Bėgantis pasaulis

Norėčiau pakalbėti apie žurnalistiką, apie vakar, šiandien ir rytoj.

Buvau Bike Show Millennium automobilių parodoje. Ir ką aš ten mačiau? Daug žmonių. Labai daug žmonių. Daugelis žmonių eina su mobiliakais ir fotografuoja viską iš eilės, vos vienas kitas dėdė nešasi didelį aparatą... Ir tai ką aš pamačiau privertė mane susimąstyti, kokia žurnalistika turėtų būti iš tiesų...

Kažkada senai, senai (tai meninis įrašas, datos mums nesvarbu) atsirado laikraščiai ir visi žmonės labai džiaugėsi, nes galėjo sužinoti visas svarbiausias naujienas. Ir tai ką jie perskaitydavo laikraštyje iš tiesų buvo naujienos. Tie laikai netruko ilgai. Tuomet atsirado radijas ir televizija. Visi pradėjo kalbėti, jog televizija nužudys laikraščius. Nenužudė, tačiau tai ką skaitydavai laikraštyje naujiena vadinti buvo galima tik sąlyginai. Tai buvo vakar dienos naujienos. Praėjus dar kažkiek laiko atsirado internetas. Visi vėl pradėjo kalbėti, jog internetas nužudys laikraštį. Dabar aš jums labai atsakingai pareikšiu: internetas nenužudys spaudos, ją nužudys pasenęs, neteisingas nerangių medijos dinozaurų požiūris.

Turbūt nėra laikraščio, kuris neturėtų savo interneto puslapio. Jeigu tavęs nėra internete, tavęs nėra naujienų rinkoje. Bet čia prasideda problemos. Laikraščių pardavimai krenta, kai krenta pardavimai krenta ir pajamos iš reklamos. Kritus pajamoms iš reklamos, neišeina samdyti tiek daug žurnalistų, dėl to krenta laikraščio kokybė, kritus kokybei, laikraščio kaip ir nėra prasmės skaityti...

Internetas yra kita medalio pusė. Šiuo metu daugelis interneto naujienų yra nemokamos ir naujienų gigantai svarsto apmokestinti savo turinį. Bet toks mąstymas yra ydingas. Kodėl? Elementaru: portalų yra daug, jeigu apmokestins vienas, tuomet 90% jo skaitytojų pereis į kitą portalą ir vėl skaitys nemokamai. Jeigu apmokestins visi kartu ir vienoda kaina, tuomet apskritai liks tik vienas portalas, kuriam žmonės sutiks mokėti pinigus, o kiti bus priversti užsidaryti... Šis modelis veikia tik tuo atveju jeigu jūs esate vienintelis, didžiausias, geriausias, patikimiausias konkrečios vienos srities specialistas. Visais kitais atvejais naujienas galima gauti iš kito šaltinio nemokamai. O aš dar nepaminėjau tokio magiško žodžio kaip blogeriai, nors nėra čia ką sakyti, 98% mano gaunamos informacijos ateina būtent iš blogerių.

Kadangi jau susidarėte įspūdį apie vakar dienos žurnalistiką, laikas pakalbėti apie žurnalistiką šiandien.

Visai neseniai vyko Steve Jobs šou, kuriame jis pristatė iPhone 4. Apie renginį rašė ne vienas blogeris. Kaip atrodė tie įrašai? Vos keli žodžiai ir daugybė nuotraukų, įrašai atnaujinami realiu laiku. Laikraščiai to padaryti negali, bet svarbiausias klausimas, kiek naujienų portalų darė taip? Aš nežinau, apšvieskit mane.

Kodėl man užkliuvo žmonės Millennium fotografuojantis viską iš eilės? Todėl kad tai yra šios dienos žurnalistika. Sustabdyta akimirka žmonėms, kurie šiuo metu fiziškai yra kur nors kitame Žemės pusrutulyje, bet ta akimirka aktuali tik sekančias dvi akimirkas.

Kaip turėtų atrodyti šiandien naujienų portalas? Kaip Facebook kanalas. Rašo visi kas nori. Komentuoja visi kas nori. Įrašai trumpi, tačiau tai ne vien tekstas, nuotraukos, video, nuorodos į kitus šaltinius. Adminas užima tik stebėtojo vaidmenį ir šalina netinkamą turinį. Bet tai nėra Facebook kanalas, nes Facebook yra uždara bendruomenė. Taip jūs perskaitėte teisingai, aš tik ką pasakiau, kad Facebook ir šiknos skausmas yra viename lygyje. Norėdamas skaityti kokį nors kanalą turi būti užsiregistravęs, nėra paieškos naujienose, nėra kategorijų. Net jeigu tu esi užsiregistravęs... aš asmeniškai neradau patogaus būdo kaip sekti ir aktyviai dalyvauti naujienų pildyme bei diskusijose...

Tokio puslapio dar nėra. O kas būtų jeigu jis atsirastų? Viso gero delfi su savo užknisančiomis reklamomis.

Bet grįžkim prie "tikros" žurnalistikos, parašytos juodai ant balto popieriaus lapo. Dienraštis negali pranešinėti akimirkos naujienų, o tai ir nevisai praminga, nes akimirkos naujienos aktualios tik akimirką. Dienraščiai reikalingi tol, kol bus bobučių t.y. kol pasikeis viena karta. Tačiau savaitraščiai ir mėnraščiai jau visai kita kalba. Praėjus savaitei, tu gali stebėti įvykį nuo jo pradžios iki pabaigos, tuomet padaryti išvadas ir leisti specialistams jį išnarstyti po vieną kaulį, o tuomet pateikti prognozes kaip tas įvykis įtakos mūsų visų ateitį. Naujienos mus ras įvairiais būdais, tačiau geri analitiniai straipsniai turėtų būti žurnale ar laikraštyje. Pikantiškas naujienas reikia skaityti internete, o laikraštis turėtų tapti intelekto, išsilavinimo ir prestižo simboliu. Royce Royce niekada nesiūlė automobilių masėms ir jiems sekėsi gerai. Volkswagen gamino automobilius masėms ir pabandė pagaminti porą prabangių automobilių ir jiems nepavyko. Jeigu spaudos gigantai nori išlikti, jie turi gerai suprasti kas turi gulti ant popieriaus ir kas turi likti tik internete. O jeigu dar gražiai supakuos ir pateiks gerą prenumeratos pasiūlymą, tuomet jie gali laimėti.

Problema ta, kad tai kas turėtų būti žurnalistika šiandien, mes to dar neturime. Tai kaip mes galime kalbėti apie žurnalistiką rytoj? Aš neįsivaizduoju kokia žurnalistika bus rytoj, galbūt rytoj pagaliau mes gausime žurnalistiką, kurią turėtume turėti šiandien?

ps. Bike Show Millennium tinklapio autorių reikia nušauti, o visus, kurie pritarė tokiam dizainui, suspardyti...

Istorijos | Gal jau laikas išmesti vizitines korteles? ->

Brukštelk žinutę

Komentarai(0)