Ar ateitis priklauso Uber?

Greičiausiai jau visi esate girdėję apie save vairuojančius automobilius. Ir galbūt net gi matę. Ne iš fantastinių filmų, bet iš televizijos žinių ekranų. Tačiau ar kada nors susimąstėte: ką iš tikrųjų reiškia save vairuojantis automobilis?

Daugelis šiuolaikinių automobilių kompanijų eksperimentuoja su save vairuojančių automobilių technologija, tačiau tai labiau panašu į automatinį parkavimą ar patobulintą „cruise control“. Paspaudi mygtuką ant vairo. Tik dvi kompanijos šiuo metu, tai daro teisingai. Ką reiškia „daro teisingai“? Kuria automobilius be vairo. Pirmoji yra Google, kuri iš pat pradžių deklaravo, kad jai įdomios technologijos, tačiau pati neturi jokio noro tapti automobilių gamintoja. Antroji – Uber, jos tikslas pristatyti taksi be vairuotojo. Pagalvokite apie tai.

Jau kuris laikas sklando gandai, jog Apple taip pat kuria automobilį. Jeigu jie neprarado įžvalgumo, Apple automobilis taip pat turėtų būti be vairo. Kodėl? Skaitykite toliau.

Dabar viena iš didžiausių šiuolaikinio miestų problemų – parkavimas. Asmeniškai man, baisu žiūrėti į didžiulius asfalto plotus prie prekybos centrų paverstus stovėjimo aikštelėmis: kiek namų ar parkų galėtume vietoj jų pastatyti. Jeigu automobilis gali pats save vairuoti, tai tuomet išnyksta parkavimo problema. Automobilis atveža savininką prie durų, paleidžia išvažiuoja namo. Po darbo ar apsipirkimo proceso automobilis vėl privažiuoja ir pasiima šeimininką. Tačiau tai yra stereotipinis praėjusio amžiaus žmogaus mąstymas.

Seniau automobilis buvo statuso simbolis. Vyresni greičiausiai prisimena, jog paprasti mirtingieji važinėdavo Žiguliais, ypatingi – Volgomis, patys ypatingiausi – Zilais ir Čaikomis. Jeigu gyvenai ne kokiame nors provincijos centre, tai visą gyvenimą galėjai nugyventi nepamatęs Čaikos. Tačiau šiuolaikinis jaunimas automobilį mato, ne kaip statuso simbolį, bet kaip įrankį. Žinau, sunku palyginti plaktuką ir automobilį, bet tai du daiktai, kurie atlieka savo paskirtį ir, kai nėra naudojami, padedami į vietą.

Ar kada nors susimąstėte, jog šiuolaikinis automobilis praleidžia gerokai daugiau laiko stovėdamas, nei važiuodamas? Statistinis vairuotojas važiuoja į darbą ir atgal. Taigi, darbo dienomis gaunasi apie valanda – dvi važiavimo ir daugiau nei dvidešimt valandų stovėjimo. Koks iššvaistytas laikas ir neefektyvus automobilio naudojimas. O jeigu automobilis gali vairuoti save, tai kam jam stovėti? Tu dirbi savo darbe, o automobilis uždirba tau pinigus Uber. Automobilis tavo, taigi tavo iškvietimas yra aukščiausio prioriteto. Taip pat iš anksto nurodai, kuriomis valandomis ar dienomis automobilis priklauso tik tau, o kada gali uždarbiauti.

Kita vertus, jeigu nebelieka tokio dalyko kaip „vairavimo malonumas“ ar tikrai reikia turėti automobilį, kai gali išsikviesti Uber arba važinėti viešuoju transportu? Jeigu jau paminėjau viešą transportą, tai autobusai taip pat taps save vairuojančiais. O troleibusai? Atvirai, troleibusai neturi ateities. Troleibusai priklausomi nuo laidų, t. y. sudėtingos infrastruktūros, kurią reikia tiesti, atnaujinti, prižiūrėti. Kol kas mes neturime tokio elektrinio variklio, kuris galėtų tarnauti kaip pamaina troleibusams, bet tai tik laiko klausimas. Tiesa, iki visiško troleibusų išnykimo, galbūt netgi pavyks pamatyti save vairuojantį troleibusą.

Jeigu autobusai taps save vairuojančiais, tai kas stabdo vilkikus? Vilkikai taps tarsi traukiniais ant ratų ir, jeigu jau paminėjau traukinius, jie taip pat taps save vairuojantys. Ką tai reiškia? Kadangi traukiniai valdomi kompiuterio gali staigiau reaguoti bei susikalbėti su kitais traukiniais, tai bėgius bus galima išnaudoti efektyviau ir traukinius leisti dažniau. Negalvokite apie keleivinius traukinius, jie greičiausiai nepradės važinėti dažniau, tačiau krovininiai traukiniai galės važinėti vienas paskui kitą kelių minučių atsilikimu. Jeigu turite žemės prie bėgiu, parduokite.

