Kodėl mes neturime autonominių automobilių?

Dalykas, kurio aš labiausiai noriu, yra save vairuojantis automobilis. Ir mums ne vieną dešimtmetį žada, kad jau tuoj, tuoj bus, bet rytojus niekada neateina. Kodėl?

Atsakymas – todėl, kad mes mąstome apie automobilius neteisingai. Todėl kad autonominius automobilius kuria ne tie žmonės, kurie turėtų. Pakalbėkime apie tai.

Problemos

Kokia yra didžiausia autonominio automobilio problema? Žmogus. Ir jinai pasireiškia per du faktorius: pirmasis – vairuotojas, antrasis – pėstysis. Ar galima kažką dėl to padaryti? Taip, bet…

Kaip dažnai įvyksta traukinių avarijos Europoje? Atsakymas labai nedažnai. Ir to priežastis dažniausiai būna, koks nors sistemos gedimas dėl ko traukinys užvažiavo ne ant tų bėgių. Ten kur infrastruktūra yra blogesnė, atitinkamai traukinių avarijos yra dažnesnės.

Tai apie ką išgirsite dažniau yra, kad traukinys partrenkė žmogų (gyvūną) ar nunešė automobilį. Tokie dalykai atsitinka dėl to, kad žmogus (galimai turintis savižudiškų minčių) ėjo bėgiais, ne vietoje bandė pereiti bėgius. Automobilių atveju, tai atsitinka, kai automobilis sugenda arba užstringa ant pervažos. Kitaip sakant traukiniai neturi vairuotojo problemos, tik pėsčiojo.

Jeigu pažiūrėsime į metro, tai metro kontakto su pėsčiaisiais turi dar mažiau. Jis visą laiką važinėja tuneliai ir pėstyjį sutinka stotelėse, kitaip sakant netikėto nelaimingo atsitikimo rizika yra dar mažesnė nei traukinių atveju. Ar mes galime tokias idėjas pritaikyti automobilių pasauliui?

Geriausia būtų pakišti automobilius į tunelius po miestu, bet realybėje tai labai sudėtinga ir niekas to nedarys.

Man nėra tekę girdėti, kad kas nors Europoje imtų ir nuspręstų pastatyti naują miestą lygioje vietoje, ten kur nieko nėra. Kita vertus, Kinija stato naujus miestus gana reguliariai. Taigi, jie galėtų pastatyti naują miestą ir pasakyti, kad šitame mieste leidžiamas tik autonominių automobilių eismas. Tai gerokai palengvina autonominių automobilių įvedimą, bet daugelis gyventojų gyvena seno tipo miestuose, kur problema lieka. Ir gyventojai turinys automobilius tikrai niekada nesutiks, kad jų mieste būtų uždraustas automobilių eismas.

Didžiausia problema, kad mes norime jog autonominiai automobiliai važinėtų kartu tame pačiame eisme su žmonių vairuojamais automobiliais. Žmonės yra nenuspėjami vairuotojai, nes jie gali vairuoti apsvaigę, nemokėti ar specialiai nesilaikyti vairavimo taisyklių. Tuo tarpu autonominiai automobiliai labai tiksliai laikysis taisyklių, bet to neužtenka, reikia, kad jie taip pat nuspėtų ir kitų žmonių netikėtą, nelogišką elgesį.

Autonominiam automobiliui labai svarbu perlipti virsmo tašką. Kai atsiras pirmieji autonominiai automobiliai gatvėse, kiti žmonės irgi jų norės, todėl autonominių automobilių daugės, o vairuotojų skaičius mažės, ko pasekoje autonominiams automobiliams naviguoti gatvėmis taps lengviau.

Jeigu mes negalime nieko padaryti dėl vairuotojų, ar galime padaryti ką nors dėl pėsčiųjų?

Galime sumažinti žmogaus norą kirsti gatvę ne vietoje. Tą padaryti labai paprasta – atitvarai. Jeigu gatvę ir šaligatvį skiria dekoratyvinė tvorelė, tai sumažins žmonių norą kirsti gatvę ne vietoje. Aišku, visuomet atsiras mulkis, kuris perlips tą tvorelę, bet nėra sprendimo, kuris apsaugo nuo visko 100%.

