Reklama mirė
Reklama tokia kaip mes ją žinome šiandien IT sektoriuje mirė. Žinau, kad mano pareiškimas atrodo gana absurdiškai ir jį jūs galite lengvai atremti pasikišdami kokią nors statistiką, kuri teigia, jog reklamos išlaidos interneto/mobiliosiose rinkose auga. Bet ar augimas nereiškia, kad jų efektyvumas mažėja?
Noriu atvirai prisipažinti, kad aš jau nustojau naudoti adblocker‘į. Nereikia. Pripratau prie reklamų ir jų tiesiog nepastebiu. Vienintelės reklamos, kurios dar sugeba atkreipti mano dėmesį, tai tos kurios mirga marga ryškiomis spalvomis, tuomet pasinaudoju adblocker, nes tokie įkyrūs dalykai užknisa.
Bet jūs greičiausiai ne aš. Kada paskutinį kartą paspaudėte ant reklaminio banerio? Kada paskutinį kartą paspaudėte ant tekstinės reklamos? Galbūt vakar?
Aš, tiesa pasakius, negaliu pasakyti, kada paspaudžiau ant reklamos, tai buvo taip seniai... Kai pirmą kartą užsienietiškame saite pamačiau lietuvišką reklamą, tiesiog negalėjau nepaspausti, buvo smalsu. Tačiau antrą kartą niekuomet nepaspaudžiau. O kam?
Mintis, jog reklama mirė, kilo kai skaitinėjau straipsnį apie Android. Google yra blogis, bet ne dėl to, kuo paprastai ją kaltina. Google įpratino mus prie nemokamų dalykų. Ir jūs įsigiję Android telefoną taip pat tikitės, jog visos programos jame bus nemokamos. Tačiau kūrėjai nori valgyti ir kol kas vienintelė jiems alternatyva yra reklamos. Šiuo metu jų efektyvumas yra ypač didelis, nes tai naujas dalykas, bet banga praeis, žmonės pripras prie reklamų, o galiausiai pradės jas ignoruoti. Bet čia slypi didysis paradoksas. Jį geriausiai galima pastebėti delfi.lt ir 15min.lt portaluose. Paskutiniais metais turinio kokybė nė kiek negerėjo, bet reklamų užimamas plotas nuolat didėjo. Ir reklamų ploto didėjimą galima paaiškinti tik dviem dalykais: savininkų godumu arba reklamų neefektyvumu t.y. esamos reklamos negali išlaikyti visos infrastruktūros. Kuris variantas yra teisingas spręskite patys. Bet...
Žmonės ignoruoja reklamas, nes jos neįdomios/neefektyvios/neaktualios, todėl svetainės savininkas prideda dar daugiau reklamų, nes reikia išlaikyti svetainę, o žmonės ir toliau jas ignoruoja, kol reklamų pasidaro daugiau nei turinio ir žmonės nusprendžia neateiti į svetainę.
Aš nesakau, kad reklama yra blogai, ar kad jos nereikia. Reklama yra gerai, nes padeda sužinoti apie naują produktą. Aš visuomet peržiūriu iki ar maximos reklamas, kuriose rodomos šios savaitės akcijos, bet niekada ant jų nespaudžiu.
Reklama turi pasikeisti. Kontekstinė reklama taip pat turi pasikeisti. Jeigu aš skaitau straipsnį apie karves, tai visai nereiškia, jog aš vieną ruošiuosi pirkti, galbūt aš tik rašau referatą mokyklai? Tačiau aš greičiausia visai sutikčiau pirkti pieną, sūrį ar ledų.
Turbūt esate girdėję posakį: jeigu stengiesi patikti visiems – tai neįtiksi niekam? Tas pats galioja ir reklamoms. Jų yra visur. Jų yra per daug. O tai kas per daug yra nesveika. Norint, kad reklamų efektyvumas padidėtų, jų užimamas plotas internete turėtų sumažėti.
2006 metais aš rašiau apie reklamas. Kaip manote kas pasikeitė nuo to laiko? Pasikeitė du dalykai. Pirma, video reklamos pasidarė ne tokios įkyrios ir norit kad jos pradėtų groti reikia užeiti pele. Antra, mano požiūris – išmokau jų visiškai nepastebėti. Galbūt keturi metai per mažas laikas, bet ar jums neatrodo keista, kad šioje srityje nevyksta jokia inovacija?
Dabar vyksta didžiulė diskusija dėl privatumo internete. Aš jums pasakysiu: velniop privatumą. Tegul kokia nors reklamos kompanija turi didžiulį profilį apie mane, jeigu tik sugebės rodyti man aktualias reklamas. Aš jau vieną kartą gyriau Facebook ir pagirsiu ją dar kartą. Reklamos nėra daug, o svarbiausia kadangi jie turi mano profilį gali parinkti mano interesus atitinkančią reklamą.
Ar niekada nepagalvojote, kad turi atsirasti koks nors kitas būdas išlaikyti svetaines ir nemokamas programas nei reklama?