Kuo skiriasi geras filmas nuo blogo?

Dabar pakalbėsim tema apie kurią jau mąstau senokai. Tiesa, tai tik mano nuomonė, nes aš pats nesu sukūręs jokio filmo, todėl jauskitės laisvi nesutikti ar neskaityti. 

Mano nuomone Scooby Doo yra geras filmas, o Alice in Wonderland blogas. Nors greičiausiai atsižvelgiant į jūsų amžių nerekomenduočiau jums žiūrėti nei vieno, nei kito.

Kas gerą filmą paverčia geru ir ko trūksta blogiems?

Kaip pavyzdžio nagrinėjimui pasirinkau du filmus: Super troopers ir Eragoną. Kad suprastumėte apie ką aš kalbu, jums būtų gerai mačius tuos filmus ir jeigu planuojate juos žiūrėti artimiausiu metu, tai geriau neskaitykite, nes čia viskas bus spoileris.

Geras filmas

Gero filmo pavyzdžiui pasirinkau Super troopers, nes gerą komediją pastatyti yra daug sunkiau nei tiesiog gerą filmą. Šiais laikais dažniausiai visi bajeriai taip vadinamuose komedijose yra apie aną galą ir jie net gi varžosi, kas papasakos šlykštesnį bajerį. Tai nėra juokinga. Pasakodamas juokingus anekdotus į kamerą, taip pat nesukursi geros komedijos.

Siužetas. Vermonto greitkelio policininkai mėgsta labiau krėsti pokštus, nei atlikti tikrą policijos darbą. Tačiau staiga jiems reikia atskleisti tikrą žmogžudystę, kuri susijusi su narkotikų platintojų tinklu. Ne gana to, jie varžosi su Spurbury miesto policininkai, o gubernatorius neturi pakankamai lėšų išlaikyti du policijos komisariatus, todėl vieną iš jų greičiausiai reikės uždaryti.

Geras filmas yra kaip svogūnas, jį galite nulupti po vieną sluoksnį. Tą mes dabar ir padarysim.

Pirmas sluoksnis. Tai yra gero ir blogo policininko tarpusavio kova. Paprastai tokiose kovose gėris nugali blogį.

Antras sluoksnis. Realiai mes turim ne gerą Vandamą, besivaikantį savo blogą brolį dvynį, bet du policijos komisariatus. Iš viso jų yra šeši geriečiai: leitenantas Tornis, Fosteris, Makas, naujokas Zuikis (ang. Rabbit), Farva, kapitonas O‘Hagenas. Mes taip pat turime penkis blogiečius: policijos viršininkas Grandis, naujokė Ursula, Randis, Smi, Burtonas. Tačiau skirtumas tas, jog visi gerieji policininkai gauna daugmaž vienodai eterio laiko, tuo tarpu iš blogiečių mes matome tik Grandį ir Ursulą, visi kiti pasirodo tik epizodiškai.

Iš kur mes žinome, kurie yra geri, kurie blogi? Geri gauna žymiai daugiau eterio laiko, jie linksmi ir kvailioja. Blogi, dažniausiai yra pikti. Ir vėliau mes sužinome, kad yra įsivėlę į narkotikų kontrabandą.

Trečias sluoksnis. Gubernatorius paskelbia, jog dėl pinigų stokos vieną komisariatą reikia uždaryti, todėl geri policininkai turi pasirodyti geriau už blogus arba bus priversti netekti darbo.

Ketvirtas sluoksnis. Abi policininkų grupės atvyksta į nusikaltimo vietą, kur yra įvykdyta žmogžudystė siejama su narkotikų platintoju tinklu. Tie, kurie pirmieji išsiaiškins nusikaltimą, savaime suprantama išsaugos savo darbo vietas. Bėda ta, jog gerieji policininkai nelabai įsivaizduoja kaip tirti nusikaltimus.

Penktas sluoksnis. Policininkas Farva, nori būti kietas, tačiau jis nesugeba pritapti prie savo bendradarbių, jo bajeriai yra nejuokingi. Kai blogiečių šefas manais, už darbą su policijos automobiliu uždarius Vermonto greitkelio policijos būstinę, paprašo atskleisti visą informaciją apie bylą, Farva nusprendžia griebtis šiaudo tikėdamasis, jog naujoje darbovietėje jis pritaps geriau.

Šeštas sluoksnis. Fosteris kabina Ursulą. Galėčiau sakyti, jog čia meilės istorija visai kaip Romeo ir Džuljeta, bet to būtų jau per daug.

