Stalo žaidimas. Foundations of Metropolis
Arcane Wonders pirmiausiai išleido Foundations of Rome, kuris yra pufiko dydžio. Suprasdami, kad yra žaidėjų, tokių kaip aš, kurie nepirks žaidimo reikalaujančio asmeninio automobilio, po dviejų metų išleido Foundations of Metropolis. Pažaidęs šį žaidimą, turiu pripažinti, jog aš suprantu plastikinių pastatų žavesį. Ir nors tikrai labai norėčiau pabandyti Romos versiją, bet kiek žaidimas užima vietos lentynoje man yra svarbiau.
Turbūt nėra sunkesnio žaidimo, kuris ateina Ticket to ride dėžės dydyje. Aš kalbu apie žaidimo kilogramus, o ne sudėtingumą. Čia yra tiek kartono, kiek nesu matęs jokiame kitame žaidime. Žaidėjų dėkliuklai yra patogu tiek pradėti žaidimą, tiek žaidimo metu metu matyti kas yra kas. Nesu matęs geresnių žaidėjų dėkliukų. Dvigubo sluoksnio taškų skaičiavimo lenta yra faina, bet nežinau ar jinai tikrai reikalinga. Taip, tai nėra Foundations of Rome, bet vis tiek atrodo, kad gauni aukščiausios kokybės produktą. Tikrai ne kiekvienas (brangiau kainuojantis) žaidimas gali prilygti šitam savo komponentų kokybe.
Žaidimas iš tiesų yra labai paprastas. Žaidimo metu gali atlikti vieną iš trijų veiksmų: pirkti žemę, statyti pastatą arba gauti pajamas.
Žaidime yra šešių kortų eilė, kur pigiausia korta kainuoja 2, brangiausia 10 ir gali pirkti bet kurią kortą, jeigu turi pinigų ir žemės žymeklį (visi žaidėjai turi 8 žymeklius).
Pastatą gali statyti tuo atveju, jeigu turi pakankamai žymeklių ant miesto žemėlapio. Pastatai yra nuo 1 iki 4 kvadratų (žymeklių) dydžio, taigi, jeigu tavo turimi žymekliai neatitinka pastatų, kuriuos tau liko pastatyti formos, tuomet statyti negali. Pavyzdžiui yra 3 dydžio du tiesūs pastatai ir 3 dydžio du L formos pastatai. Jeigu juos pastatei, tai daugiau 3 dydžio pastatų statyti negali. Kita vertus dviejų ir vieno dydžio pastatų yra daugiau nei pakankamai.
Pastatai yra trijų tipų: komerciniai, gyvenamieji ir valstybiniai. Komerciniai pastatai duoda pinigus, kai atlieki gauti pajamas veiksmą, taip pat duoda pinigus po pirmo ir antro raundo, bei taškus po trečio raundo. Statydami gyvenamuosius pastatus žaidėjai varžosi dėl taškų, kuriuos uždirbs po raundo. Taškų skaičiavimo formulė yra įdomi. Žaidėjas uždirba tiek taškų, kiek gyventojų turi žaidėjas prieš jį. Pavyzdžiui, Antanas turi vieną gyventoją, Jonas turi dešimt, vadinasi Antanas uždirbs dešimt taškų.
Valstybiniai pastatai duoda taškus priklausomai nuo to, kokius pastatus liečia. Valstybiniai pastatai yra vieno ir dviejų dydžio. Vieno dydžio pastatus pastatyti yra lengviau, bet dviejų dydžio pastatai duoda daugiau taškų.
Jeigu yra trijų tipų pastatai, tai kuriuos statyti yra geriausia? Tai nėra klausimas į kurį lengva atsakyti. Jeigu niekas nestato gyvenamųjų pastatų, tuomet tu turi būti žmogus, kuris pastatys bent kelis. Jeigu yra žmogus, kuris investuoja daug į gyvenamuosius, tuomet nori būti antras. Jeigu du žmonės daug investuoja į gyvenamuosius, tuomet nori būti trečias. Dėl to kaip skaičiuojami taškai, norisi su minimaliomis investicijomis paimti maksimumą ką gali.
Teoriškai, daugiausiai iš valstybinių pastatų galima gauti net 32 taškų. Tikimybė tai padaryti yra mažesnė, nei laimėti milijoną du kartus iš eilės. Daug realiau uždirbti 10 taškų kas irgi yra nuostabu, bet jeigu paklausi manęs: tai labiau priklauso nuo strategijos ar sėkmės? Atsakymas vienareikšmiškas – sėkmės. Daugeliu atveju iš valstybinių pastatų gausi po 4 taškus ir būsi laimingas.
Komerciniai pastatai yra visuomet gerai, nes jie duoda ir pinigus, ir taškus (jei didesni nei 1). Kuo didesnis pastatas, tuo geresnis, bet jį sunkiau pastatyti.
Kiek žaidžiau, yra dvi solidžios strategijos. Pirmoji – būti pirmų pagal gyventojų skaičių. Jeigu visą laiką būni pirmas pagal gyventojų skaičių per žaidimą uždirbi papildomai 21 tašką. Antroji – labai gerai sužaisti ant valstybinių pastatų. Kas reiškia, kad dviejų dydžio valstybinius pastatus reikia pastatyti labai tinkamoje vietoje. Jeigu sugebi tokį pastatą pastatyti pirmame raunde, turi taškų mašiną. Pirmoji strategija yra visiems gerai suprantama ir todėl dėl jos gali būti didelė konkurencija. Antrąją strategiją įgyvendinti yra labai sudėtinga. Jeigu su valstybiniais pastatais nepasiseka, o į gyventojus neinvestuoji – liksi paskutinis.
