Sąmoningas sapnas - Lucid dreaming

Sakoma, kad pusę gyvenimo praleidžiame miegodami, tai kodėl tas laikas turėtų nueiti veltui, jeigu jį galėtume išnaudoti naujai patirčiai ir pojūčiams įgauti? Taip, nauji pojūčiai yra įmanomi miegant, o tiksliau sapnuojant – lucid dream.

Kas tai yra?

Sąmoningas sapnas – tai kai sapnuojantysis suvokia, jog sapnuoja. Sąmoningumas dažnai ateina sapno viduryje suprastus, jog tai ką regi žmogus prasilenkia su logika ar fizikos dėsniais.

Suvokimas, jog esi sapne leidžia kitaip pažvelgti į šią realybę, ją valdyti, keisti, patirti dalykus, kurie realybėje neįmanomi – pavyzdžiui skraidyti kaip supermenas ar pasikalbėti su žmonėmis, kurie yra mirę ar gyvena kur nors toli.

Sąmoninguose sapnuose patirti įspūdžiai yra tokie tikroviški ir ryškus, jog kartais gali atrodyti kaip realybės įvykių prisiminimai.

Kodėl žmonės tuo domisi?

Patirtį realybėje dažnai apriboja fizikos dėsniai, galimybės, pinigai, baimė nukentėti ar sužeisti kitą, visi šitie apribojimai negalioja sapnų pasauliui.

Viena iš dažniausiai minimų galimybių yra skraidymas. Sapnuose galite skraidyti kaip supermenas, kaip lėktuvas ar kaip paukštis. Viskas priklauso tik nuo jūsų norų.

Jeigu nepatinka skraidimas, tai galbūt norėtumėte pašaudyti iš ginklų, kurie egzistuoja tik Quake, Doom ar panašiuose žaidimuose?

Kai kurie žmonės sapnuose bando narkotikus ir patiria tokius pačius potyrius lyg vartotų juos realybėje be jokios žalos organizmui. Kad poveikis būtų tikroviškesnis, deja, reikia būti bent kartą realybėje jų paragavus.

Daugelis iš mūsų bijo kalbėti viešai. Sąmoninguose sapnuose galite pasirepetuoti savo kalbas, dainas, vaidinimus prieš didžiausias pasaulio auditorijas ir, jeigu sapnuose įveiksite scenos baimę, tai ir realybėje įgysite daugiau pasitikėjimo savimi.

Turbūt nekartą teko girdėti istorijų, kad atsakymus į sudėtingus klausimus mokslininkai susapnavo. Sąmoninguose sapnuose mokslininkai gali spręsti savo problemas, atlikti eksperimentus. Rašytojai gali apžiūrėti veiksmo vietą ir pabudę aprašyti ją gerokai detaliau. O jeigu jūs nesate rašytojas, bet didelis Hario Poterio (ar kito personažo fanas) galite jį pasikviesti į savo sapnus.

Mokslininkai norėdami žmones išgydyti nuo košmarų grupę savanorių mokino sąmoningų sapnų technikų ir rezultatai buvo stulbinančiai sėkmingi. Tačiau mokslininkai taip ir nesutaria, kas iš tiesų padėjo savanoriams: supratimas, jog gali kontroliuoti savo sapnus ar tikra sąmoningų sapnų patirtis.

Iš kur tai atsirado?

Nors terminas „lucid dream“ buvo suformuluotas tik 1913 metais olandų autoriaus ir psichiatro Frederik van Eeden straipsnyje „Sapnų Tyrinėjimas“, tačiau sąmoningus sapnus žmonės sapnuodavo ir gerokai anksčiau.

Sunku pasakyti, kas pirmas patyrė sąmoningą sapną, tačiau dar 415 Šv. Augustinas savo laiškuose užsimena apie sąmoningus sapnus. Nuo VIII a. Tibeto budistai praktikuoja „sapnų jogą“, kuri leidžia jiems išlaikyti visišką sąmoningumą sapno būsenoje.

Pirmasis nuolatinis sąmoningų sapnų sapnuotojas užfiksuotas rašytiniuose šaltiniuose buvo filosofas ir gydytojas Thomas Browne (1605–1682).

