žinai kodėl cigaretes „BNM“ iš keičiau į „XYZ“? Ar matei „XYZ“ reklama? Ten žmonės skraido burbuliuoja, fantastiškas jausmas, aš irgi tokio noriu. Tai rūkančio žmogaus nuomonė, nieko negaliu sakyti apie tuos kurie nerūko.

Dabar prisiminkit kokią nors alaus reklamą. Aš jums padėsiu. Ežero pakrantė. Šilta. Didžiulė kompanija draugų. Pusnuogės merginos. Ir iš ežero ištraukia dėžę alaus. Man rodos, šitą reklama rodė praėjusių metų vasarą. Ką tokia reklama jums sako? Nebūk estas, būk krūtas. Ne, bet jeigu atsimenate reklamas, tai tas estas pasiliko Lietuvoje. Reklama sako, kad gerti alų yra jėga, nes turėsi draugų, bus smagu. O ypač jeigu jūs esate vyriškos lyties ir dar jaunas tai... MERGINOS. Aš suprantu, kad skatinti nepilnamečių alkoholizmą draudžia įstatymai, bet pažvelkim faktams į akis, jeigu aš turiu mylinčią žmoną, tai manot man labai įdomios kitos, netikros, manekenės? Nežinau kaip jums, bet man – ne. Dabar pažvelkite iš kitos pusės, kada prasideda hormonų audros? Reklama puikiai pasako, KĄ REIKIA DARYTI, kad rastum merginą.

Kodėl tu geri? Todėl, kad turėčiau draugų ir gerai leisčiau laiką. Labas rytas (vakaras), kokių draugų? Tu dabar sėdi vienas prie kompiuterio, geri alų ir naršai internete! Neaiškink. Gerai neaiškinsiu.

Tikiuosi dabar neapsipylėte alumi klaviatūros, o jeigu taip tai išsivalykit aš palauksiu.

Planavau koncentruotis tik į alų, bet dabar kaip tik prisiminiau vieną mobilaus ryšio operatoriaus reklamą. Ten toks vyrukas su pantera vaikšto po miestą. Manau, kad visi puikiai žinote apie ką aš kalbu. Pirmiausiai į vyruką dėmesį atkreipia moteriškė, po to jam ramiai leidžia praeiti chuliganai. Ką ši reklama sako? Pirmiausiai jūs gausite, dėmesio, kurio jums reikia, ar gi ne tam skirti telefonai? Antra – jūs jausitės saugus. Saugumas labai svarbi emocija žmogui, bet prie ko čia telefonas?

Hm... tik dabar supratau, kodėl gatvėje į mane nežiūri merginos, aš esu ne to mobilaus ryšio operatoriaus klientas. Juokauju. Žiūri jos, žiūri...

Grįžkim prie alkoholinių gėrimų. Nesenai mes su draugais turėjom nedidelę šventę. Mano draugas labai rimtas šeimos žmogus, turi dviejų metų vaiką. Žinot, kaip sudėtinga su mažais vaikais? Nežinot? Nesvarbu. Žodžiu, jis jam davė paragauti šampano. Kiekvienų tėvų reikalas kaip jie auklėja savo vaikus. Bet kaip jūs manote, ar tas vaikas užaugęs mąstys kaip aš? Aš irgi taip manau.

Reklama dar ne viskas, svarbiausiai yra emocijos. Gera reklama nori jus įtikinti, jog nusipirkę vieną ar kitą produktą jūs pasijausite geriau. Tačiau emocijos ateina ne tik iš reklamos bet ir iš aplinkos. Daugumoje šeimų, kuriose tėvai rūko, vaikai taip pat ima rūkyti. Kodėl? Todėl, kad vaikai nori atrodyti suaugę. Jeigu mano tėvas taip daro, vadinasi tai yra jėga, aš irgi noriu būti toks kaip jis.

Dabar ant cigarečių pakelių yra užrašas: rūkymas žudo. Ar tas užrašas ką nors keičia? Neteisingas klausimas. Teisingas klausimas yra: ar tas užrašas sukelia kokias nors emocijas? Man ne. Ar juodas užrašas ant balto fono gali sukelti emocijas? Vat jeigu būtų pavaizduota kaukolė... Nors po „Karibų jūrų piratų“ sėkmės, kaukolės vaizdas gali sukelti labai įdomių emocijų, ne visai tų kur reikėtų.

Pabandykim truputėli apibendrinti. Aš negeriu, nes su tuo asocijuoju neigiamas emocijas. Jūs geriate, nes... Nu tai kaip gi, juk draugai... Viskas yra tik emocijos. Galim net gi apibendrinti dar labiau – dvi emocijos: skausmas ir malonumas.

Jeigu skaitote ne pirmą kartą turbūt atsimenate, jog kalbėjome apie dietą ir svorio numetimą. Čia problema ta pati: valgymas – malonumas. Suvalgysiu tik šitą nedidelį pyragaitį, kas čia tokio? Po 5 minučių. O jeigu suvalgysiu dar vieną nedidelį pyragaitį? Tik vieną.... Pasaka be galo.

Seniau rūkymas buvo išimtinai vyrų privilegija, bet dabar... Vienas gudrus žmogus tabako kompanijų prašymų sugebėjo įtikinti moteris, jog rūkymas – tai protestas. Rūkydamos jos parodo, kad yra nepriklausomos, savarankiškos, tai tarsi lygybės ženklas su vyrais. Siūlau jums patiems daugiau pasidomėti apie Edward Bernays veiklą.

Uždrausti reklama neužtenka, dar reikia paleisti antireklamą, kuri parodytų neigiamas emocijas susijusias, tiek su rūkymų, tiek su gėrimu ir tuomet bus galima tikėtis, jog karta, kuri ateis po mūsų, mažiau rūkys, mažiau gers. Dabartinė situaciją, tai tas pats kaip prisišikus į kelnes sakyti: „man nesmirda, man nesmirda“. Reklamos draudimas tik apribos pasirinkimo laisvę, nes žmonės pirks tą, kur pirko „paskutinį kartą“, o ne tą kurio reklamą matė vakar. Vyrai, gėrė vyrai gers, kol pasaulis apsivers.

Reklama jums nori parduoti malonumą, jeigu būtų įdomu galim susirasti kokias reklamas paanalizuoti ir pažiūrėti ką jos jums siūlo. Be abejonės jos reklamuoja savo produktus, tikrai niekas jums nesiūlo pirkti panteros, jums siūlo saugumą. Nors turėdami tikrą panterą tikrai atkreiptumėte visų dėmesį ir turėtumėte jaustis saugus.

Skausmas ir malonumas. Tai ne tik reklama, tai visas jūsų gyvenimas. Tai sprendimai, kuriuos jūs priimate, arba priešingai, tai kodėl jūs nepriimate, o dabar skaitote mano straipsnį. Skausmas ir malonumas, ne aš sugalvojau, tik noru pasidalinti savo patirtimi, bet tai bus ateityje.

Brukštelk žinutę