Mano įsitikinimai apie darbą
Skaitydamas vieną tekstą gavau iššūkį užrašyti savo įsitikinimus. Pirmas įsitikinimas, kurį užrašiau yra asmeninis. Manau jis yra būtinas visiems dvikojams, kurie nori save vadinti žmonėmis, visi kiti yra susiję su darbu ir stengiausi pažiūrėti kiek galima plačiau. Tai nėra universalios, nenuginčijamos tiesos, tiesiog perkračiau savo gyvenimo (darbo) patirtį ir šiuo momentu man atrodo taip. Po metų man gali atrodyti kitaip. Jūsų teisė yra nesutikti su tuo kas parašyta žemiau, bet būtų smagu, jeigu turėtumėte gerų argumentų (Skaitykite nr1).
Asmeniniai
1) Būkite lankstus. Anglai turi posakį, kuris man labai patinka: strong opinions loosely held. Nesugalvoju skambaus vertimo į lietuvių kalbą, bet idėja yra tokia, kad reikia turėti tvirtą nuomonę, bet nebijoti jos keisti iškarto, kai suprantate, jog jinai neteisinga.
Gyvenime ne kartą teko susidurti su žmonėmis, kurie turi tvirtą nuomonę, bet ta nuomonė pas juos dažniausiai būna iškalta akmenyje ir niekada nesikeičia. Nėra prasmės su jais apie ką nors kalbėti, nes akmens lengvai nepakeisi. Nebūkite toks žmogus.
Niekuomet nepamirškite pasitikrinti ar jūsų nuomonė atitinka realybę. Mes visi gyvename nuomonės burbule, kurį įtakoja giminės, bendradarbiai, draugai. Jeigu kažkas turi kitokią nuomonę, galbūt jis yra teisus, o ne jūs?
2) Dirbti toje pačioje įmonėje ar pozicijoje daugiau nei penkis metus yra stagnacija. Jeigu norite tobulėti privalote kažką keisti savo gyvenime. Galite iš vienos įmonės pereiti į kitą arba likti toje pačioje įmonėje, bet pereiti į kitą poziciją. Pokyčiai yra stresas, bet taip pat ir mokymasis, tobulėjimas.
3) Nevisus mūšius verta kovoti. Internete visuomet kažkas neteisus, kodėl jums tai turėtų rūpėti? Bet lygiai tas pats yra gyvenime ir (ypač) darbe. Pasirinkite kovas, kurias verta laimėti ir kovokite iki galo. Rinkitės tik vieną iš šimto mūšių ir sutelkite visą savo dėmesį ir visas savo jėgas. Visą kitą palikite ramybėje. Taip, kažkas bus neteisus, bet jis galės pasimokyti iš savo klaidos (arba ne).
4) 40 valandų per savaitę, nuo 8 iki 5 yra geras darbo receptas fabrikams ir klientų aptarnavimo sektoriui (maximai), ne 21 amžiaus įstaigoms.
Vadovavimas
5) Matykite visą vaizdą. Labai dažnai, kai tenka susidurti su nepatyrusiais vadovais, vietoj to, kad matytų dramblį ir suprastų, kad tai yra dramblys, jie mato uodegą ir savo pirmu darbu jie ima skaičiuoti kiek plaukų yra ant tos uodegos. Aš irgi kažkada toks buvau. Tai išmokstama. Bet visuomet reikia pradėti nuo bendro globalaus vaizdo. Kol nėra viso vaizdo, nėra prasmės gilintis į detales. Nėra prasmės skaičiuoti kiek kilogramų mėsos reikia nupirkti, jeigu laikote karvę. Karvė yra veganė.
Kol nematai viso vaizdo, negali žinoti kurios smulkmenos yra svarbios, o kurios ne. Galima praleisti šimtus valandų ant darbų, kurie nekuria jokios pridėtinės vertės ir būti labai užsiėmusiu. Bet kam to reikia?
Klausimai kurie turėtų padėti: ką mes darome (misija)? kur mes einame (vizija)?
6) Nesinaudokite savo autoritetu. Būdamas vadovu, jūs galite liepti darbuotojui padaryti bet kokią užduotį, venkite liepti, jeigu tik įmanoma. Reikia, kad darbuotojai užduotis atliktų savo noru/iniciatyva.
