Pakalbėkime apie tetulę Flecher

Vaikystėje žiūrėjau daug Tetulės Flecher serijų (originalus pavadinimas Murder, she wrote). Tai detektyvas apie į pensiją išėjusią rašytoją, kuri laisvalaikiu tiria nusikaltimus. Dabar serialas neatitinka naujausių raiškos standartų, tačiau istorijos tokios pat geros kaip ir anksčiau.

Prieš porą metų rašiau vienos Orville serilos analizę, šiandien norėčiau aptarti pirmą Tetulės Flecher seriją, kuri vadinasi The Murder of Sherlock Holmes. Tikiuosi šis tekstas bus naudingas norintiems tapti rašytojai.

Pirmos serialo serijos dažnai vadinamos „Pilot“. Tokio epizodo tikslas, serialo prodiuseriams parduoti serialą kokiam nors televizijos kanalui, todėl dažnai pilot epizodo sukūrimas kainuoja tiek pat kiek visas likęs sezonas. Ši serija yra 1.5 valandos. Paprastos serijos yra per pus trumpesnės ir paprastesnės, todėl būtent pirmasis epizodas yra labai įdomus analizei.

Jeigu nesate matę šitos serijos, nieko tokio, aš ją atpasakosiu. Jeigu ruošiatės pažiūrėti, tuomet laikas įtraukti šį straipsnį į atmintinę, kad galėtumėte sugrįžti, kai pažiūrėsite.

Serialo pradžia. Serialas prasideda su išsigandusia moteriške vaikščiojančia po namus su žvake. Jinai atidaro duris ir ten išlenda kaukėtas žudikas su kirviu. Kadangi tai pirmos minutės pirmos serijos, serialas iš karto mus užkabina su įtempta scena. Vėliau paaiškėja, jog tai buvo spektaklio repeticija.

Pagrindinio veikėjo pristatymas. Pagrindinis veikėjas yra Jessica Fletcher, mes ją pamatome stebinčią spektaklio repeticiją. Spektaklio režisieriui jinai iš karto pasako kas yra žudikas ir dar paaiškina kodėl taip galvoja. Mes, žiūrovai, iš karto suprantame, jog jinai gabi spręsti galvosūkius, bei pastebi detales, kurias kiti žmonės praleidžia pro akis.

Įžanga. Šios serijos įžanga yra neįtikėtinai ilga, atsitinka daugybė (nereikšmingų) dalykų. Fletcher parašo detektyvą, jos sūnėnas Grady, nusiunčia knygą savo draugei dirbančiai leidykloje, leidykla išleidžia knygą. Knyga tampa bestseleriu. Fletcher atvyksta į Niujorką atlikti jos kaip rašytojos pareigų. Paaiškėja, jog leidyklos direktorius Preston Giles, kuris turėjo susitikti su rašytoja, skiria jai vos penkias minutes. O po to viskas eina tik blogyn. Vienas žurnalistas pasako, kad Fletcher nemoka rašyti, kita – išduoda kas yra žudikas jos knygoje. Galiausiai kažkokia moteriškė apkaltina ją knygos plagiatu.

Fletcher yra pasiryžusi važiuoti namo ir raukti visus reikalus su rašymu, bet paskutiniu momentu Preston įtikina praleisti savaitgalį su jo draugais, tarp kurių bus: praeityje garsus Brodvėjaus kompozitorius Peter Brill, Grandy viršininkas Captain Caleb McCallum, Grandy bendradarbė Ashley Vickers. Ir daugybė kitų personažų, kurių neverta minėti.

Pasirodo, kad Preston organizuoja kaukių balių ir Captain Caleb persirengia Šerloku Holmsu. Turbūt iš epizodo pavadinimo suprantate, kodėl tai svarbu.

Vykstant baliui Grandy pastebi, kad kažkas naršo jo kambarį. Po nedidelių grumtynių Grandy, Fletcher, Preston užsidaro viename kambaryje su įsibrovėliu. Paaiškėja, jog įsibrovėlis yra privatus seklys Dexter Baxendale. Preston nori perduoti Dexter policijai, bet seklys pagrasina pranešti viską žurnalistams, todėl Grandy eina jį išleisti per užpakalines duris, kad svečiai nesužinotų.

