Šiuolaikinis menininkas
Ar esate girdėję tūkstančio tikrų fanų taisyklę? Šią taisyklę suformulavo Kevin Kelly Wired žurnalo redaktorius, dar praėjusiame dešimtmetyje. Ji sako, kad kiekvienas menininkas gali išgyventi turėdamas tik tūkstantį tikrų fanų.
Kas yra tikras fanas? Tai žmogus, kuris nuperka viską ką menininkas išleidžia. Įsivaizduokite, jog turite tūkstantį žmonių, kurie kiekvieną mėnesį jums duoda po vieną eurą. Tūkstantis eurų, tai maždaug tris kartus daugiau nei dabartinis minimumas, neblogas gyvenimas ar ne?
Ar norėtumėte gauti tūkstantį eurų kiekvieną mėnesį darydami tai kas jums labiausiai patinka? Žinoma, kas nenorėtų? Deja, tame klausime yra mažiausiai dvi neteisybės. Ar galite jas rasti?
Kas nors perskaitęs šitas eilutes greičiausiai pasakys: Lietuvoje tūkstantis tikrų fanų yra neįmanoma. 2013 metų duomenimis net 73,3% naudojasi internetu, iš jų 40,8% perka internetu. Taigi, bent jau teoriškai publika jau yra. Kitas klausimas, o kiek praktiškai galėtų tapti tokiais fanais?
Kad atsakytume į šį klausimą, mes turime atsižvelgti į du dalykus. Visų pirma – tai mūsų kultūra, mūsų požiūris į aplinką ir įvairius reiškinius. Mano nuomone, dainininkui susirasti tūkstantį fanų būtų lengviau nei dailininkui. Tačiau ir dainininkas, dainininkui nelygus. Manyčiau, kad kaimo kapelai surasti tūkstantį fanų lengviau nei kokiai sunkaus metalo grupei.
Antras dalykas - Lietuva vis dėl to yra vargšu šalis. Tik turtingi žmonės gali sau leisti sponsoriauti menininkus, o jeigu turi galvoti ar turėsi už ką nusipirkti valgyti, tikrai neisi remti menininko, nesvarbu kaip labai jis tau patiktų.
O kodėl turėtume apsiriboti tik Lietuva? Daugelis iš jūsų pasakys, kad anglų kalba nėra gimtoji. Nieko tokio, lingvistas David Crystal teigia, jog žmonės, kurių anglų kalba nėra gimtoji lenkia tuos, kurių anglų kalba yra gimtoji santykiu 3 prie 1.
Jums nereikia mokėti anglų kalbos tobulai, užtenka tik mokėti pakankamai gerai, kad jus suprastų kitas žmogus (nebent ruošiatės mokyti anglų kalbos gramatiką). Jeigu nemokate net ir tokiu lygiu, pasiimkite anglų kalbos kursus ir išmokite, tai bus investicija, kuri atsipirks, o jeigu gausite mano anksčiau minėtą sumą, atsipirks labai greitai.
Žmonių suprantančių anglų kalbą pasaulyje yra 900 milijonų, o jums reikia surasti tik tūkstantį fanų! Aišku, nereikia galvoti, jog visi yra potencialūs jūsų fanai. Jūsų fanai yra tik tie, kurie naudojasi internetu. Internetu žmonės gali naudotis telefone arba (ir) kompiuteryje. Jeigu jūs piešiate A4 dydžio komiksą, tai vargu ar galėsite sudominti telefono naudotojus, nes skaityti bus tiesiog nepatogu. Kita vertus jeigu jūs kuriate programėles išmaniesiems, atkrenta jų neturintis interneto vartotojai. Jeigu jūs muzikantas, tai tikrai jūsų auditorija ne visi žmonės, vieni klauso džiazą, kiti bliuzą, treti repą...
Net ir pritaikius visus kriterijus ir suradus savo nišą, jūs greičiausiai būsite ne vienas ir reikės konkuruoti su kitais menininkais dėl žmonių dėmesio. Aišku, vienas žmogus gali būti tikras fanas dviem ar trims, tačiau tikrai ne trim šimtam, kaip kad Facebook draugų atveju.
Ankščiau minėjau, jog mano klausime yra dvi neteisybės. Pirmoji gana akivaizdi ir turbūt lengvai visų surandama. Jeigu fanas jums paskiria vieną eurą, tai nereiškia, jog būtent tiek atsidurs jūsų kišenėje. Jūs greičiausiai nesėdėsite ant taburetės prie durų ir nelauksite, kol fanas asmeniškai užeis, kad įteiktų pinigų sumą. Jums reikės pasinaudoti banko ar kito tarpininko paslaugomis, kuris savo ruoštu gali paprašyti 10% ar net 50% nuo gaunamos sumos. Jums taip pat reikės pasidalinti gautais pinigais su valstybe, o suma priklauso nuo valstybės ir pasirinktos formos. Galiausiai reikia taip pat atsižvelgti į produkto pagaminimo sąnaudas. Jeigu jūs dailininkas, tai galbūt jums reikės pradžioje nusipirkti dažų?
Būkim optimistai, sakykim, kad jūsų kišenę pasieks 50% sumos, bet kuriuo atveju jums reikia surasti turtingesnius fanus, nei tuos, kurie gali skirti tik vieną eurą per mėnesį.
Ar girdėjote apie žmogų, kuris sukūrė pasaulyje tobuliausius spąstus žiurkėms? Ne? Nieko tokio, niekas apie jį negirdėjo.
Koks yra pats svarbiausias dalykas, kurį turėtų mokėti visi žmonės šiais laikais? Marketingas.
Šiais laikais produktų yra daugiau nei bet kada anksčiau. Net tokio elementaraus dalyko kaip duona galima priskaičiuoti daugiau nei dvidešimt skirtų variantų: juoda, balta, su saulėgrąžomis, su grūdais, supjaustyta... Ar mums tiek tikrai reikia? Manau visi pasakys – ne ir tuomet paaiškės, jog mes visi renkamės skirtingas duonos rūšis...
Čia yra antroji neteisybė – gauti pinigus už tai kas tau patinka. Net nevisiems dirbantiems marketingo srityje patinka marketingas, o paprastas menininkas turbūt pasakytų ką nors panašaus: man patinka kurti, man nepatinka pardavinėti. Šaunuolis ir toliau kurk, savo laisvu laiku, o tuo tarpu įsidarbink indų plovėju, kad galėtum apmokėti sąskaitas.
Turint tik gerą produktą ir fantastišką marketingą galima gyventi, tačiau turint tik gerą marketingą ir fantastišką produktą gali tekti ieškotis kito darbo.
Kiekvienas fanas jums pasakys, jog moka pinigus už produktą, tačiau kiekvienas kūrėjas turi suprasti, jog produktas tesudaro 50%, o gal net mažiau procentų darbo. Fanas mano, jog moka už produktą, tačiau iš tiesų jis moka už kūrėjo marketingo talentą ir tam sugaištą laiką, nes jeigu to nedarysi būsi tik žmogus sukūręs geriausius pasaulyje spąstus žiurkėms apie kuriuos niekas nežinojo.