Įsivaizduokite viską taip. Jeigu darbuotojui labai gerai išaiškinate KODĖL reikia padaryti užduotį, jis užsimotyvuoja ir padaro ją labai gerai. Jūs uždirbate vieną tašką. Jeigu jūs liepiate darbuotojui padaryti kokią nors užduotį, tuomet jis būna nepatenkintas, nelaimingas, deda minimalias pastangas užduočiai atlikti ir jūs prarandate dvidešimt taškų. Jeigu jūsų taškų balansas lygus nuliui, darbuotojai jūsų negerbia. Jeigu jūsų taškų balansas yra neigiamas darbuotojai jūsų nekenčia ir pabėgs pirmai progai pasitaikius.
7) Komunikacijos niekada nebus per daug. Niekas nežino kas vyksta jūsų galvoje, todėl negalite tikėtis, kad kiti moka skaityti jūsų mintis ir padarys viską teisingai jums tik paplojus rankytėmis. Komunikuokite daug ir nuolatos. Jeigu galvojate, kad komunikuojate per daug, reiškia, kad pasiekėte minimumą komunikacijos, kurios reikia.
Gera komunikacija yra skaidrumo, atvirumo ir pasitikėjimo pagrindas.
8) Dalinkite komplimentus. Komplimentai yra toks keistas dalykas ir daugelis žmonių nežino nei kaip juos duoti, nei kaip juos priimti. Ir vis dėl to tai labai svarbus dalykas darbuotojų motyvacijai. Man asmeniškai komplimentų dalinimas nėra natūralus dalykas ir aš turiu stengtis (dirbti) dėl to. Bet komplimentai prideda daugiau darbuotojų ištikimybės jums nei algos pakėlimas.
9) Jeigu komanda dirba blogai, tai yra jūsų kaltė. Jeigu komanda dirba gerai, tai komandos nuopelnas. Čia toks dviprasmis dalykas. Vadovo darbas yra užtikrinti komandos efektyvų darbą. Jeigu komandai trūksta įrankių, mokymų, pasamdyti ne tie žmonės, visą tai yra vadovo atsakomybė. Komandos blogi rezultatai vienareikšmiškai sako, kad vadovas kažko nepadarė ar nesužiūrėjo.
Ar tai taip pat neturėtų reikšti, kad sėkmingas komandos darbas yra vadovo nuopelnas? Negalima neigti (dažniausiai) vadovo indėlio, bet vadovo darbas pašalinti kliūtis, o pavaldinių atlikti darbus. Vaizdžiai kalbant, vadovas turi traukti pagalius nuo kelio, kad darbuotojas galėtų minti dviratuką. Vadovas kaip ir treneris negali prisiimti sau nuopelnų, kad komanda laimėjo. Treneris nespardė (ar nemėtė į krepšį) kamuolio varžybų metu, jis dirigavo iš pakraščių.
10) Mokymasis vyksta darbo metu. Mes visi norėtume, kad darbuotojai savo laisvu laiku skaitytų knygas, žiūrėtų internetinius kursus ir t.t. Didžioji dalis žmonių to nedaro. Darbus reikia planuoti taip, kad darbuotojams liktų laiko mokytis, tobulėti darbo metu. Mokymasis darbo metu nėra resursų švaistymas, tai žmogaus karjeros planavimas.
11) Mokymosi biudžetai yra nesąmonė. Jeigu paskaitysite darbo skelbimus, jeigu paskaitysite socialinius tinklus, visos įmonės giriasi, kad turi milžiniškus mokymosi biudžetus. Tačiau niekas nekalba apie tai, kiek procentų tų biudžetų yra panaudojama, nekalbant jau apie efektyvų panaudojimą.
Visi vadovai per pokalbius sako: yra biudžetas mokymuisi, pasinaudok. Ir darbuotojai atsako: taip, būtinai. Ir nieko neatsitinka. Labai retai kada darbuotojas rodo iniciatyvą ir prašo konkrečių kursų.
Jeigu darbuotojas nerodo iniciatyvos, o vadovas neturi laiko pats užsiimti kursų paieška, mokymasis nevyksta.
