Autonominiai automobiliai nužudys jūsų miestą
Galbūt jums teko girdėti, kad autonominiai automobiliai pagerins gyvenimą. Jeigu ne, esu tikras, kad dar išgirsite apie jų privalumus. Šiandien aš norėčiau pakalbėti apie pačius blogiausius scenarijus bei pasiūlyti kaip jų išvengti.
Šį tekstą rašau, kai (mano žiniomis) nėra nei vieno autonominio automobilio Europoje nekalbant apie Lietuvą. Autonominių automobilių ateitis kada nors ateis ir mes privalome jai pasiruošti. Kada geriausias laikas pasiruošti? Dabar, nes, kai pandoros skrynia bus atidaryta, uždaryti ją bus labai sunku.
Parkavimo aikštelės išnyks – netiesa. Vienas iš didžiausiu privalumų, kuriuo bandoma parduoti automobilius, kad jiems nereiks parkavimo aikštelių. Deja, taip neatsitiks.
Prisiminkime kiek ankstesnius laikus – taksi stotelės buvo kiekviename rajone (didesnėje gatvėje). Miegamuosiuose rajonuose jų dydis buvo 1-2 vietos, centre 5-10. Kur dar stovėdavo daug taksi automobilių? Prie viešbučių, autobusų, traukinių stočių, oro uoste. Bolt apsimeta, kad nėra taksi, todėl taksi vietos beveik išnyko ir šiuo laikinis jaunimas nežino, kas tai yra, bet kas gi kitas yra autonominiai automobiliai, jeigu ne taksi?
Įsivaizduokite, kad laukiate lifto. Kuo ilgiau reikia laukti tuo nekantresnis darotės. Jeigu senai nereikėjo laukti lifto, galbūt reikėjo laukti šviesoforo pereiti gatvę? Jeigu ilgai reikia laukti, tuomet apsidairote, nėra automobilių ir einate per gatvę. Kuo visi šitie pavyzdžiai susiję su autonominiai automobiliais? Žmonės yra nekantrūs ir taksi kompanijos konkuruos, kuri greičiau gali atsiųsti automobilį. Jeigu visos stovėjimo aikštelės yra už miesto, kaip pakonkuruosi? Vilniuje tokiu atveju taksi reiktų laukti valandą ar daugiau, Ukmergėje turbūt didelės problemos nebūtų. Kad būtų galima konkuruoti taksi stotelės privalės būti kiekviename rajone, o centre – didžiausia.
Jūs galite pasakyti, kad uždrausim autonominius automobilius parkuoti centre arba imsim didelį mokestį, bet iš tiesų tai bus dar blogiau. Tuomet autonominiai automobiliai tiesiog važinės ratais po centrą ir užkiš visą eismą. Ar kuras nekainuos tokiu atveju brangiai? Ne, dabar elektriniai automobiliai tarp pakrovimų gali nuvažiuoti ~600km ir šitas skaičius tik gerės.
Išspręs visas transporto problemas – netiesa. Autonominiai automobiliai gali greičiau reaguoti nei žmonės, tolygiai pajudėti ir todėl per tą pačią žalią šviesą gali pravažiuoti daugiau automobilių. Vadinasi autonominiai automobiliai išspręs kamščius? Ne, tiesa pasakius, situaciją tik pablogins.
Kiekvieną kartą, kai valdžia susiduria su kamščiais, jų sprendimas yra pridėti prie kelio papildomų juostų. Ar tai išsprendžia kamščius? Ne, tiesa pasakius, juos tik padidina. Ankščiau viena eilė buvo užkišta, dabar trys. Tai ne pasaka, galima paieškoti daugybę pavyzdžių kur taip įvyko. Koks sprendimas išsprendžia kamščius? Kelių siaurinimas. Suprantu, kad tai yra ne intuityvu, bet tai veikia. Bet mes kalbame apie autonominius automobilius.
Įsivaizduokite šiuolaikišką modernią šeimą: vyras, žmona, du vaikai ir du automobiliai. Žmona paima vieną automobilį ir važiuoja į darbą. Vyras paima antrą automobilį, pirmiausiai nuveža vieną vaiką į darželį, tuomet kitą vaiką į mokyklą ir galiausiai pats važiuoja į darbą. Dabar įsivaizduokite autonominius automobilius. Kodėl vyras turėtų vežti vaikus kur nors, jeigu jie patys gali važiuoti savo autonominiais automobiliais? Kitaip sakant, pavyzdžio atveju automobilių skaičius padvigubėjo. Realybėje, automobilių skaičius gali padidėti ir daugiau nei du kartus. Daugiau automobilių yra daugiau, o ne mažiau transporto problemų. Dabar reikia išsilaikyti teises ir kai kurie žmonės to niekada nedarys. Reikia praeiti sveikatą ir kai kurie žmonės jos nepraeis. Galima vairuoti nuo 16 (yra papildomų sąlygų) ir jaunesni niekada nevairuos. Autonominiai automobiliai panaikina visus šitus apribojimus, teoriškai automobilio naudotoju gali tapti vaikas, kuris nemoka vaikščioti. Nežinau kodėl kas nors taip darytų, bet faktas tas, kad visi šalies gyventojai bent jau teoriškai yra autonominių automobilių naudotojai ir kiekvienam bent jau teoriškai reikia atskiro automobilio.
