Gatvės spalvos

Filosofų vadinamas amžinas klausimas - kas atsirado pirmiau: višta ar kiaušinis. O aš jums norėčiau užduoti kitą klausimą - kas atsirado pirmiau: šviesoforas ar automobilis? Jeigu aš užduodu šitą klausimą, matyt, jumyse jau sušnibždėjo įtarimas. O gal net gi žinote teisingą atsakymą?

Pirmuoju automobiliu laikomas 1769 metais prancūzo Nicolas Joseph Cugnot suprojektuotas ir M. Brezin sukonstruotas garu varomas traktorius skirtas armijos sunkiajai artilerijai tampyti. Tiesa, jis turėjo tik tris ratus ir važiavo 2km/h greičiu.

Tai kaip su šviesoforu?

Šviesoforo istorija

Pirmasis šviesoforas buvo įrengtas 1868 metų gruodžio 10 dieną Londone prie Didžiosios Britanijos parlamento. Masinė automobilių gamyba prasidėjo maždaug po keturiasdešimt metų, tuo metu, kai buvo pastatytas šviesoforas, daugelis važinėjo karietomis ir jis buvo pastatytas dėl daugėjančių pėsčiųjų sužeidimų bei problemų sureguliuojant karietų eismą. Šviesoforą sukūrė John Peake Knight. Knight ilgą laiką dirbo geležinkelyje, kur panašus šviesoforai jau senai reguliavo traukinių eismą. Pirmasis šviesoforas buvo dujinė lempą su dviemis spalvomis - žalia ir raudona, prižiūrėtojas turėdavo perjungti svirti taip pakeisdamas spalvą. Šviesoforas susilaukė didžiulio palaikymo, tačiau 1869 metų sausio 2 dieną įvykus dujų nuotėkiui šviesoforas sprogo nužudydamas prižiūrintį policininką.

Pirmasis "modernus" elektrinis šviesoforas buvo pastatytas 1914 metų rugpjūčio 5 dieną East 105th Street ir Euclid Avenue gatvių sankryžoje Cleveland, Ohio, JAV. Jį sukūrė policininkas Lester Wire. Šviesoforas taip pat turėjo dvi spalvas - žalią ir raudoną.

Pirmasis trijų spalvų šviesoforas buvo pastatytas 1920 metais spalio mėnesį Woodward sankryžoje Michigan Avenue, Detroit, Michigan, JAV. Jį sukūrė (taip pat policininkas) William Pott. Sistema taip pasiteisino, jog sekančiais metais buvo pastatyta dar 15 šviesoforų.

Įdomu, tai kad visame pasaulyje, nors eismo taisyklės ir skiriasi, šviesoforas yra toks pats. Tačiau man ramybės neduoda klausimas: kodėl žalia - geltona - raudona?

Įvairiuose šaltiniuose tvirtinama, jog šviesoforai į gatves atėjo iš geležinkelio. Taigi nusprendžiau pakapstyti geležinkelio istoriją, kaip manote, ką aš ten radau?

Pirmą kartą naudoti šviesą traukinių eismui reguliuoti buvo pasiūlyta 1823 metais. Buvo siūloma naudoti 5 žibalines lempas ir primygtinai siūloma naudoti tik baltą šviesą, nes kitos spalvos blogai matėsi patamsyje iš toli.

Pirmą kartą spalvoti šviesoforai panaudoti 1834 metais Liverpool ir Manchester, UK. Pirmieji spalvoti šviesoforai turėjo dvi spalvas: baltą ir raudoną. Pirmieji trispalviai šviesoforai turėjo tris spalvas: baltą - važiuok, viskas gerai; žalią - atsargiai, mažink greitį, raudoną - stok. Tokį spalvų pasirinkimą lėmė žibalinių lempų gebėjimas skleisti šviesą. Balta buvo matoma aiškiai iš toli. Raudona, buvo matoma ne taip gerai, kaip balta, bet vis tiek daug geriau nei daugelis kitų spalvų. Žalia matoma šiek tiek prasčiau nei raudona. Mėlyna, violetinė naktį iš viso nematomos, todėl negalėjo būti naudojamos. Geltona tam tikromis oro sąlygomis pasidarydavo per daug panaši į žalią, todėl atskirti iš toli būdavo neįmanoma, todėl jos naudojimas irgi atkrito. Aišku, jeigu šviesoforas pirmą kartą būtų sukurtas jau esant elektrai, tai būtų visai kitų spalvų istorija.

Įvedus miestuose elektrą, reikėjo keisti ir traukinių signalų taisykles, nes balta šviesa pasidarė per daug dažna ir galėjo klaidinti mašinistus. Pirmą kartą oficialios taisyklės pakeitė baltą šviesą žalia 1892 metais Anglijoje. Tačiau priėmus tokį sprendimą, nebeliko spalvos reiškiančios "atsargiai". Tuo tarpu Amerikoje pirmą kartą balta spalva pakeista žalia 1895 metais, amerikiečiai mėgo naudoti mėlynas lempas reiškiančias "atsargiai", todėl jiems anglų problemų nekilo.