12) Procesai, kurie nestebimi/nematuojami, negali būti patobulinami. Tačiau matavimas neturi trukdyti darbo kokybei/efektyvumui. Jeigu įmonė dirba su klientais ir klientai moka pinigus už padarytus darbus, yra normalu tikėtis, kad programuotojai sektų laiką ir ruoštų ataskaitas apie padarytus darbus. Nenormalu yra reikalauti sekti mažesnes nei 15 min trunkančias užduotis. Nenormalu yra tikėtis, kad žmogus pateiks ataskaitą už visas 8 darbo valandas. Būna susirinkimai, žmonės nori nueiti į tualetą ar atsigerti kavos, tokie dalykai ataskaitose nesukuria jokios pridėtinės vertės.
13) Žinokite kas yra OKR ir kas yra KPI. Naudokite tinkamas metrikas, tinkamose vietose.
Ne viską reikia matuoti. Visi matavimai kiek įmanoma privalo būti automatizuoti ir maksimaliai vengti rankinio žmogaus darbo. Tai ką lengva pamatuoti nebūtinai yra tai ką naudinga matuoti.
14) Niekada neatsisakykite patarimo, pagalbos ar mentoriaus. Ne visi patarimai verti jūsų laiko, bet neišklausę nežinosite tai geras patarimas ar blogas. Atsisakymas pagalbos, reiškia, kad jūs žinote geriau nei visi. Tai gali būti tiesa arba tik jūsų ego. Jeigu atsisakysite visada, liksite vienas ir nieko nežinosite (Skaitykite Nr1).
HR
15) Penki kompetentingi programuotojai padarys daugiau darbo ir tas darbas bus aukštesnės kokybės nei dvidešimt penki atsitiktiniai programuotojai. Samdyti gerus darbuotojus yra kritinis dalykas. Tačiau tik pasamdyti neužtenka, reikia taip pat teisingai juos įtraukti į komandą.
16) Šaukštas deguto medaus statinę pagadina. Neigiami darbuotojai griauna visos komandos motyvaciją. Šalinkite neigiamus darbuotojus greitai. Dažnai įmonės susiduria su dilema, jų pats geriausias, talentingiausias programuotojas, kuris žino visas sistemas mintinai taip pat yra didžiausias įmonės šiknius. Su juo bendrauti tas pats kaip švitriniu popieriumi veidą šluostytis. Įmonės nenori tokio darbuotojo prarasti, nes jis labai geras… Atsisakius tokio darbuotojo, trumpuoju laikotarpiu įmonės efektyvumas gali kristi, nes darbuotojas galimai buvo sukaupęs daug žinių, kuriomis nesidalino (kurios nebuvo dokumentuotos), tačiau ilguoju laikotarpiu, įmonės produktyvumas turėtų išaugti kelis kartus, to priežastis pagerėjusi komunikacija.
Tuo pačiu nemaišykite neigiamų darbuotojų ir darbuotojų, kurie dalinasi blogomis žiniomis. Gyvename ne rojuje, vienaragiai netriedžia vaivorykštėmis. Blogi dalykai kartais atsitinka, žmonės turi būti informuoti.
17) Turėkite gero darbuotojo apibrėžimą. Aš niekada nesamdysiu žmogaus, kuris per tris metus pakeitė tris darbus. Kodėl? Todėl kad toks žmogus dar nesusitupėjęs ir ieško savo vietos (ar geros algos) po saule. Lojalumas yra svarbi žmogaus savybė, jos nebuvimas įmonei kainuoja didelius pinigus.
Aš niekada nesamdysiu žmogaus, kuris toje pačioje įmonėje ir toje pačioje pozicijoje pradirbo dešimt ar daugiau metų. Noras tobulėti yra svarbiau nei lojalumas. Darbuotojas, kuris ilgai sėdėjo toje pačioje vietoje greičiausiai neturi jokių naudingų įgūdžių (Skaitykite Nr2).
18) Naujo darbuotojo įtraukimo į įmonę procesas yra labai svarbus. Pats ne kartą kūriau įtraukimo procesą programuotojams. Žinau koks jis naudingas. Darbuotojas greičiau pradeda duoti naudos įmonei ir tampa komandos dalimi. Tuo pačiu turiu pasakyti, kad nesu nei karto matęs darbuotojo įtraukimo plano projektų vadovui, ar, tiesa pasakius, bet kokiam vadovui. Mes kažkaip visi galvojame, kad jeigu žmogus ateis į įmonę jis automatiškai iš karto žino tiek įmonės produktus, tiek procesus, tiek vertybes bei kultūrą. Aišku, kad nežino. Žmogus atsineša gerą ir blogą patirti iš kitos įmonės. Bet nėra dviejų identiškų įmonių. Jeigu žmogus turi viską išsiaiškinti pats, įmonė švaisto laiką ir pinigus.
