Stalo žaidimas. 1987 Channel Tunnel
Norite originalios temos žaidime? Nežinau originalesnės temos nei istorinis tunelio statymas tarp Anglijos ir Prancūzijos. Aišku, man tas įvykis nėra reikšmingas, bet galbūt žmonėms, kitose šalyse šis įvykis yra svarbus.
Įdomiausia šito žaidimo dalis, kad istoriniai įvykiai perteikiami žaidimo mechanikoje. Leiskite pateikti keletą pavyzdžių. Anglijos tunelio dalyje keletą kartų buvo prasiveržęs vanduo. Jeigu žaidėjas žaidžiantis už Angliją paima mėlyną žetoną, jis taip pat turi paimti dvi pavojaus nuokrypio korteles. Prancūzijos žaidėjo mėlynas žetonas niekaip neįtakoja, nes jų pusėje vandens prasiveržimų nebuvo.
Anglijos pusėje žemės aplink tunelį buvo labai kalnuotos, todėl jie turėjo mažai vietos pasidėti statybinėmis medžiagoms, tačiau jie pylė iškastas žemes į vandenį ir taip susikūrė papildomos vietos statybinėms medžiagoms laikyti. Ant Anglijos žaidėjo lentelės yra dvi vietos kaupti žetonus, tačiau vystant technologiją galima atsidaryti trečią vietą. Prancūzija neturėjo jokių problemų dėl statybinių medžiagų, todėl jų žaidėjas iš karto gauna tris vietas. Jėga ar ne?!
Parodykite man kitą žaidimą su labiau tematiškai integruotomis mechanikomis nei aš pateikiau pavyzdyje.
Gerai, pasodinkim entuziazmą į kampą ir pakalbėkime apie žaidimo taisykles.
Žaidimo taisyklių knygutė yra, sakykim, šiek tiek neišsami. Keletas klausimų, kurie turėtų jums kilti. Kaip vyksta vienas žaidimo raundas? Ar žaidėjai pakaitomis padeda po vieną darbininką, ar iš pradžių vienas žaidėjas padeda visus savo darbininkus, o po to kitas? Ar pirmas žaidėjas visuomet būna pirmas ar žaidėjai keičiasi pakaitomis? O gal pirmas žaidėjas kitą raundą būna tas, kuris pasiduoda pirmas?
Jeigu manote, kad rasite atsakymą youtube, tikiuosi, kad mokate ispanų kalbą. Šis žaidimas nėra toks populiarus, kad gautų detalią apžvalgą anglų kalba.
Aš parašiau žaidimo kūrėjams ir paprašiau patikslinti situaciją. Jūsų laimei, jie atsakė.
Prieš kalbant apie žaidimo eigą, mums reikia pakalbėti apie pasiruošimą žaidimui.
Kiekvienas žaidėjas gauna po savo žaidimo lentą, kurioje jis kaups savo žetonus, žymės technologinį progresą bei tunelio kasimo nuokrypį.
Tarp žaidėjų padedamos šešios kortos, kurios simbolizuoja vandenį skiriantį dvi šalis. Kai vienas iš žaidėjų pasieks vidurį – trečios kortos kraštą žaidimas baigsis. Kortos yra padengiamos užverstais atsitiktinai išmaišytas žetonais, ant kiekvienos kortos po tris žetonus, iš viso 9 žetonai kiekvienam žaidėjui iškasti. Žaidime yra iš viso dvidešimt žetonų, tai kiekvienas žaidėjas gauna po vieną nepanaudotą žetoną.
Šalia tunelio padedamos nuokrypio kortos, standartinių įdarbinimo veiksmų kortos, išmaišoma kortų kaladė ir iš jos paimamos trys kintamų įdarbinimo veiksmų kortos. Dabar jau iš principo galime pradėti žaidimą.
Žaidimą visuomet pirmas pradeda Anglijos žaidėjas (nes anglai pradėjo statyti tunelį pirmi), tačiau kiekvieną sekantį raundą pradeda tas žaidėjas, kuris pirmas nusprendė daugiau nedėlioti darbininkų.
Šitoje vietoje padarykime pauzę ir pakalbėkime apie terminus, kurie man kelia keblumų. Anglų kalboje yra žodis „tile“, kartais aš jį verčiu kaip „kortelė“, kartais kaip „žetonas“. Šiuo atveju variantas „žetonas“ kaip ir skamba teisingiau, mano nuomone, bet tuomet kaip man įvardinti darbininkus? Darbininkai sudaryti iš apvalių skirtingų spalvų diskų, kuriuos aš irgi norėčiau vadinti „žetonais“, bet tuomet skaityti bus labai painu. Ech, ta lietuvių kalba.