Prieš išeidamas iš kambario Dexter stabteli akimirkai ir paklausia ar kartais Preston nėra persirengęs kaip grafas Montekristas. Preston patvirtina.

Tuo tarpu šventėje kompozitorius Peter giriasi, kad jis ruošiasi statyti naują spektaklį. Kažkas pastebi, kad jau kokią valandą nėra Captain Caleb. Jo girta žmona pareiškia, kad šis greičiausiai užsidarė kambaryje su jauna mergina persirengusia Raudonkepuraite. Girta žmona išvažiuoja su mašina iš baliaus.

Ashley užsipila šampano ant savo suknelės Fletcher skuba jai padėti, bėgdamos į savo kambarį, jos užtinka Preston kalbantį telefono. Fletcher pasidomi su kuo jis kalbėjo. Preston sako, jog skambino žurnalistas iš laikraščio, tačiau jis pasakė, jog Fletcher neduos jokių interviu.

Kaip matote įžanga gerokai per ilga, daugelis žmonių neturės kantrybės skaityti tokios ilgos įžangos šiais laikais.

Žmogžudystė. Ryte po baliaus namo baseine žmonės randa plūduriuojantį vyrą Šerloko Holmso kostiumu. Be galvos. Techniškai jis buvo nušautas, bet dėl pasirinkto ginklo jo galva taip sudarkyta, kad neįmanoma pažinti. Kadangi vyras vilkėjo Šerloko Holmso kostiumą visi nutaria, jog buvo nužudytas Captain Caleb. Vyro nužudymu įtariam jo žmona: jinai neapsikentė neištikimybės, buvo girta, neturi jokio alibi.

Fletcher apžiūrėjusi lavoną bei pėdsakus prie namo, nusprendžia, kad nužudytas žmogus yra ne Captain Caleb, bet seklys Dexter. Kaip tik tuo momentu pasirodo Captain Caleb gyvas ir sveikas, patvirtindamas, jog pagrindinė veikėja tikrai sugeba tirti bylas.

Captain Caleb sako, kad jis pasamdė seklį Dexter, tam kad jis surastų, kuris iš darbuotojų vogė slaptus dokumentus iš jo kontoros.

Fletcher iškelia teoriją, jog galbūt seklys Dexter buvo nužudytas per klaidą, nes dėvėjo Šerloko Holmso kostiumą, o tikroji auka turėjo būti Captain Caleb.

Fletcher jau iki gyvo kaulo įgrisęs Niujorkas ir jinai nori važiuoti namo bei pamiršti viską kas čia nutiko. Nors jinai pateikė gerų įžvalgų, tačiau tikrai nesiruošia tirti bylos, jinai neturi jokio intereso.

Tyrimas. Tuo metu, kai Fletcher ruošiasi lipti į traukinį, jinai sužino, kad policija suėmė ir apkaltino jos sūnėną žmogžudyste. Fletcher negali palikti sūnėno nelaimėje, tuo labiau, kad jis nekaltas. Policija tvirtina, jog visi įkalčiai rodo į Grandy: jis turėjo galimybę pavogti dokumentus iš savo boso, seklys Dexter buvo aptiktas jo kambaryje, jis neturi alibi. Kai Fletcher pasidomi kodėl nusikaltimo negalėjo įvykdyti Ashley, paaiškėja, kad tuo metu, kai nusikaltimas buvo įvykdytas Fletcher valė Ashley suknelę. Pati rašytoja yra pagrindinės įtariamosios alibi.

Maži nesklandumai. Pirmiausiai Fletcher nuvažiuoja pas Captain Caleb ir pareiškia, jog jis buvo taikinys. Ką Captain Caleb užginčija. Pirmiausiai šaunant iš tokio atstumo iš kokio buvo nušautas seklys Dexter, galima puikiausiai matyti žmogaus veidą net naktį. Antra, jis paliko Šerloko Holmso kostiumą spintoje prie durų išeidamas su Raudonkepuraite. Kaip seklys Dexter galėjo žinoti ir apsivilkti tą kostiumą? Trečia akivaizdu, jog Grandy vogė dokumentus iš savo boso ir seklys Dexter tą sužinojo, todėl buvo nužudytas. Aišku, Fletcher tuo netiki.