19) Projekto vadovo kokybę galima nustatyti iš jo tekstų. Jeigu žmogus rašo ilgus tekstus, kuriuose naudoja daug skambių (techninių) terminų ir jais nieko nepasako, tuomet jis blogas vadovas. Žmogus dažniausiai turi vieną gerai išlavintą talentą. Rašyti ilgus tekstus, kurie nieko nepasako yra talentas ir ne kiekvienas tą sugeba. Jeigu žmogus rašo trumpai ir konkrečiai, jis neturėjo laiko išvystyti beprasmio rašymo talento, nes jo fokusas buvo kitur, greičiausiai, kaip spręsti komandos problemas, kad pasiekti rezultatus greitai ir gerai.
Liaudies išmintis sako: kas nemoka – moko. Lygiai taip pat ir šitoje situacijoje. Žmonės, kurie generuoja naudą, neturi laiko rašyti trijų puslapių tekstams apie nieką.
Komanda
18) Susirinkimai be dienotvarkės neturėtų egzistuoti. Kai yra dienotvarkė žmonės gali pasiruošti. Kai žmonės ateina pasiruošę, diskusijos yra daug efektyvesnės, produktyvesnės ir sprendimai priimami greičiau. Deja, aš pastebėjau, kad dažniausiai būna šimtai susirinkimų be jokių dienotvarkių ir net patys organizatoriai ne visuomet prisimena kodėl sukūrė susirinkimą.
19) Dabar yra madinga organizuoti 1 on 1 susirinkimus. Tai padeda vadovams geriau jausti pulsą ir motyvuoti darbuotojus. Nesąmonė. Susirinkimai, kurie neprideda vertės neturėtų egzistuoti. 1 on 1 susirinkimų tikslas yra auginti specialistus. Pakelti juos į aukštesnį lygį. Ne kiekvienas žmogus tą gali. Vyr. programuotojas gali pakelti pradedantįjį programuotoją į aukštesnį lygį, bet jeigu susitikimas vyksta tarp dviejų vyr. programuotoju ar tikrai susirinkimas sukuria vertę? O jeigu susitikimas vyksta tarp ne techninio projektų vadovo ir jaunesniojo programuotojo, kurioje vietoje sukuriama vertė?
Vadovas turintis dešimt ar dvidešimt metų įdomios patirties gali būti geru mentoriumi. Ko gali išmokinti vadovas, kuris pradėjo savo darbą vakar? Nekartą teko matyti, kad tokie susirinkimai vedami dėl to, kad valdžia liepė, bet geriausiu atveju tai yra tik laiko švaistymas.
20) Hibridinis darbas reiškia visus blogiausius dalykus iš ofisinio ir nuotolinio darbo. Reikia sėdėti kamščiuose, anksti keltis, mažai asmeninio laiko. Komandos nėra tokios stiprios, draugiškos, neturi stiprios darbo kultūros.
21) Darbai visuomet turėtų būti skirstomas komandai. Bet kuris komandos narys turėtų galėti padaryti tą užduotį. Klausimas visuomet turėtų būti ne: ar gali padaryti? Bet: kiek laiko užtruks? Vyr. programuotojas turėtų dirbti greičiau nei pradedantysis, bet nesvarbu, kurį komandos narį paimsi, visi turėtų galėti padaryti užduotį.
Verslas
22) Kur bapkės? Jeigu negali atsakyti į paprastą klausimą: iš ko verslas daro pinigus, tai ne verslas, o hobis arba sukčiavimo schema.
23) Sėkmingo verslo paslaptis yra branduolys – grupė žmonių, kurių įsitikinimai, vertybės vienodos. Kurie mato verslo tikslą vienodai. Amžius, lytis, patirtis, profesija nėra svarbu. Turint stiprų branduolį galima plėsti kompaniją ir lipdyti naujus žmones prie jo. Neturėdami stipraus branduolio, jūs turėsite zoologijos sodą.
Photo by Sean Stratton on Unsplash