Gerai, grįžkime prie žaidimo taisyklių.
Kiekvieno raundo pradžioje žaidėjai aklai iš maišelio traukia po dešimt (žaidimo eigoje gali būti ir daugiau) diskų iš kurių formuojami darbininkai. Vienos spalvos diskai yra vienas darbininkas. Iš viso yra 25 penkių spalvų diskai: mėlyna, juoda, oranžinė, geltona ir balta. Teoriškai įmanoma, kad vienas žaidėjas ištraukė tik dvi spalvas po 5 žetonus pavyzdžiui 5 geltonus ir 5 baltus, tokiu atveju jis turės tik du darbininkus, bet tai yra per daug nerealu. Daug realiau yra turėti keturis darbininkus pavyzdžiui 4 mėlyni, 3 juodi, 2 oranžiniai ir 1 geltonas.
Kai kiekvienas žaidėjas suformavo savo darbininkus, tuomet jis turi galimybę pasirinkti vieną iš penkių įdarbinimo vietų. Dvi įdarbinimo vietos yra standartinės ir trys kintamos. Visos įdarbinimo vietos turi po du veiksmus. Žaidėjas gali pasirinkti tik vieną iš dviejų veiksmų.
Pirma standartinė vieta: atlikti planavimą arba atlikti kasimą. Antra standartinė vieta: tobulinti technologiją arba gauti pinigus. Nestandartinėse vietose taip pat yra du veiksmai, pirmasis veiksmas yra gauti kortą, apie jį reikės pakalbėti plačiau vėliau. Antrasis veiksmas yra vienas iš jau keturių minėtų randamų ant standartinių kortų: planavimas, kasimas, technologijos tobulinimas arba finansavimas. Ką reiškia kiekvienas iš veiksmų?
Planavimas reiškia atversti užverstą žetoną ir sužinoti jo spalvą. Galima išsiplanuoti visą savo kelio dalį neatlikus kasimo nei karto.
Kasimas reiškia, paimti žetono nuo kortos ir pasidėti ant savo žaidėjo žaidimo lentos. Tam reikalingos dvi sąlygos. Pirma, reikia turėti vietos ant žaidėjo lentos. Žaidimo pradžioje Anglija turi tik dvi vietas, Prancūzija – tris. Antra, reikia sumokėti vieną diską tos spalvos kokios spalvos yra žetonas. Jeigu galite patenkinti abi sąlygas, tuomet jūs galite atlikti kasimo darbus ir tuomet ištraukti reikiamą skaičių nuokrypio kortelių. Jeigu nuokrypis viršija 4, tuomet žaidėjas iš karto pralaimi žaidimą. Turi būti visiškai žioplas, kad taip atsitiktų.
Technologijos tobulinimas leidžia judėti technologijos progreso keliu, kas eigoje leidžia traukti daugiau diskų žaidimo pradžioje, turėti daugiau vietos žetonams saugoti (tik Anglijos atveju) ir duoda pergalės taškų.
Finansavimas leidžia paimti vieną kortelę iš trijų kintamų veiksmų zonos ir paversti ją pinigais. Pinigai reikalingi tam, kad judėti technologijos tobulino keliu bei sumažinti nuokrypio padarytą žalą.
Jeigu vienas iš minėtų keturių veiksmų pasirenkamas kintamo įdarbinimo vietoje, tuomet kortelė tuoj pat pakeičiama kita, kas reiškia, kad gali pasikeisti ir jos siūloma funkcija.
Dabar pati įdomiausia žaidimo dalis. Žaidėjas norėdamas atlikti veiksmą turi padėti visus vienos spalvos diskus ant įdarbinimo vietos. Jeigu ant tos vietos jau yra padėti diskai, tai žaidėjas privalo padėti daugiau. Skamba labai painiai leiskite jums pateikti pavyzdį. Tarkim jūs norite atlikti planavimą tačiau toje įdarbinimo vietoje jau yra du diskai, tuomet jūs turite padėti tris vienos spalvos diskus. Negana to, jūs gausite anksčiau ten buvusius diskus. Pavyzdžiui jus turite du geltonus ir tris mėlynus, ant planavimo padėti du geltoni. Jūs padedate tris mėlynus ir gaunate atgal du geltonus, taigi dabar jūs turite vieną darbininką iš keturių geltonų, kai ateis jūsų ėjimas jūs galite dar kartą atlikti planavimą ir gauti tris mėlynus atgal. Nerealu ar ne?