1867m. Marquis d'Hervey de Saint-Denys išleido knygą „Sapnai ir kaip jiems vadovauti; Praktiniai pastebėjimai“ (org. Les Rêves et les moyens de les diriger; observations pratiques), kurioje surašė savo sapnų tyrimus trukusius daugiau nei 20 metų. Jis teigė, jog kiekvienas gali išmokti sąmoningo sapnavimo.

Ką apie tai mano mokslininkai?

Pirmoji knyga Celia Green „Lucid Dreams“ pripažinusi mokslinį potencialą slypinti sąmoninguose sapnuose buvo išspausdinta tik 1968 metais.

Pirmieji įrodymai, kad sapnuose žmonės gali būti sąmoningi buvo gauti 1975 metais. Britų parapsichologas Keith Hearne susitarė su savanoriu Alan Worsley kokius akių judesius atliks sapne norėdamas įrodyti, jog yra sąmoningas. Tačiau Keith Hearne rezultatai nesulaukė didelio susidomėjimo, todėl laurus už pirmuosius mokslinius įrodymus dėl sąmoningo sapnavimo 1978 metais prisiėmė Stephen LaBerge, kuris siekdamas daktaro laipsnio Statfordo universitete savo tema pasirinko sąmoningą sapną ir atliko panašius eksperimentus kaip Keith Hearne, taip pat sukūrė bei patobulino įvairius metodus padedančius greičiau patirti sąmoningus sapnus.

Kaip man tai patirti?

Sąmoningas sapnavimas nėra kaip televizorius – paėmei pultelį ir įjungei kada nori, tai greičiau kaip šaudymas iš lanko – norint pataikyti į centrą reikia daug treniruotis (nors įmanoma ir atsitiktinė sėkmė).

Kiek sapnų pabudę iš ryto atsimenate? Aš asmeniškai dažniausiai neatsimenu nei vieno, kartais vieną ir labai retais atvejais du. Žmogus gali susapnuoti net septynis sapnus per naktį.

Pirmas žingsnis į sąmoningą sapnavimą yra sapnų prisiminimas. Norėdami padidinti savo prisimenamų sapnų skaičių užsiveskite sapnų dienoraštį. Kaip jis atrodys – spręskite patys. Jeigu esate senamadiški, šalia lovos pasidėkite užrašų knygutę ir tušinuką. Jeigu negalite gyventi be technologijų, sapnus galite kaupti savo išmaniake.

Pabudę neskubėkite keltis, pagulėkite užsimerkę, pabandykite prisiminti ką sapnavote. Dažnai būna, jog kuo labiau stengiesi sapną prisiminti tuo labiau jis stengiasi pranykti, todėl nepersistenkite.

Užrašinėdami sapnus nesistenkite būti rišlūs ar smulkmeniški, užsirašykite tas detales, epizodus, kuriuos atsimenate. Kas kiek laiko peržiūrėkite savo sapnų dienoraštį, pabandykite pastebėti kokios detalės dažnai kartojasi skirtinguose sapnuose.

Kartais atsitinka, jog sapną prisimeni netikėtai, vidury dienos, todėl gali būti pravartu sapnų dienoraštį turėti su savimi.

Antras žingsnis – savitaiga. Iš pradžių prieš užmigdami bandykite kartoti frazę „pabudęs aš prisiminsiu ką sapnavau“, kai jau pavyks prisiminti sapnus, pakeiskite frazę į „šiąnakt aš sapnuosiu sąmoningą sapną“ arba „šiąnakt sapne aš prisiminsiu, kad sapnuoju“. Jeigu į sąmoningą sapnavimą žiūrėsite skeptiškai, tai jį patirti bus labai sunku. Nusiteikimas yra labai svarbus.

Trečias žingsnis – sąmoningumo kėlimas. Mes dažnai bėgame per gyvenimą nekreipdami dėmesio į smulkmenas. Ar dažnai atkreipiate dėmesį kaip lapai siūbuoja pučiami vėjo? Į kurią pusę linksta žolė? Ar dažnai pasitaiko proga stebėti kaip skruzdėlės tempia pušies spyglį? Visa tai yra smulkmenos, neįtakojančios mūsų gyvenimo ir todėl dažnai nepastebimos. Tačiau būtent smulkmenų pastebėjimas gali padėti suvokti, jog sapnuoji. Dažnai sapnuose bandant įsižiūrėti į daiktą detaliau, jis staiga ima ir pasikeičia. Įpratę realiame gyvenime kreipti dėmesį į smulkmenas, sapne akimirksniu suprasite, jog čia yra kažkas ne taip.