Uždribs pinigus, kol jūs darbe – netiesa. Tu niekada nežinai kada į automobilį įlips studentas po duzgių ir privems. Ir čia blogiausias variantas, gal tiesiog lietuviška žiema/ruduo/pavasaris, kai purvo ant batų tiek daug, kad jis turėtų būti traktuojamas kaip atskiras keleivis.
Žmonės nemėgsta plauti/tvarkyti savo automobilių. Taigi, turėsime dviejų tipų autonominių automobilių savininkus. Tuos kurie nusipirks ir važinės tik patys. Tuos, kurie pirks su konkrečiu tikslu vežioti kitus žmones. Antros kategorijos žmonės labai tikėtina, kad turės ne vieną, bet dešimtis automobilių.
Geresnis vairuotojas nei žmogus – komplikuota. Tikra tiesa, kad kompiuteris nevairuoja išgėręs, bet tai nereiškia, kad jis geresnis vairuotojas. 2018 metais Uber autonominis automobilis partrenkė žmogų. Kompiuteris tikrai matė tą žmogų, bet po ilgų (kaip kompiuteriui) svarstymų nusprendė žmogų indentifikuoti kaip ne kliūtį. Kaip dažnai tokių situacijų mes galime tikėtis? Vairuotojas niekada nepalaikys žmogaus dviračiu ar stulpu, bet su kompiuteriu, tu niekada nežinai ką jis nuspręs.
Iš tiesų didžiausia problema yra, kad kompiuteriai apmokomi Amerikoje, kas reiškia, kad jie atsineš amerikietišką vairavimo kultūrą. Jūs norite įsileisti amerikietišką vairavimo kultūrą į savo kiemą? Atsakymas yra – ne! Amerikoje svarbiausias eismo dalyvis yra automobilis ir visi kiti turi jam pasitraukti iš kelio, bet tai nėra tiesa Europoje. Pavyzdžiui Nyderlanduose ar Danijoje svarbiausias eismo dalyvis yra dviratis. Ir aš norėčiau, kad būtent Nyderlandų kultūra ateitų pas mus, ne amerikos.
Pavyzdžiui dabar kompiuteriai yra apmokomi Finikse, kur daugelis kvartalų yra kvadratiniai, visai kaip sąsiuvinis langeliais. Tokių nuobodžių miestų yra daug Amerikoje ir mažai Europoje. Pavyzdžiui Paryžiuje šešios gatvės sueina į vieną sankryžą, sėkmės vairuojant tokioje situacijoje. Arba Neapolyje perki Fiat 500, nes tai vienintelis automobilis, kuris telpa pravažiuoti siauromis istorinių Italijos miestų gatvėmis.
Skirtingi regionai, skirtinga vairavimo kultūra ir ne paslaptis, kad Europietiška vairavimo kultūra visa galva lenkia amerikietišką.
Yra du blogiausi dalykai, kurie gali atsitikti. Kadangi, autonominis automobilis yra „geresnis“ vairuotojas, nei žmogus, tuomet reikia padidinti leistina greitį miestuose. Taip, kompiuteris reaguoja greičiau nei žmogus, bet jis negali pažeisti fizikos dėsnių. Greičiau važiuojančiam automobiliui reikia ilgesnio kelio norint sustoti. Jeigu greitis bus padidintas, tuomet padidės žuvusių pėsčiųjų skaičius.
Kitas dar blogesnis variantas, kad žmonės, kurie nenorės būti partrenkti turės dėvėti specialų prietaisą/daviklį, kuris informuos autonominį automobilį, kad žmogus nori pereiti gatvę. Suprantu, kad dabar, kai yra šviesoforai, tokia mintis skamba absurdiškai, bet autonominiams automobiliams nereikia šviesoforų, jie reikalingi žmonėms. Taigi…
Ką daryti? Jeigu jūs esate paprastas žmogus, tuomet apie pavojus galite informuoti politikus arba pats tapti politiku. Jeigu esate politikas yra trijų lygių dalykai, kuriuos galima padaryti: miesto, valstybės ir visos Europos lygio. Pakalbėkime apie viską iš eilės.