Vilkikai taps traukiniais, važiuojančiais nuo taško A iki taško B, be sustojimų. Nėra vairuotojo, nėra kam ilsėtis, valgyti, miegoti, nėra kam pasiklysti. Nėra prasmės muitinėms, jeigu gali patikrinti taške A ir taške B bei gauti patvirtinimą, jog niekur pakeliui nebuvo sustojęs. Tiesa, galbūt atsiras naujo tipo nusikaltimas – apvogti važiuojantį sunkvežimį.

Galbūt jau užgriebėte tendenciją, kas dar pasikeis? Nebeliks vairuotojo profesijos. Dabar tolimųjų reisų vairuotojai uždirba tikrai nemažai, tačiau šita profesija neturi ateities. Kaip ir taksistai, autobusų vairuotojai ir kelių policininkai.

Pagalvokite patys. Robotai neviršija greičio, robotai nepažeidinėja taisyklių, robotai reaguoja greičiau nei žmonės. 99% kelių nelaimių išnyks, tai kam kelių policija? Supraskite mane teisingai, kalbu tik apie tuos žaliukus, kurie mėgsta tupėti krūmuose. Tie kur saugoja renginius ar su segway padeda poilsiautojams ir toliau bus reikalingi.

Kaip pasikeis pasaulis, kai visi automobiliai taps save vairuojančiais? Ar išnyks kamščiai? Iš dalies. Robotai reaguoja greičiau, todėl pradės važiuoti greičiau vos gavę žalią signalą. Robotai nevažinės per geltoną, todėl savo ruožtu neįvažiuos į sankryžą ir jos neužkiš, taigi visi galės greičiau pajudėti. Robotai galės laikytis mažesnio saugaus atstumo, todėl daugiau automobilių galės pravažiuoti per tą patį laiko tarpą. Kamščiai išnyks dėl pasikeitusio automobilių turėtojo skaičiaus. Aš manau, jog ateityje jis sumažės bent du kartus.

Aš kalbu apie automobilius, tačiau jeigu visi automobiliai taps save vairuojančiais, kodėl to turėtų išvengti lėktuvai? Jeigu pažiūrėtumėte į JAV ir EU, tai didžiausios lėktuvų katastrofos įvyko ne dėl senų lėktuvų, bet dėl to kad žmonės tyčia nusprendė nukreipti lėktuvą, ten kur nederėtų (Azija visai kita istorija). Įsivaizduokit, įsiveržia teroristai į pilotų kabiną, o ten nėra šturvalo...

Jeigu robotui galime patikėti lėktuvus, tai kodėl nepatikėti ir laivų? Titanikas greičiausiai nebūtų nuskendęs, jei jį valdytų robotas.

Nepaminėjau dar vieno dalyko, kuris tikrai pasikeis – dizainas. Aš nedrįsiu prognozuoti kaip atrodys lengvieji automobiliai, tačiau su sunkvežimiais viskas paprasta – dėžė ant ratų. O gal tiksliau reiktų sakyti kaip dabartinės priekabos? Kam reikalinga kabina, jeigu nėra vairuotojo? O kam reikalingi priekiniai ir galiniai žibintai? Kam reikalingi posūkio signalai? Galiausiai kam reikalingas gatvių apšvietimas (Šaligatviai, savaime suprantama, visai kita istorija)?

Graži ateitis, kada jinai ateis? Deja, negreitai. Labai norėčiau šitą transformaciją pamatyti savo akimis. Ši transformacija turi pereiti kelis etapus. Tai ką turime dabar: visi automobiliai vairuojami vairuotojų, kai kuriuose vietose save vairuojantys automobiliai net gi draudžiami. Pereinamasis etapas turėtų prasidėti labai greitai: dalis automobilių yra save vairuojantys, dalis vis dar vairuojami vairuotojų. Galutinis etapas: vairuoti automobilį ne tam specialiai įrengtose vietose griežtai draudžiama. Tikiuosi, jog paskutinis etapas bus pasiektas dar man gyvam esant.

O kol kas turiu mažesnį norą: save vairuojantis viešasis autobusas mano mieste. Teoriškai tokį galėtume turėti jau rytoj. Labai tikiuosi, jog pirmas toks pradės darbą per artimiausius penkis metus.

Brukštelk žinutę