Pirmą kartą geltona, kuri tiksliau buvo ne geltona, o gintarinė arba oranžinė, panaudota kaip "atsargiai" spalva 1899. 1928 metais vis dar nebuvo jokių oficialių taisyklių, tačiau derinys žalia - geltona - raudona, jau buvo naudojimas visur.

Be abejonės traukinių reguliavimo taisyklės įtakojo kelių šviesoforo sukūrimą. Tačiau tai vis tiek neatsako į klausimą: kodėl šviesoforas yra toks koks yra? Pavyzdžiui pirmasis šviesoforas turėjo dvi spalvas: žalią ir raudoną? Kodėl? Tais laikais traukinių reguliavime buvo paplitusios: balta ir raudona. Aišku, galima suabejoti ir informacijos šaltinių teisingumu (Wikipedia).

Pirmasis trispalvis šviesoforas nesiskyrė nuo šiuo laikinio, tačiau kodėl? Atsižvelgiant į tai jog Amerikoje populiari "atsargiai" spalva buvo mėlyna, kodėl ne žalia - mėlyna - raudona? Matyt, kai kurie dalykai tiesiog priklauso nuo žmogaus nuotaikos, ar kitų atsitiktinių aplinkybių/galimybių, apie kurias po beveik 100 metų sunku sužinoti.

Kodėl policijos švyturėliai mėlyni?

Antro pasaulinio karo metu gestapas pradėjo naudoti mėlynus švyturėlius ant savo automobilių, kad sąjungininkų bombonešiams būtų sunkiau aptikti pritemdytus Vokietijos miestus. Mėlyna spalva yra blogiausiai matoma tamsoje... Po karo švyturėlius iš gestapo perėmė policija ir kitos tarnybos. Aš suprantu vokiečių norą apsaugoti savo miestus ir taip pat jų poreikį greitai nuvažiuoti į įvykio vietą, bet nuo karo praėjo jau... Šiais laikais Lietuvoje policijos švyturėliai dažniausiai būna dviejų spalvų: mėlyni ir raudoni, bet kaip greitoji ir gaisrinė? Gal reiktų pereiti prie raudonų arba gintarinių (kuriuos dabar naudoja saugos tarnybos), juk naktį jie pastebimi žymiai geriau.

Kodėl gaisrinės raudonos?

Tiesa pasakius, jos raudonos ne visur. Kai kuriuose šalyse, dėl geresnio matomumo gaisrinės dažomos geltonai arba ryškiai žaliai. Mokslininkai teigia, jog raudona yra maskuojanti spalva ir padeda gaisrinės automobiliams susilieti su aplinka, todėl rekomenduoja naudoti geltonos - žalios derinį. 1961 metų mokslininkų studija, teigia, jog naktį praktiškai visi žmonės yra akli raudonai spalvai.

Wikipedijoje galima rasti 1906 metų gaisrininkų aparato vandeniui pumpuoti nuotrauką - jis raudonas. Čia aš pavartojau žodį "aparatas", kadangi, jis buvo traukiamas arkliais, taigi, raudona spalva atėjo pas gaisrininkus dar prieš automobilių naudojimą?

Viena istorija pasakoja, jog pirmieji raudonai dažyti gaisrininkai pasirodė apie 1800 metus. Tais laikais brigados buvo ne miesto ar valstybės nuosavybė kaip dabar, o komercinės įstaigos, kurios varžėsi dėl prestižo. Raudona buvo karališka spalva ir tokios spalvos dažnai kainavo brangiausiai.

Aš sutrikęs: pasaulis toks nelogiškas, tiesiog įpročio vergas. Tai kas atrodė logiška prieš šimtą metų dabar mažų mažiausiai yra nelogiška, tačiau patyrinėjus atidžiau, galima pamatyti, jog tas nelogiškumas gali būti ir įvairių nelaimių priežastis. Kada Lietuvoje pamatysim geltonas gaisrines?

Nuorodos

What Was The First Car?

The man who gave us traffic lights

Fascinating facts about the invention of the Traffic Light

Mr. Trafficlight

Traffic light

The Origin of the Railway Semaphore

The Chicago & North Western Distant Signal Lamp

Nickel Plate Rules

Early Railway Signals

Fire engine red

What Colors Should Police Cars, Ambulances and Fire Trucks Be?

Fire apparatus

Why are Fire Trucks Red?

Fire Trucks Are Supposed To Be Red, Right? Not If You Want To Reduce Accidents

Fire Truck Color Is A Life-or-Death Issue

Publicistika | Rozetės... ->

Brukštelk žinutę

Komentarai(2)