Leiskite pateikti kitą to paties pavyzdžio variantą. Jūs turite du geltonus ir tris mėlynus. Planavimo vieta yra užimta dviejų mėlynų. Jūs padedate tris mėlynus ir gaunate du mėlynus atgal. Taigi dabar jūs turite du darbininkus vieną iš dviejų geltonų ir vieną iš dviejų mėlynų. Man labai patinka šita mechanika ir tikiuosi, kad jinai bus panaudota kituose žaidimuose.
Taip dėliojami darbininkai pakaitomis, kol žaidėjas nebeturi legalaus ėjimo arba nusprendžia, kad nenori daugiau dėlioti darbininkų. Jeigu jo pusėje dar yra darbininkų, jis gali nuspręsti ar juos nori grąžinti į maišą ar pasilikti kitam raundui. Savaime supranta, kad jeigu jis pasilieka du diskus, tai kitą ėjimą jis trauks tik aštuonis, kad sumoje turėtų dešimt.
Pakalbėkime apie korteles kurios sudaro kintamas įdarbinimo vietas. Yra trijų spalvų kortelės: mėlynos, raudonos ir žalios. Mėlynos kortelės duoda taškus. Jas tiesiog reikia rinkti. Yra kitų būdų kaip gauti taškus, bet, jeigu nerinksi mėlynų kortelių, laimėti žaidimo neįmanoma.
Raudonos kortelės duoda veiksmus t. y. kai padarai veiksmą A iš karto gali padaryti veiksmą B. Pavyzdžiui po planavimo iš karto gali atlikti kasimą. Žalios kortelės duoda tam tikrų privalumų, kuriuos žaidėjas gali panaudoti vieną kartą bet kuriuo metu. Žalios kortelės yra silpniausios mano nuomone.
Jums dar gali kilti klausimas: turiu tris vietas žetonams dėti, kaip jų atsikratyti? Žetonai naudojami mokėti už korteles, jų kaina svyruoja tarp 0 ir 2 žetonų.
Žaidime man nepatinka tik vienas dalykas. Yra du žaidėjai: raudonas ir mėlynas. Žaidime yra penkių spalvų diskai: mėlyna, juoda, oranžinė, geltona ir balta. Kodėl mėlyna spalva panaudota du kartus? Ar niekas negirdėjo apie žalią spalvą?
Skaitant žaidimo taisykles atrodo, kad žaidimo kūrėjai yra nusiteikę prieš Angliją, tačiau žaidžiant neatrodo, kad žaisti už Angliją sunkiau nei už Prancūziją.
Gerai pabandykime apibendrinti. Tai yra labiausiai tematiškas žaidimas, kokį man teko žaisti. Žaidimo mechanikos yra nerealios ir aš noriu jas matyti kituose žaidimuose. Tačiau žaidimas turi vieną didelę problemą. Po to kai jūs pažaisite žaidimą du kartus, jūs galite drąsiai pasakyti: aš mačiau viską, ką gali pasiūlyti šitas žaidimas. Žaidime trūksta peržaidžiamumo faktoriaus. Tai yra žaidimas, kurį aš rekomenduosiu jums pabandyti pažaisti vieną kartą, bet nerekomenduosiu jums jo pirkti. Gaila, bet taip yra.
Kita žaidimo problema, kad jame yra daug elementų, žaidimas atrodo sudėtingas vardan to, kad būtų sudėtingas. Taip, istoriškai jis yra gana tikslus, bet ar tikrai to reikia?
Ir paskutinė žaidimo problema yra tema. Kiek iš jūsų šokinėjate iš džiaugsmo išgirdę, kad žaidimo tema yra tunelio kasimas? Taip, tikrai originaliau, nei dar vienas žaidimas apie graikų dievų kovas ar prekybą viduramžiais, bet tema tikrai neskamba viliojančiai.
Žaidimo trukmė: 60 min.
Žaidėjų skaičius: 2.
Sudėtingumas: 2.56 (sudėtingas).
Žaidimo kalba: anglų, ispanų.
Žaidimo kategorija: įdarbinimas, strategija, planavimas.