Knyga. Chip Heath, Dan Heath - Made to Stick
Ši knyga yra tokia sena, kad lietuviškas leidimas buvo išpirktas ir užmirštas. Aš turiu prisipažinti, kad ilgą laiką vengiau šitos knygos, nes galvojau, kad čia viena iš tų knygų, kurios turi daug puslapių, bet nieko nepasako. Klydau.
Aš paprastai džiaugiuosi skaitydamas knygas originalo kalba, bet tai vienas iš labai retų atveju, kai man norėtųsi pamatyti lietuvišką vertimą. Kodėl? Norėdami sukurti įsimintiną produktą, jūs turite pasinaudoti formule: Succes(s). Tiesa sakant, žodžiai kurie sudaro formulę švelniai kalbant yra pritempti, bet man labai įdomu kaip šita formulė yra išversta į lietuvių kalbą.
Kas sudaro: Succes(s)? Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional, Stories. Pakalbėkime apie kiekvieną iš tų idėjų.
Paprasta (Simple) iš tiesų reiškia esminė, pamatinė, kertinė. Knygoje pateikiamas pavyzdys Southwest Airlines, kur kompanijos misija yra būti pigių skrydžių avialinijomis. Viską kas neprisideda prie šitos misijos nėra daroma. Per rinkimus politikai turi turėti tik vieną šūkį, nes esant daug, rinkėjai pasimeta, o kai yra tik vienas, rinkėjai žino už ką balsuoti.
Paprasta taip pat reiškia trumpa ir žodžių reikšmės yra žinomos daugeliui žmonių. Žodžiu, paprasta yra visomis prasmėmis, tomis apie kurias jus pagalvojote ir niekada netaikėte.
Netikėta (Unexpected) – įsivaizduokite, kad žygiuoja orkestras, staiga atbėga gauja vilkų ir juos visus sukandžioja. Netikėta? Taip. Ką reklamuoja? Knygos autoriai neatsimena. Netikėta padaryti lengva, bet tai nepadės. Netikėta turi sietis su jūsų istorija. Vietoj to, kad nuobodžiai skaityti saugumo instrukcijas prieš lėktuvui pakylant, galima jas surepuoti. Netikėta? Taip, tuo pačiu žmonės dalinasi ir tai tampa reklama avialinijoms.
Konkretu (Concrete) – žmonės sunkiai suvokia abstrakčius dalykus, todėl reikia naudoti paprastus ir suvokiamus. Kibiras vandens yra paprasta ir įsivaizduojama visiems, 1000 litrų vandens nėra suvokiama. Kiek tai yra? Kiek telpa vonioje daugiau ar mažiau?
Patikimas (Credible) – jeigu turi autoritetą, tuomet žmonės tavim labiau tiki. Dantų pastų reklamose dažnai matome žmones baltais chalatais, jie yra aktoriai, ne daktarai ir vis dėl to, kažkodėl tokios reklamos atrodo labiau patikimos nei tos kur kalba atsitiktiniai žmonės. Dėl tos pačios priežasties įvairūs prekių ženklai yra reklamuojami žinomų žmonių: sportininkų, dainininkų ir t.t.
Be autoriteto būna ir anti-autoritetas pavyzdžiui apie rūkimo žala pasakoja rūkorius sergantis plaučių vėžiu.
Pasakojant istoriją papildomos detalės kaip adresas ar žinoma vieta, kavinė prideda istorijai patikimumo.
Emocinis (Emotional) – jeigu istorija nesukelia emocijų, jinai neįsimena. Visos labdaros, kurios kviečia aukoti, dažnai fokusuojasi į vieną asmenį (dažniausiai vaiką), nes vienas žmogus gali sukelti emocijas, o statistika yra tik sausi skaičiai.
Istorijos (Stories) yra geras būdas sužinoti/išmokti naujus dalykus. Yra trys pagrindiniai istorijų scenarijai: Deivydas ir Galijotas – silpnesnis meta iššūkį ir laimi; Gerasis samarietis (Romeo ir Džiuljeta) – istorija apie tai žmonės atranda ryšį, nepriklausomai nuo kliūčių; Niutonas ir obuolys – netikėtas įvykis įžiebia kūrybiškumą.
Sėdėti ir įsivaizduoti, kad atlieki kažkokią veiklą yra taip pat efektyvu kaip treniruotis. Čiuožėjai geriau čiuožė, muzikantai geriau grojo po pratimo.
Knyga pilna įvairių pavyzdžių ir skaitosi labai smagiai bei įdomiai.
Mano vertinimas:
– labai stipriai rekomenduoju, jeigu neskaitote angliškai, ieškokite knygos bibliotekoje.