Kadangi, Grandy negalėjo vogti dokumentų iš boso, tai vienintelis logiškas paaiškinimas, jog dokumentus vogė Ashley, tiesiog seklys nerado jos kambario. Fletcher su Grandy eina į ofisą pašniukštinėti tikėdamasi surasti kokių nors įkalčių. Rašytoja duoda Grandy užduotį atspausdinti dokumentus iš kompiuterio, tuo tarpu pati eina į Ashley kabinetą. Po kelių minučių pati Ashley ateina į savo kabinetą ir vos neužtinka Fletcher. Tačiau telefono skambutis išgelbėja rašytoją. Jeigu logiškai pagalvosime, tai telefono skambutis šitoje vietoje yra visiškai ne į temą, nes Fletcher atėjo į ofisą nedarbo metu, vadinasi Ashley irgi neturėjo čia būti, tai kodėl jai kas nors turėtų skambinti? Na, bet nekreipkime į tai dėmesio.

Fletcher nugirsta dalį pokalbio ir mano, jog skambina Ashley bendrininkas. Ashley išskuba susitikti su savo bendrininku, o Fletcher nuseka paskui ją. Tiesa, situacija čia irgi komplikuojasi. Iš pradžių joks taksistas nenori jos vežti, tuomet autobuso vairuotojas nors ją ir paima yra nedraugiškas.

Galiausiai Fletcher išlipusi į autobuso pameta Ashley, bet tuo pačiu rašytoją užpuola du vyrai. Fletcher yra išgelbėjama atsitiktinio jos romano skaitytojo.

Dalinis sprendimas. Fletcher grįžta į viešbutį su pundu laikraščių. Jinai yra įsitikinusi, kad Ashley bendrininkas yra kompozitorius Peter. Čia mes taip pat sužinome, kad Grandy yra nekompetentingas, jis net nesugebėjo atspausdinti dokumentų kurių Fletcher prašė, bet tai yra nebėda. Fletcher perverčia laikraščius ir randa skelbimą atrankai į vaidinimą spektaklyje visai netoli tos vietos kur Ashley išlipo iš autobuso.

Kitą dieną Fletcher nueina susitikti su kompozitoriumi Peter. Rašytoja tvirtina, jog jis gavo pinigus savo spektakliui pasinaudodamas Ashley pavogtais dokumentais. Kompozitorius Peter viską neigia. Tuomet pasirodo Ashley ir patvirtina viską ką Fletcher sako, tačiau abu neigia nužudę seklį Dexter ir abu turi alibi.

Nužudomas Captain Caleb. Kadangi sūnėnas Grandy yra išteisintas, Fletcher ruošiasi važiuoti namo ir nesukti galvos apie žmogžudystes. Traukinyje rašytoja atsiverčia laikraštį ir supranta, kad žurnalistas, kuris tariamai turėjo imti intervių iš jos iš tiesų yra žurnalistė.

Susitikimas su žudiku. Vietoj to, kad važiuotų namo, Fletcher nuvažiuoja į namą, kuriame buvo įvykdyta žmogžudystė. Čia jinai pamato, kad baseinas iš tiesų yra gerai apšviestas, vadinasi Captain Caleb buvo teisus: tas kas nužudė seklį Dexter, puikiai žinojo ką daro.

