Sugražinkime žmones į viešąjį transportą

Norėčiau pasveikinti vilniečius su pirmomis durimis. Labiausiai aš pasigendu pavyzdžių iš miestų, kuriuose gyventojų yra tiek pat arba daugiau nei Vilnuj. Jeigu žinote, brūkštelkite komentarą, tačiau šis įrašas ne apie tai. Norėčiau pasiūlyti keletą idėjų, kurios galėtų paversti viešąjį transportą pavyzdžiu visai Europai, ką ten Europai, visam pasauliui. (Jeigu vis dėl to norite diskutuoti apie pirmas duris, eikite čia).

Mokėk už laiką. Dabartinė elektroninių nuolatinių idėja kažkada turėjo labai gražią viziją: vienas nuolatinis - trys miestai (Vilnius, Kaunas, Klaipėda). Bet po to kai konkursus laimėjo skirtingos firmos aš neįsivaizduoju kaip būtų įmanoma tokią idėją įgyvendinti... O juk būtų visai neblogai ar ne?

Ne gana to, naujų nuolatinių idėją įgyvendino labai riboto, pasenusio mąstymo žmonės. Ar kas nors pastebėjote, jog perkate nuolatinį mėnesiui, o ne trisdešimčiai dienų? Šitam mėnesiui nuolatinius galite įsigyti iki 15 mėnesio dienos, o vėliau kitam mėnesiui. Čia po velnių kaip? Aš suprantu, kad kai buvo popierinis - tai iki 15 dienos kitam mėnesiui jų dar nebuvo atspausdinta, o po to kai atspausdindavo kitam mėnesiui, esamam nebuvo prasmės pardavinėti. Popierius mus apribodavo, bet kas apriboja dabar? Jeigu aš mieste gyvensiu nuo rugsėjo 15 iki spalio 15, tai ką man daryti?

Kitas dalykas yra nuolatinio kaina. Nuolatinį apsimoka turėti tik tuomet, jeigu kiekvieną dieną važinėji nemažiau nei du kartus. Kitaip sakant, jeigu važinėti tik į darbą ir namo tai nuolatinio turėti neapsimoka, nes daugelis savaitgaliais nedirba. Kodėl kainos tokios neteisingos? Todėl, kad jos paskaičiuojamos neteisingai. Bilietų kainos nustatomos taip, kad būtų galima mokėti milžinišką alga savivaldybei priklausančios įmonės kokiam nors partiniam direktoriui ir partiniams konsultatams, o ne pagal suteikiamą naudą klientams.

Mano kelionės dažniausiai trunka 10-30 minučių ir tik labai retai važiuoju ilgiau nei valandą, tai kodėl tuomet aš turiu mokėti tiek pat? Jeigu kas nors nori, gali padaryti ekonominius paskaičiavimus, bet, kaip pavyzdį, paimkime, jog minutė kainuoja 5ct. Jeigu važiuoju 10min sumoku 50ct, jeigu važiuoju 30min - 1.5lt, skamba daug sąžiningiau ar ne?

Ar tai įgyvendinama? Taip. Jeigu esate buvę bet kurioje didesnėje parduotuvėje, tai prie parduotuvės įėjimo/išėjimo arba maximose prie kasų matėte tokius keistus plasmasinius balvonus su raudonomis lemputėmis viršuje. Jeigu pro jį pabandytumėte prasinešti prekę, už kurią nesumokėjote, jie pradėtų pypsėti. Panašius prietaisus galima sumontuoti ir viešajame transporte, tik, aišku, jie turėtų nepypsėti, o įlipant atžymėti laiką, o išlipant paskaičiuoti skirtumą ir nuskaičiuoti sumą nuo jūsų elektroninio bilieto.

Kiek žmonių, turėtų tokius bilietus? Visi (beveik). Kodėl? Reikia daryti taip kaip mobiliųjų telefonų operatoriai. Įsimetei į sąskaitą dešimt litų ir galioja tau visus metus, išnaudojai - vėl pasipildei. Be to patogiau nei talonėlis, nereikia ieškoti komposterio, nesvarbu, kurioje kišenėje turi - įlipai pasižymėjo pats, išlipai atsižymėjo dar kartą.

Aš, aišku, kaip tikras lietuvis, iš karto pradėjau galvoti kaip apeiti tokią sistemą. Pirma mintis išlipti kiekvienoje stotelėje ir vėl įlipti, bet jinai neveiks, nes mokama yra už minutes, o ne už sekundes. Per daug retai autobusas stovi daugiau nei pora minučių atviromis durimis. Kas nors turi geresnių idėjų?

Karmos taškai. Visi taip daro. Visi didesni prekybos tinklai turi savo nuolaidų sistemas, skiriasi tik tai už ką jūs galite rinkti taškus ir kaip tuos surinktus taškus galite panaudoti. Tai kodėl tokios sistemos negalima įgyvendinti viešajame transporte? Todėl, kad jis priklauso savivaldybei, o ten dirba tik slunkiai? Bent jau aš taip nemanau. Įgyvendinus mano anksčiau minėtą mokėk už laiką, automatiškai būtų galima, tarkim, 10% pravažinėtos sumos paversti taškais. Ką daryti su taškais? Pats banaliausias dalykas paversti juos elektroninio bilieto papildymu. Bet juk įmonė priklauso savivaldybei, ta prasme valstybei. Taigi pasitelkite savo fantaziją, ką galima būtų su tais taškais nuveikti. Pavyzdžiui verslininkai galėtų apmokėti žemės (ar kokį nors kitą) mokestį. Aišku, jeigu tik direktorius važinės viešuoju transportu, tai nelabai jis ten ką surinks, todėl įmonės būtų suinteresuotos, nupirkti savo darbuotojams nuolatinius. O jeigu įmonės nebūtų suinteresuotos, tai būtų galima pasiūlyti ką nors paprastiems žmonėms. Pavyzdžiui socialinį draudimą? Kaip jūs į tai, kad, važinėjant viešuoju transportu, jūsų pensijoje kaupiasi papildomi litai?

Įmanoma, naudinga, bet turbūt teks palaukti geresnių laikų.

Brukštelk žinutę