Mane visuomet žavi, kai bobutė eina per gatvę degant raudonam šviesaforo signalui, kai aš pats laukiu, nes, mano nuomone, automobiliai yra per daug arti, kad būtų verta rizikuoti. Pėsčiųjų perėjas ir šviesoforus taip pat galima apsaugoti vartais arba šlagbaumais, kurie atsidaro/pasikelia tik užsidegus žaliai šviesai.

Aišku, nors visą tai įmanoma ir nesunku padaryti, niekas to nedarys, nes viskas kainuoja pinigus, o miestai net ne visuomet turi pinigų suremontuoti gatvėmis ir jas tinkamai apšviesti nekalbant jau apie tokias priemones. Dabar mes, ar bent jau daugelis iš mūsų, kuo puikiausiai išgyveno net ir nesant tokių priemonių.

Ne tie gamintojai

Pačioje teksto pradžioje sakiau, kad autonominius automobilius gamina ne tie žmonės. Iš principo autonominius automobilius gamina fanai, tokie kaip aš, todėl mes autonominių automobilių ir neturime. Paimkime patį geriausiai žinomą pavyzdį – Waymo.

Autonominį automobilį Google pradėjo kurti 2009 metais. Dabar yra 2021, taigi prieš dvylika metų. Pirmieji testai miesto gatvėse prasidėjo 2013 metais. Be vairuotojo Waymo pirmą kartą išvažiavo 2017 metais arba kitaip sakant po aštuonių metų nuo darbo pradžios. 2018 metais Waymo paleido taksi paslauga dalyje Finikso. 2021 metais Waymo taksi paslauga pradėjo teikti San Franciske.

Dvylika metų darbo ir autonominius automobilius galima matyti tik dviejuose miestuose. Kodėl?

Todėl kad Google yra interneto kompanija, o ne automobilių gamintojas, todėl jinai neturėtų kurti autonominių automobilių.

Kaip turėtų būti kuriami autonominiai automobiliai?

Viskas turėtų prasidėti nuo vairavimo asistento. Ir, beje, daugelis automobilių turi vairavimo asistentą. Pirmo lygio asistentas turėtų tiesiog gebėti važiuoti gatve ir palaikyti tinkamą greitį. Esant tokiam paprastam ir net gi sakyčiau bukam asistentui, automobilių gamintojas turėtų rinkti visą informaciją apie vairuotojų kultūrą, kelius, ženklus bei incidentus. Surinkta informacija turėtų būti naudojama apmokyti dirbtinį intelektą vairuoti automobilį.

Po pirmo lygio asistento, turėtų atsirasti antro lygio, kuris galėtų išlaikyti saugų atstumą iki kito automobilio, kitaip sakant, jeigu automobilis priekyje pradeda stabdyti, tuomet ir automobilis kuriame sėdi pats pradeda stabdyti. Po antro lygio vairavimo asistento, turėtų sekti trečio lygio vairavimo asistentas ir t.t. Kiekvienas sekantis asistentas turėtų būti vis geresnis, nes vis daugiau informacijos yra surenkama kokios gali būti situacijos ir kaip elgiasi vairuotojai.

Kodėl automobilių gamintojai turėtų tuo užsiimti? Todėl kad automobilių gamintojai parduoda automobilius šimtais tūkstančių. Esant dideliam automobilių skaičiui surenkama žymiai daugiau informacijos, todėl atitinkamai progresas vyksta žymiai greičiau. Kiek automobilių turi Waymo? Maždaug 600. Ir tai yra didžiausias progreso stabdis. Waymo turi mažai automobilių, todėl jie surenka mažai informacijos, todėl jie juda lėtai ir ateiti iš vieno miesto į kitą reikia trijų metų. Bet tuo pačiu kiekvienas papildomas miestas bus pridėtas vis greičiau, nes didės automobilių ir sukauptos informacijos kiekis.