Prie baseino pasirodo Preston. Fletcher apkaltina jį žmogžudyste. Preston pripažįsta. Jaunystėje jis ir du partneriai pradėjo verslą, kuris žlugo. Preston tapo atpirkimo ožiu ir buvo pasodintas į kalėjimą. Po dviejų metų pabėgo suklastodamas savo mirtį. Pasikeitė vardą ir sužlugdė savo buvusius partnerius, todėl Preston mėgstamiausias personažas buvo grafas Motekristas. Jaunas detektyvas tirdamas bylas susijusias su Preston buvusiais partneriais pradėjo įtarti, jog Preston nėra miręs, bet niekada negalėjo jo surasti. Tačiau praėjus daug metų, jis pagaliau surado, tačiau jaunas detektyvas dabar buvo privatus seklys, kuris nesibodėjo užsiimti šantažu. Preston negalėjo priimti šantažo, dėl jį nužudė ir po to aprengė Šerloko Holmso drabužiais. Vėliau taip pat nužudė Captain Caleb, kad sumėtytų pėdas.

Pabaiga. Fletcher pagaliau keliauja namo, bet jai pasakoma, kad policija nori jos pagalbos kitoje byloje.

Aptarimas. 1) Geros istorijos užkabina nuo pat pirmos minutės ar sakinio, šis epizodas labai geras to pavyzdys.

2) Veikėjo pristatymas – šiame seriale mes iš karto suprantame iš kokio molio minkyta tetulė Fletcher. Tiesa pasakius, filmai beveik visi be išimties parodo kokie yra veikėjai prieš pasinerdami į tikrą veiksmą. Dar vienas geras pavyzdys būtų Murder on the Orient Express (2017), pažiūrėkite pirmąsias minutes, kad galėtumėte suprasti Puaro charakterį.

Knygos nevisuomet pristato savo personažą, bet tai yra gera praktika.

3) Šioje serijoje įžanga yra gerokai per ilga. Viską galima praleisti iki baliaus. Balius svarbus dėl keleto dalykų. Pirma, tai yra šios istorijos pradžia, todėl būtent baliaus metu pristatomi šios istorijos antraeiliai personažai. Antra, baliaus metu pateikiamos pirmos užuominos apie nusikaltėlius ir jų motyvus. Kaip jau sužinojote perskaitę mano paaiškinimą, šioje istorijoje buvo daugiau nei vienas nusikaltėlis.

4) Atskirai norėčiau paminėti kambario incidentą su sekliu. Čia mes pirmą kartą suprantame, jog vyksta kažkas negero. Čia yra užmetama meškerė ir mes, kaip žiūrovai, nekantriai laukiame ką jinai ištrauks.

5) Apsipylimas šampanu atrodo, kaip nereikšmingas incidentas, tačiau vėliau jis tampa labai reikšmingu dėl dviejų dalykų. Pagrindinis veikėjas užtikrina alibi pagrindiniam įtariamajam bei atsitiktinai nugirstas pokalbis, kuris tampa raktų nustatant žudiką.

6) Žmogžudystė yra su triuku. Mes visi manome, kad buvo nužudytas vienas personažas, kuris nebuvo labai teigiamas ir yra priežasčių, kodėl jis galėjo būti nužudytas, bet po kelių minučių, mes gauname staigmeną – nužudytas kitas personažas. Rašytoja, mūsų pagrindinis personažas, atskleisdamas tą staigmeną dar kartą įrodo, kokia jinai yra talentinga ir tinkama bylos sprendimui surasti.

7) Geroje istorijoje viskas yra susiję, todėl ne veltui būtent kapitonas buvo pasamdęs seklį, o ne kuris nors kitas baliaus dalyvis.

8) Rašytoja iškelia versiją, jog žudikas padarė klaidą ir nužudė ne tą žmogų. Tai yra nukreipimas nuo teisingo tyrimo, tačiau taip pat tai kelią papildomą įtampą mums žiūrovams. Ar rašytoja teisi? Jeigu teisi, ar bus kapitonas nužudytas? O gal žudikas bus pagautas iki bandymo nužudyti kapitoną? O gal kapitonas bus išgelbėtas paskutiniu momentu? Mes nekantriai laukiame atsakymų į šiuos klausimus, kas kelia mūsų susidomėjimą istorija.