Dar vienas labai svarbus dalykas. Jeigu žaidėjas įsigijo naujos žemės, jis gali pakeisti mažesnį pastatą į didesnį, bet niekada negali pakeisti vieno pastato į kitą tokio paties ar mažesnio dydžio.
Kiekvienas žaidėjas gauna dėkliuką su 24 pastatais, bet geriausiu atveju žaidimo metu galima pastatyti pusę pastatų, nesvarbu ar žaidimą žaidžiate dviese, trise ar keturiese.
Trečiasis veiksmas, apie kurį jau užsiminiau, yra pajamų gavimas. Raundo metu žaidėjas gauna 5 pinigus plius už visus pastatytus komercinius pastatus. Pirmame raunde iš viso tai gali būti šeši ar septyni, trečiame tai gaili būti dešimt ar daugiau.
Žaidimas vyksta tris raundus, po kiekvieno raundo žaidėjai uždirba taškus priklausomai nuo to ką statė, o žaidimo gale žaidėjas surinkęs daugiausiai taškų laimi.
Komponentai. Tai yra vienas iš nedaugelio dėkliukų, kuris atlieka savo funkciją. Kelionės metu komponentai neišsimėto, kas yra labai smagu. Bet aš negaliu pasakyti, kad tai yra geras, patogus dėkliukas. Įsivaizduokite, kad pamiršote įdėti vieną kortą. Ką turite padaryti? Nuimti pirmo aukšto dėkliuko dangtelį, išimti visas žaidėjų lentas po vieną, tuomet nuimti antro aukšto dėkliuko dangtelį ir tik tuomet galite padėti pasiklydusią kortą į jos vietą. Nepatogu. Bet tai yra vienintelis priekaištas žaidimui iš komponentų pusės.
Kas yra labai smagu ir turbūt matau pirmą kartą, kad žaidėjų komponentai yra ne tik skirtingų spalvų, bet ir skirtingos formos.
Kalba. Žaidimas yra labai paprastas ir kalbos mokėjimas jam žaisti nėra reikalingas, bet… Ant žaidimo lentos tekstu yra parašytos taisyklės kaip taškus skaičiuoti po kiekvieno raundo, kas yra labai patogu, bet tai reiškia, kad reikia vieno žmogaus mokančio anglų kalbą norint žaisti šitą žaidimą.
Sėkmė. Jeigu žaidėjai yra lygiaverčiai, manau, kad sėkmės įtaka rezultatui yra labai didelė. Žaidimo pradžioje visi žaidėjai gauna po 6 atsitiktines kortas ir tai yra didelė problema. Vienas žaidėjas gali gauti po vieną kiekviename kampe, kitas gali gauti keturis šalia. Keturių pastatas yra nepalyginamai vertingesnis nei nei keturi po vieną. Bet sėkmė čia dar nesibaigia. Kadangi, visos kortos yra padalintos į tris dalis, gali būti, kad tau tinkamiausios kortos atsidūrė trečioje kaladėje, taigi, tavo žaidimas bus sunkesnis nei kitų žaidėjų.
Žaidimo taisyklės siūlo variantą, kur vietoj atsitiktinio kortų išdalinimo, jos yra traukiamos: pasižiūri į šešias kortas ir išsirenki vieną. Bet, mano nuomone, toks būdas prideda papildomo laiko prie žaidimo, kuris nėra smagus, sukuria sprendimo iliuziją, bet realiai nesumažina sėkmės.
Didelis sėkmės elementas reiškia, kad partijos bus skirtingos. Jeigu krenta geros kortos ir žaidėjai skuba jas pirkti, reiškia kad neliks laiko statyti pastatams, o raundai bus greiti. Kita vertus, jeigu krenta kortos, kurios žaidėjams nepatinka, tuomet žaidėjai pasistatys pastatus, kurie jiems patinka, prisikaups pinigų ir raundas truks ilgiau. Žaidimas kartais sukuria tokias įdomias situacijas, kur reikia pasverti kas geriau: pirkti ar statyti? Nepastatysi – negausi taškų, nepirksi – nupirks kas nors kitas (ypač 4 žaidėjų žaidime).
Tai yra antras dizainerio Emerson Matsuuchi žaidimas mano kolekcijoje. Pirmasis - Century: Golem Edition taip pat pasižymi paprastomis taisyklėmis ir greitu žaidimo tempu.
Foundations of Metropolis primena kitus du žaidimus. Acquire (BGG) – vienas iš pirmų žaidimų, kurį žaidžiau ir man labai patiko. Tai yra daugiau žaidimas apie spekuliacijas akcijomis. Antrasis žaidimas – Waterfall park (BGG) yra apie derybas. Nesvarbu, kokį žemės plotą gavai, svarbu, ką sugebėsi išsiderėti, kad galėtum pastatyti didžiausią, geriausią pastatą.
Tai koks verdiktas? Žaidimas yra pagamintas labai kokybiškai. Žaidimo taisyklės yra labai paprastos. Bet žaidimo patirtis, emocija labai priklauso nuo sėkmės. Būna partijų, kuris viskas eina kaip per sviestą, viską ką palieti virsta auksu. Ir būna partijų, kur kortos nekrinta ir nieko gero negali padaryti. Man žaidimas yra per daug paprastas ir jame yra per mažai įdomių sprendimų, bet jeigu žmonės tik pradeda savo kelionę po stalo žaidimų pasaulį, toks žaidimas gali būti pats tas.
Žaidimo trukmė: 60-90min.
Žaidėjų skaičius: 2-4.
Sudėtingumas: 1.95 (lengvas).
Sukūrimo metai: 2024
Žaidimo kalba: anglų.
Žaidimo kategorija: miesto statymas, planavimas, turgus, sėkmė.