Kita vertus, vienas automobilių gamintojas būtent naudoja mano apibūdinta kelią. Tas gamintojas yra Tesla. Tesla oficialiai neturi autonominio automobilio, tačiau jų technologija kitus automobilių gamintojus lenkia šimtmečiais ir jie yra labai arti Waymo lygio.

Tiesa, Tesla taip pat nėra be trūkumų. Tesla nusprendė naudoti vieną technologiją – kameras. Ir šita technologija turi limitacijų. Gerai, kai eismas nedidelis ir oras puikus, bet ar ši technologija taip pat gerai veiks per pūgas? Aš nežinau. Ar kameros neužšals, neapledės? Ar vairuotojai norėdami važiuoti su Tesla turės nugramdyti kameras, kaip dabar žiemos metu gramdo stiklus?

Kodėl kiti gamintojai nesielgia kaip Tesla? Tesla vairavimo asistentą pradėjo kurti 2014 metais t.y. 5 metais vėliau nei Google, bet kadangi Tesla yra automobilių gamintojas, tai nuo Google atsilieka vos per vieną žingsnį.

Dabar automobilių gamintojai gyvena aukso amžių. Jeigu yra šeima: vyras, žmona ir du vaikai, tai šeima turi du automobilius. Vienas – vyrui, kitas – žmonai, nes jiems reikia važiuoti į skirtingas miesto puses dirbti, plius vienas iš jų dar turi nuvežti vaikus į mokyklą/darželį.

Jūs turbūt galvotumėte, kad atsiradus autonominiams automobiliams niekas nepasikeis. Bet aš drįsiu pasakyti, kad jūs neteisus. Vietoj to, kad šeima turėtų du automobilius, jiems užteks vieno. Kodėl?

Vairavimas yra darbas, net jei vairuodami galite kalbėti su keleiviais ar net gi kalbėti telefonu, vis tiek vairavimas reikalauja jūsų koncentracijos ir dėmesio. Jūs negalite veikti nieko kito tik vairuoti. Kita vertus jeigu įlipote į autonominį automobilį nėra prasmės jums dairytis pro langus, kelias į darbą kiekvieną dieną yra tas pats. Taigi, jūs galite pradėti dirbti dar neatvykęs į ofisą.

Antras aspektas – kamščiai. Jeigu koks nors vairuotojas rašo SMS sėdėdamas prie šviesoforo, jis pražiopso žalios šviesos užsidegimą ir pajuda vėliau nei galėtų. Robotas niekada nerašys SMS žinutės, todėl niekada nepražiopsos šviesoforo. Negana to robotas visuomet sureaguos greičiau nei žmogus ir tas laikas susideda. Mažose sankryžose tai gali reikšti, jog pravažiuos vienu automobiliu daugiau, didelėse – dvigubas srautas per tą patį laiko tarpą. O tai yra labai daug.

Ne kartą teko Vilniuje matyti, kai vairuotojai įvažiuoja į sankryžą nors neturėtų ir joje sustoja, nes negali išvažiuoti (kamštis), tuo tarpu kita kryptimi važiuojantys vairuotojai negali įvažiuoti į sankryžą nors jiems dega žalia. Visi pypsi ir būna nepatenkinti. Robotas to niekuomet nepadarytų. Kitaip sakant, vien dėl to, kad autonominiai automobiliai važiuotų tvarkingai laikydamiesi visų taisyklių, visi nuvažiuotų į savo darbus greičiau. Aišku, žmonės irgi galėtų laikytis visų taisyklių, bet ne pasakų šalyje mes gyvenam…

Jeigu šeimai užtenka vieno automobilio vietoj dviejų, tai yra problema. Matot, Ferrari, Royce rolls gamina automobilius labai specifinėms rinkoms, jie neturi daug klientų ir jiems niekas dėl to neturėtų pasikeisti. Kita vertus Ford, Fiat, Toyota… tai yra kasdieniniai automobiliai, ir jeigu žmonėms reikia mažiau automobilių, vadinasi, kažkurie gamintojai turės išnykti. Aišku, tas kuris pirmas pradės tiekti autonominius automobilius turi didžiausius šansus išlikti, bet kai gyveni aukso amžiuje, nesinori pjauti šakos ant kurios sėdi. Dabar automobilių yra daugiau nei bet kada istorijoje, bet tai nesitęs amžinai. Dar vienas kitas, dešimtmetis ir automobilių skaičius ims mažėti, nes keliuose pradės dominuoti autonominiai automobiliai.