9) Rašytoja neturi jokios priežasties tirti bylos, jinai buvo svečias baliuje, kur daugelį žmonių matė pirmą kartą. Visai kas kita, kai apkaltinamas jos sūnėnas. Dabar tai jau asmeniška. Jinai turi pasirinkimą: palikti savo mylimą sūnėną likimo valioje, kur jis tikrai bus pasodintas į kalėjimą arba pati imtis tyrimo. Teoriškai yra du pasirinkimai, realiai pagrindinis personažas neturi iš ko rinktis.

10) Aprašyme to nepaminėjau, bet šiame epizode yra labai įdomi scena. Rašytoja prašo taksisto nuvežti ją į tam tikrą vietą, o taksistas ima atsikalbinėti. Kur jūs matėte, kad taksistas imtų atsikalbinėti? Jeigu tai būtų Uberis, tai įvertintumėte paslaugą viena žvaigždute. Tačiau ši scena yra tikslinga, kad sukeltų papildomų sunkumų pagrindiniam veikėjui, kuriuos jis turi įveikti. Taip pat dialogai, kur visi žmonės vieni su kitais sutinka yra nuobodūs. Konfliktinių dialogų serijoje pilna, tačiau, kai konfliktuoja vyras ir žmona… tai normalu, tą galite pamatyti praktiškai kiekviename seriale, tačiau atsikalbinėjantį taksistą… Taip, tai nėra tikroviška, tačiau prideda papildomų spalvų istorijai. Pagalvokite apie tai rašydami savo dialogus.

11) Apsilankymas ofise yra nelabai reali scena, bet čia įvyksta du svarbus dalykai, kurie stumia istoriją į priekį. Mes įsitikiname, jog sūnėnas tikrai negali būti nusikaltėlis, nes jis nesugeba atspausdinti paprašytų dokumentų. Antra, atsitiktinai užklydusi į ofisą bendradarbė išsiduoda, kad yra nusikaltėlė.

12) Užpuolimas. Fizinė grėsmė pagrindiniam personažui yra vienas iš labiausiai įtampą keliančių momentų. Jeigu filme tai trunka penkias minutes, tai popieriuje tą galima ištempti iki penkių puslapių, kurių skaitytojas nenorės paleisti iš rankų.

13) Pseudo-sprendimas yra įdomi technika, kai pagrindinis veikėjas ir mes skaitytojai (arba žiūrovai) manome, jog byla yra išspręsta, bet tai nėra visiškai tiesa. Jums nebūtina atkartoti to paties, tačiau teisingai padarius, tai sustiprina įdomią istoriją.

14) Susitikimas su žudiku yra istorijos kulminacija. Čia mes nežinome kaip žudikas elgsis. Ar bus dvikova tarp pagrindinio protaganisto ir antagonisto. Kas tą dvikovą laimės?

Vienas dalykas, kurį praleidau savo istorijos atpasakojime yra tas, kad leidėjas beveik nuo pat pirmos minutės meilinosi rašytojai. Tai yra labai įdomi technika, kuri verčia pamėgti leidėją, nes mums patinka rašytoja. Jeigu mums nepatiktų pagrindinis personažas, mes greičiausiai būtume numetę knygą. Personažas, kuris patinka pagrindiniam personažui, dažniausiai patinka ir mums. Tai, kad tas personažas yra pagrindinis nusikaltėlis turėtų būti didelis smūgis ir staigmena mums žiūrovams.

15) Žudiko išpažinties momentas šiame seriale realizuotas nelabai gerai. Žudikas rėžia ilgą monologą, paaiškindamas visas savo giliai paslėptas priežastis, kas leidžia uždaryti ir suprasti istoriją, bet kas nori skaityti ar klausyti ilgus monologus šiais laikais? Be abejonės reikia pateikti žudiko motyvus, bet tą reiktų daryti įdomiau.

16) Pati pabaiga yra labai trumpa, kuri parodo, jog tai yra serialas, nes pagrindinis personažas yra kviečiamas išspręsti kitą bylą.

Tikiuosi jums patiko mano pastabos. Jeigu pabaigoje norite vieno patarimo, kaip tapti geresniais rašytojais: patys darykite tokias analizes tiek filmų, tiek knygų, kurie jums labai patinka.

Brukštelk žinutę

Komentarai(0)