1) Nuolatos gerinti viešąjį transportą. Kas yra geras viešasis transportas yra atskira tema, bet jeigu nors kartą naudojotės viešu transportu, turbūt turite idėjų kas galėtų būti geriau. Jeigu per daug nesiplečiant, tai transporto priemonės nuolatos, reguliariai turi būti atnaujinamos. Turi būti lengva pasiekti bet kurį tašką per protingą laiką. Jeigu nueiti iš taško A į tašką B man užtrunka valandą, o viešuoju transportu tiek pat ar daugiau, tai galbūt viešasis transportas nėra gerai išplanuotas?
2) Gerai prižiūrėti dviračių infrastruktūrą (ypač žiemą). Nors aš sakau, gerai prižiūrėti, bet realiai daugelyje vietų dar nėra ką prižiūrėti ir ją reikia sukurti.
3) Miestas turi būti žmonėms, o ne automobiliams. Miestas žmonėms reiškia, kad tam tikrose gatvėse ar rajonuose pavyzdžiui senamiestyje galėtų būti visiškai draudžiamas automobilių eismas. Visame centre maksimalus automobilių greitis galėtų būti ne didesnis nei 30km/h. Neleisti statyti naujų stovėjimo aikštelių centre, o esamas versti į parkus.
Yra toks senas anekdotas, kad Kaunas yra degalinė tarp Vilniaus ir Klaipėdos. Jeigu kas nors nori nuvažiuoti iš Vilniaus į Klaipėdą (ar atvirkščiai) neturėtų važiuoti per Kauno miestą, o turėtų naudotis aplinkkeliais. Ir nors aš pavyzdį pateikiu su didžiausiais Lietuvos miestais, iš tiesu šita problema labiau opi mažesniuose miestuose ir gyvenvietėse. Neturėtų būti tokių gyvenviečių, kur pagrindine gatve lekia didžiuliai automobilių (ypač sunkiasvorių) srautai dideliais greičiais.
4) Visi autonominiai automobiliai, nepriklausomai nuo to kas yra jų savininkas, turėtų būti traktuojami kaip taksi ir jiems įvestas naujas mokestis. Mokestis būtų mokamas už nuvažiuotus kilometrus, o jo kaina būtų kintama, priklausomai nuo to kokiomis gatvėmis ir kokiu laiku važiuota. Važiuoti piko metu brangiau, nei kitais laikais. Važiuoti centrinėmis miesto gatvėmis brangiau nei miegamuosiuose rajonuose. Prisimenate, pradžioje sakiau, kad automobiliai suks ratus centre? Mokestis už kilometrus ir yra sprendimas. Šitas dalykas neturėtų būti daromas gyvenvietės, bet visos Lietuvos lygiu. Aš taip pat nesiūlau jokios magijos, maždaug taip dabar Bolt įkainuoja jūsų kelionę.
5) Baudos visiems. Savininkas sakys: nėra vairo, aš negaliu įtakoti automobilio sprendimų. Bet tu nusprendei jį išleisti į gatvę. Gamintojas sakys: ginklų gamintojai nėra teisiami už žmogžudystes. Bet tu sukūrei techninę ir programinę įrangą ir tik tu gali ją atnaujint. Savininkas turėtų gauti iki 10% mėnesinių pajamų baudą, gamintojas 10% metinių pajamų už pirmą nusižengimą ir baudos turėtų augti didėjant nusižengimams. Kai aš sakau nusižengimą, aš nekalbu apie žmogaus partrenkimą – tai tragedija, aš kalbu apie tokius kasdieninius nusižengimus kaip važiavimas per raudoną šviesą, kirtimas juostų nelegaliai, staigus stabdymas su rizika sukelti avariją.
Jeigu nusižengimų skaičius per mėnesį pasiekia 10, tuomet visi automobiliai naudojantys tą pačią programinę įrangą būtų atšaukiami iš gatvių ir neleidžiami tol, kol nėra išleistas atnaujinimas.
Galbūt kai kam baudos gali atrodyti griežtos, bet tikslas užtikrini saugumą, o ne sakyti: pasitaiko, vis tiek geriau nei žmogus.
Baudos galėtų būti priimtos jau dabar kol nėra autonominių automobilių vien tam, kad sukelti diskusijas ir paruošti žmones bei gamintojus ateičiai.
6) Europoje turėtų būti uždrausta važinėti visiems autonominiams automobiliams, kurie nebuvo apmokyti Europoje. Šitą galima priimti tik visos Europos lygiu. Ir šitą reikia priimti dabar, kol neatsidaro autonominių automobilių. Taip, Amerikos automobilių gamintojai bus nepatenkinti, bet įstatymo tikslas yra apsaugoti pėsčiuosius, dviratininkus ir geresnę, europietišką vairavimo kultūrą.