Septintas sluoksnis. Ursula žino, jog jos kolegos užsiima narkotikų kontrabanda, jinai nori juos suimti su įkalčiais, tačiau nežino kuo pasitikėti ir bijo apie tai kam nors prasitarti.

Aštuntas sluoksnis. Visa likusi dalis yra užpildoma bajeriais.

Atrodo toks paprastas filmas, o aš tiek daug malkų priskaldžiau, įsivaizduokit ką galima būtų pasakyti tarkim apie Blade Runner arba kitą gerą filmą.

Dabar pakalbėkime epizodais.

Pirmas epizodas. Policininkai sustabdo narkomanus ir pradeda kvailioti. Taip yra pristatomi pagrindiniai veikėjai.

Antras epizodas. Greitkelio policininkai kavinėje susikimba su miestelio policininkais. Taip mes sužinome kas yra blogiečiai.

Trečias epizodas. Susirinkimo metu kapitonas liepia savo komandai susiimti, nes kitu atveju jie neteks darbo. Konflikto pradžia, filme atsiranda įtampa: sugebės ar nesugebės gerieji policininkai išlikti?

Ketvirtas epizodas. Nusikaltimo vieta. Prasideda pagrindinis veiksmas bei atsiranda problemos sprendimo variantas: išsprendę nusikaltimą policininkai gali išsaugoti darbo vietas.

Penktas epizodas. Miesto meras fotografuojasi šalia sulaikytos narkotikų partijos. Atsiranda viltis, jog jiems pavyks išvengti uždarymo.

Šeštas epizodas. Gubernatorės apsilankymas mieste, blogiečiai pristato narkotikų surastą partiją. Geriečiams žlunga visos viltys. Jų nuovada neišvengiamai bus uždaryta.

Septintas epizodas. Girti policininkai stebi kaip blogiečiai krauna narkotikus. Kulminacija.

Šio filmo biudžetas buvo 1,2mln dolerių, nežinau tos dienos kurso, bet grubiai tariant 4mln litų, ar galim tokią suma surinkti filmui Lietuvoje?

Rodos, tiek norėjau pasakyti apie gerą filmą, dabar pakalbėkime apie blogą.

Blogas filmas

Siužetas. Dabar aš galvoju kaip papasakoti siužetą, neatpasakojus viso filmo pažodžiui. Arija gabena magišką kiaušinį, ją užpuola burtininkas Durza norintis atimti kiaušinį, tačiau jam nepavyksta ir kiaušinį gauna Eragonas ir iš kiaušinio išsirita drakonas. Taip Eragonas tampa drakonu raiteliu.

Jeigu tikėjotės, jog dabar kalbėsiu apie sluoksnius, tai jums teks labai nusivilti, nes sluoksnių čia nėra. Tai labai lėvas filmas pastatytas pagal blogą knygą. Aišku, atsižvelgiant į tai, jog knygą parašė 15-metis, prasta jos vadinti negalima. O filmas yra tik pagreitintas knygos atpasakojimo būdas. Tačiau knyga yra trilogija, o filmas atpasakoja tik pirmą dalį, matyt, čia yra vieną iš didžiulių filmo problemų. Kaip pavyzdį turbūt galima būti paminėti Dienos sargyba/Nakties sargyba tikrai nuostabi ir knyga, ir filmas. Knyga ir filmas turi tą patį pavadinimą, tuos pačius veikėjus, tačiau sakyti, jog pasakoja tą pačią istoriją negalima. Tiesiog istorija pateikta knygoje niekaip nebūtų virtusi geru filmu, todėl jinai buvo šiek tiek pakeista.

Pirmas epizodas. Arija gabena magišką kiaušinį, ją užpuola burtininkas Durza, norėdamas atimti, tačiau jam atimti nepavyksta, nes Arija sukaupusi paskutines jėgas nusiunčia kiaušinį nežinoma kryptimi. Durza paima Arija įkaite ir nugabena į savo pilį. Kuo šis epizodas svarbus, ką jis parodo? Mes sužinome, jog veiksmas bus apie kažkokį kiaušinį. Tačiau, esminis klausimas, kodėl Durza paima Arija įkaite? Knygoje antroje trilogijos dalyje Arija tampa vos nepagrindine veikėja, tačiau kokia prasmė ją palikti filme? Kai statai pirmą dalį, tu nežinai ar jinai bus tik pirma ar vienintelė, todėl mąstant logiškai turi koncentruotis maksimaliai į efektyviausia rezultatą dabar. Taigi Arija palikti gyva yra vienintelė prasmė, dėl meilės scenos stambiu planu, kaip tai padarė Underworld, tačiau jeigu filmas yra vaikams kaip Avatar, tuomet tokių scenų būti negali. Pataisykit mane jeigu klystu, bet filme Eragonas, niekas nieko nei karto net netyčia nepabučiavo. Kitais žodžiais kalbant, nėra jokios prasmės Arijos palikti gyvos, taigi kodėl jos nenužudžius ir aš siūlyčiau, tai padaryti pačiu žiauriausiu būdu, kad visi suprastu, koks Durza blogas: iš jo rankų išsiveržia dūmų gyvatė, kuri paverčia Arija griaučiais ir priverčia tarnauti blogiui. Kaip jums toks prologas?