Ketvirtas žingsnis – realybės patikra. Tai skamba keistai ir kartu baisiai, kai pagalvojate, kad kas nors gali jus stebėti iš šono. Taip, patikrinimą ar nesapnuoji reikia atlikti realybėje, kad ir kaip tai keistai skambėtų. Kodėl? Daugelį įpročių iš realaus pasaulio žmogus persineša ir į sapnus, taigi, jeigu įprasite nuolatos kvestionuoti savo būseną realybėje, tai atliksite automatiškai ir sapnuose.

Kaip atlikti realybės patikrą? Pats paprasčiausias (sukelsiantis mažiausiai nepatogumų) būdas yra pažiūrėti į laikrodį arba pamėginti perskaityti kokį nors tekstą (tiks sms, barų pavadinimai, alaus etiketės) sakoma, kad sapne to paties teksto perskaityti du kartus neįmanoma, nes raidės pasikeičia. Įjungti šviesą – sapne jungtukai dažniausiai neveikia. Šokinėti – sapnuose dažnai gravitacija suveikia labai keistai (gali būti mažesnė arba nebūti išviso). Giliai įkvėpti – sapnuose kvėpuoti neįmanoma. Pažvelgti į savo rankas – sapnuose jos gali turėti daugiau/mažiau pirštų, būti keistos formos ar neryškios.

Norit būti tikriems, rekomenduojama atlikti ne vieną, bet kelis realybės patikrinimus iš eilės. Taip pat reikia realybės patikrinimą atlikti vos pabudus, sapnuose kartais žmonės patiria netikrus pabudimus. Jums taip atsitikus galėsite suvokti, jog sapnuojate.

Pastaba: nerekomenduojama žiūrėti į veidrodį. Sapnuose veidrodyje pamatysite ne save, bet savo psichologinį atvaizdą. Jeigu niekinate/nemėgstate savęs, tai veidrodyje galite pamatyti labai baisų monstrą

Yra sukurta įvairių technikų siekiant padidinti savo šansus patirti sąmoningą sapną, kelias iš jų dabar aptarsime.

MILD (Mnemonic Induction of Lucid Dreams) ši technika buvo sukurta Stephen LaBerge. Jeigu nesenai pabudote ir prisimenate savo sapną, tai įsivaizduokite, kad sapnuojate ir suprantate, jog sapnuojate, atlikite realybės patikras. Tuomet po truputį keiskite sapną tarsi kurtumėte jo tęsinį. Jei nieko dar nesapnavote tuomet prisiminkite labiausiai patikusį sapną.

WBTB (Wake-Back-To-Bed). Nusistatykite žadintuvą maždaug 6 valandoms nuo miego pradžios ir pasistatykite kur nors toli nuo lovos, kitoje kambario pusėje, kad tai priverstų jus atsikelti. Priklausomai nuo žmogaus, vieniems gali užtekti pabudus pabūti vos keletą minučių, kitiems gali prireikti net valandos. Geriausia tuo metu galvoti/skaityti ką nors susijusio su sąmoningu sapnavimu. Tuomet vėl grįžkit į lovą ir bandykite susapnuoti sąmoningą sapną.

WILD (Wake-Initiation of Lucid Dreams) yra sudėtinga technika panaši į savihipnozę. Ji geriausiai suveikia žmonėms praktikuojantiems pietų miegą ar pabudus po kelių valandų miego ir bandant užmigti dar kartą. Pagrindinė idėja yra užmigti išlaikant sąmonę budrią, tam reikia įsitaisyti labai patogiai ir atpalaiduoti visus raumenis pradedant pečiais slenkant kūnu žemyn ir galiausiai baigiant veidu. Didesnius šansus sėkmei turi žmonės praktikuojantys meditaciją ar kitas atsipalaidavimo technikas.

Jeigu nepavyksta atpalaiduoti savo kūno raumenų galite pabandyti akių pratimą. Pirmiausiai visiškai užtamsinkite savo kambarį. Atsigulkite, užsimerkite ir susikoncentruokite į šviesius taškelius, kurie atsiras ant jūsų akies vokų. Stenkitės pakeisti tų taškelių spalvas, priversti juos judėti aukštyn/žemyn, kairėn/dešinėn ar kitaip šokti.