Principai

Kaip minėjau aukščiau, gamintojai turėtų rinkti visus važiavimo duomenis, kad galėtų sukurti labai gerą dirbtinio intelekto vairuotoją. Toks vairuotojas yra labai gerai, kol yra internetas, tačiau save vairuojantis automobilis turėtų veikti be problemų net ir tuomet, kai nėra interneto. Kaip tą padaryti?

Atsimenate laikus, kai siųsdavome filmus per P2P? Dalį filmo parsiųsdavote iš vieno žmogaus, dalį iš antro, dalį iš trečio ir todėl, kad siųsdavote filmus iš daugybės žmonių būdavo greičiau nei parsiųsti visą filmą iš karto iš vieno žmogaus. Tokiu pačiu principu turėtų veikti ir automobiliai. Arba kitaip sakant, automobiliai turėtų kalbėtis vieni su kitais. Ir neužtenka, kad vienos firmos automobiliai kalbasi tarpusavyje. Ne. Visų firmų automobiliai turėtų kalbėtis tarpusavyje.

Kai kurie keliai yra vienkrypčiai, tačiau daugelis yra dvikrypčiai. Vadinasi automobilis važiuojantis į rytus gali pasikalbėti su automobiliu važiuojančiu priešpriešai ir gauti informaciją apie kelio sąlygas, ženklus. Automobiliui nereikia turėti viso pasaulio žemėlapių. Jam užtenka pasiklausti tik dešimt kilometrų į priekį, o dėl kitų dešimt, jis pasiklaus kito automobilio.

Kita vertus net jei kelias yra vienkryptis, pasikalbėti su kitais automobiliais vis tiek gali būti naudinga. Galbūt vienas automobilis tuo pačiu keliu važiuoja kiekvieną dieną, kitas kartą per mėnesį ar iš viso pirmą kartą, todėl gautų naudingos informacijos.

Aišku, bus tokių vietų kur autonominiai automobiliai nevažiuoja, bet gal ir nereikia ten važiuoti automobiliu? Gal vietoj to išsitraukti dviratį ir važiuoti juo.

Pabaigoje, pats svarbiausias klausimas: kada autonominiai automobiliai ateis į Lietuvą? Atsakymas, penki metai po to kai autonominiai automobiliai ateis į pirmą miestą Europe. Ir kai sakau pirmą miestą, aš nekalbu apie vieną ar du automobilius, aš kalbu apie pilnai veikiančią paslaugą prieinama visiems norintiems.

Kada pirma tokia paslauga atsiras Europoje? Teoriškai Waymo galėtų tą pradėti daryti rytoj. Realybėje, Google nėra automobilių gamintojas ir aš manau, kad yra du keliai kaip Google gali plėstis į Europą. Pirmasis parduoti savo technologiją kokiai nors kitai įmonei, kas reikštų, kad Waymo niekada neateis į Europą. Antras kelias nupirkti kokį nors nedidelį automobilių gamintoją. Aš manau, kad antrasis kelias yra tas tikrasis variantas, jeigu Google nori dalyvauti ir uždirbti iš autonominių automobilių.

Nors Tesla dar neturi save vairuojančio automobilio, vis dėl to aš manau, kad jie bus pirmieji, kurie pasiūlys tokią paslaugą Europoje plačiai visuomenei. Yra daugybė įmonių kurios dirba autonominių automobilių srityje, bet Tesla yra vienintelis automobilių gamintojas, kuris, mano nuomone, turi teisingą požiūrį. Kada tai atsitiks? Optimistinis variantas – už penkių metų, daug realistiškesnis variantas – dešimt metų.

Photo by Bernd Dittrich on Unsplash

Brukštelk žinutę

Komentarai(0)