Antras epizodas. Eragonas mušasi su savo pusbroliu. Eragonas dirba laukus su savo pusbroliu. Pusbrolis atsisveikina ir iškeliauja, kad jo nepaimtų į karaliaus armija. Kuo iš epizodas svarbus? Knygoje antroje trilogijos dalyje Eragono pusbrolis vadovauja sukilėlių armijai. Jeigu tai būtų serialas, tai būtų labai svarbus draminis momentas, visi verktų ir serija galėtų tuo baigtis. Tačiau realiai filme šitas epizodas yra visiškai nereikalingas. Tiesiog laiko, pinigų ir žiūrovų kantrybės švaistymas.

Trečias epizodas. Radęs drakono kiaušinį, Eragonas pirmiausiai nueina pas mėsininką, norėdamas jį išmainyti į mėsą, tačiau mėsininkas sužinojęs, kur rado Eragonas kiaušinį, atsisako jį priimti. Kuo svarbus šis epizodas? Jis turėtų parodyti, jog Eragonas labai neturtingas, tačiau ar vieno epizodo filme užtenka, kad tą parodyti? Tikrai ne. Knygoje ten yra ir daugiau intrigų, kurios tiesiog neparodomos filme. Be to vėliau, kai ateina armija ieškoti kiaušinio būtent mėsininkas ir išduoda Eragoną, tačiau išduoti galėjo juk bet kas matęs netyčia.... Manyčiau, jog šitas epizodas irgi nėra svarbus.

Ketvirtas epizodas. Iš kiaušinio išsirita drakonas. Drakonas užauga, jis ir Eragonas mokinasi bendrauti. Visiškai nuobodus, bet neišvengiamas epizodas.

Penktas epizodas. Eragonas susipažįsta su Bromu, buvusiu drakonu raiteliu ir iškeliauja pas Vardenius. Visa kelionė yra žiauriai nuobodi, ir tie gamtos peizažai nekelia didelio įspūdžio, bet greičiausiai tai neišvengiama, nes Eragono kelionei skiriama beveik visa knyga.

Šeštas epizodas. Eragonas ir Bromas atvyksta į miestą. Bromas liepia nupirkti Eragonui duonos (šiaip jau lėvas atmazas, bet geresnio ir aš nesugalvojau) ir vietoj to Eragonas nueina pas būrėja, kuri išburia jam ateitį. Kuo svarbus šis epizodas? Knygoje būrėja papasakoja visą trilogijos siužetą sutrumpintai savo mistiškais išsireiškimais, tačiau filme yra tik viena dalis, todėl šis epizodas visiškai nereikalingas.

Septintas epizodas. Miestą puola armija neaiškiu zombių armija ir Eragonas neturėdamas kito pasirinkimo pasako brsingrgrgr (ar kokią ten nesąmonę) ir nualpsta. Kuo svarbus šis epizodas? Eragonas pirmą kartą ištarė magišką žodį reiškiantį ugnį ir nukovė visus blogiečius. Kas blogai su šituo epizodu? Filmas yra vaizdų, o ne žodžių menas. Knygose norėdami iškviesti lietų dainuojate maldas lietaus dievui, filmuose – šokate šokį. Hitchkokas savo geriausius filmus pastatė nebylaus kino metu. Vaizdas yra viskas.

Aštuntas epizodas. Eragonas užsimano išlaisvinti Arija iš Durzos nelaisvės. Išlaisvinimo metu sužeidžiamas Bromas. Eragonas šauna strėlę į Durza, Durza išnyksta, tačiau vaikinas iš Bromo sužino, jog Durzą galima nukauti tik pervėrus jo širdį. Kuo svarbus šis epizodas? Kaip žinote, jeigu aš bučiau statęs filmą, tokio epizodo nebūtų, nes aš Arija bučiau nužudęs iš karto. Tačiau šis epizodas yra svarbus tuo, jog Eragonas sužino, kad Durzą nužudyti galima tik vieninteliu būdu. Šis epizodas svarbus ir tuo, jog Bromas išmokęs visko ko gali miršta. Jis tiesiog daugiau nėra reikalingas.