Prieš praktikuodami šią techniką, turėtumėte žinoti, jog gana dažnas šalutinis efektas yra miego paralyžius (skaityti žemiau).

CAT (Cycle Adjustment Technique) yra pati paprasčiausia technika. Pirmą savaitę pabuskite 90 minučių anksčiau nei paprastai, ir tą laiką skirkite atilikti kiek galima daugiau skirtingų realybės patikrų. Antrą savaitę miegokite normaliai, įprotis daryti realybės patikrinimus tam tikru metu turėtų suveikti jums sapne ir pažadinti jūsų sąmoningumą.

Dažnai pirmą kartą supratę, jog sapnuojate sąmoningą sapną tuoj pat pabusite. Jeigu suprantate, kad tuoj pat pabusite pabandykite suktis apie savo ašį, tai turėtų padėti pratęsti sapną. Kita sėkminga technika – trinti savo rankas.

Man niekas nepadeda patirti sąmoningų sapnų ar turiu kokių nors šansų? Vienas iš įdomiausiu prietaisų yra NovaDreamer. Kaip jis veikia? Jis atpažįsta kada žmogus patenka į REM miego stadiją ir pradeda siųsti signalus, tai gali būti įvairūs neįkyrūs garsai ar šviesos mirkčiojimai, kurie turėtų padėti suvokti, jog jūs esate sapne. Šiuo prietaisu jau nebeprekiaujama, tačiau galite pasiieškoti jo analogų.

Ar tai nėra pavojinga?

Ar galima mirti sapnuojant sąmoningą sapną? Jeigu kam nors taip atsitiko, tai dėl savaime suprantamų priežasčių, įrodimų nėra, tačiau daugybė žmonių yra patyrę savo mirtį sapnuose ir ta patirtis nebuvo itin maloni.

Miego paralyžius yra normali kūno būsena, kuri yra patiriama kiekvieną kartą, prieš pereinant į REM būsena. Taip kūnas stengiasi apsisaugoti nuo nesąmoningų judesių. Miego paralyžius išnyksta iš karto, kai pabundate, todėl jo niekuomet nepatyrėte.

Vis tik jeigu bandysite praktikuoti sąmoningą sapnavimą vėliau ar ankščiau jums gali tekti jį išgyventi. Tai yra labai nemalonus jausmas, nes negali pajudinti nei vieno raumenėlio, kad ir kaip stengtumeisi. Didėjant baimei gali prasidėti haliucinacijos, jog įvairūs tamsus padarai (giltinė?) kėsinasi į jus.

Norint išsilaisvinti iš miego paralyžiaus pabandykite pajudinti savo akis, peržvelgti kambarį. Mažesnieji raumenys dažniausiai būna sukaustyti ne taip stipriai, todėl pamėginkite pajudinti kojų ar rankų pirštus. Pabandykite atlikti judesius burna, nuryti ar giliai įkvėpti. Svarbiausia nesistenkite priešintis, kai tik smegenys suvoks, kad jūs pabudote, paralyžius kaip mat išnyks.

Sąmoningi sapnai atveria įdomias galimybes patirti įspūdžius, kurie kitais atvejais neįmanomi, geriau pažinti save, išmokti ką nors naujo bei prisiminti, tai ką esate užmiršę.

O pabaigoje norėčiau paprašyti jūsų pasidalinti savo įspūdžiais apie sąmoningą sapnavimą. Ką patyrėte? Ar jums buvo baisu/smagu? Kokias technikas taikote siekdami patirti sąmoningus sapnus?

Nuorodos

Sąmoningas sapnas

Lucid dream

Kaip sugauti vienaragį?: Sapnai - neatrastas lobynas, Sąmoningas sapnavimas: Sapnų atsiminimas, Sąmoningas sapnavimas: Sąmoningumas miegant.

Lucid Dreaming

Art of Lucid Dreaming: Becoming Self-Aware in Dreams

How to Lucid Dream

Lucid Dreaming FAQ

Publicistika | Užgavėnių patiekalai ir tradicijos ->

Brukštelk žinutę

Komentarai(11)