Devintas epizodas. Eragoną ir Arija užpuola Razakai. Jiems išsigelbėti padeda Murtagas. Kuo svarbus šis epizodas? Tuo kad prie Eragono prisijungia naujas bendražygis. Tačiau jeigu reikalingas naujas bendražygis, tai kokia prasmė buvo žudyti Bromą? Jeigu reikia būtinai trijų, tai velniop Murtagą ir tegul Bromas nėra nužudomas. Knygoje Murtagas yra vieno iš blogiečių sūnus, tačiau filme per daug mažai laiko, kad būtų galima perteikti visas tas intrigas ir peripetijas. Kaip suprantate, mano filme Murtago nebūtų. Kova su Razakais greičiausiai sukurta pasitelkiant specialiuosius efektus, tačiau jinai nėra nei graži, nei įdomi. Čia ne Star Wars kovos šviesos kardais. Kai nuo kardu susidūrimo viskas kibirkščiuoja ir sproginėja. Star Wars kovas gražu žiūrėti. Ir vis tik šitas epizodas gali būti svarbus, jeigu vietoj Razakų, pultų pats Durza, tuomet Eragonas sužinotų, jog vienintelis būdas nugalėti Durza yra perverti širdį. Žinau, jog gana kvailai atrodo, kai pagrindinis blogietis, pats asmeniškai puola vytis pagrindinį gerietį, vietoj savęs nepasiųsdamos savo armijos, tačiau jeigu filmas bus įdomus jūs to tikrai nepastebėsite. Ir aišku, tai tikrai nėra kvailiau už pilies užpuolimą dviese išlaisvinant Ariją.

Dešimtas epizodas. Finalinis mūšis. Vardeniai gyvena kalno viduje ir priešai įsiveržia per olas bei įvairius tunelius, vyksta mūšis siauruose koridoriuose. Apgailėtina. Žinau, kad pagal knygą turi būti būtent taip, bet čia režisierius turėjo dėti ilgą, storą, skersą. Įspūdingi mūšiai yra tik tuomet kai dvi didelės armijos susiremia atvirame lauke, o virš jų susikauna du drakonai: ant vieno Eragonas, ant kito Durza.

Dabar apie tai ko dar nepaminėjau. Filmo metu dviejuose epizoduose parodomas kažkoks karalius, kuris nurodinėja Durzai, pats Durza parodomas gal šešiuose epizoduose, o didelę dalį blogų darbų atlieka anoniminiai zombiai (nemaišyti su anoniminiais alkoholikais, nors išvaizda gali būti panaši). Tai kas yra blogietis šitame filme? Bloga gali būti visa tauta, tačiau kad tauta bloga mes suprastume per jos prezidentą, kuris nuolatos grasintų sukurti atominį ginklą, nereikia rodyti, kiekvieno dieduko ir bobutės. Vienas asmuo turi sukoncentruoti tą blogį, ir būti blogas visą laiką. Durza nėra blogas, jis gailestingas, jis pasigaili Arijos, jos nenužudo, o dar po to pasikviečia į pilį Eragoną ir leidžia jam išlaisvinti Arija. Sakyčiau, Durza beveik angelas.

Jeigu nėra vieno blogiečio, tai kaip gali būti gerietis? Tai tiesiog neįmanoma, nes nėra jam su kuo kovoti ir atsiskleisti. Jeigu niekas neskriaudžia vargšų, tai nėra ką ir ginti.

Mes visi galim suprasti, kad Eragonas yra pagrindinis veikėjas, nes jam skiriama daugiausiai dėmesio, jis sugeba išgyventi nuo filmo pradžios iki pabaigos. Visi kiti veikėjai gauna maždaug dvigubai mažiau laiko, ar juos galima vadinti pagrindiniais? Greičiau, antraeiliais, o jeigu filme yra tik vienas veikėjas, tai apie kokį filmą mes kalbam? Kad kiltų konfliktas reikia mažiausiai dviejų veikėjų arba vieno dviejuose asmenyse.

Filmo biudžetas 100.000.000 dolerių.

Kaip matote daugiau pinigų nesukuria geresnio filmo. Ir šis pavyzdys turėtų būti svarbus Lietuvai, vargu ar čia kas nors sugebėtų surinkti dideles sumas, tačiau sukurti gerą filmą galima. Tik kodėl niekas to nesugebėjo padaryti?

Brukštelk žinutę