Stalo žaidimas. Istanbul
Šis žaidimas laimėjo Kennerspiel des Jahres apdovanojimą 2014 metais. Tai vienas iš tų žaidimų, kurių egzistuoja kelios versijos: mano turima originali versija Istanbul, Big Box versija, kurioje yra du papildymai ir taip pat yra Dice versija, kuri greičiau yra visiškai kitas žaidimas su ta pačia išvaizda, nei kita to paties žaidimo versija. Big Box versija yra du kartus brangesnė už tą kur aš turiu ir aš nesu tikras, ar tikrai norėčiau turėti Big Box versiją.
Pakalbėkime apie žaidimą.
Tai yra pirmas žaidimas mano kolekcijoje, kuriame, prieš žaidžiant pirmą partiją, reikia klijuoti lipdukus. Lipdukų klijavimo procesas manęs visai nesužavėjo, gerai, kad jų buvo nedaug. Nepasakyčiau, kad lipdukai yra mirtinai reikalingi, tačiau jie prideda šiek tiek estetikos ir padaro žaidimą aiškesniu.
Žaidimo žemėlapis susideda iš šešiolikos kortelių. Žaidimas ateina su dviem variantais: trumpiausio kelio ir ilgiausio kelio bei pateikia instrukcijas kaip susikurti atsitiktinį žemėlapį. Trumpiausio kelio žaidimą vertą žaisti pirmą kartą ir realiai tik vieną kartą, nes jame egzistuoja vienas labai lengvas, geras būdas laimėti, jeigu pirmas žaidėjas pamato tą būdą, kiti žaidėjai nelabai ką gali padaryti, kad užkirsti kelią jo pergalei.
Kita vertus atsitiktiniai žemėlapiai visuomet yra įdomūs, vieni lengvi, kiti sudėtingi, negali pasiruošti strategijos ir kiekvieną kartą reikia prisitaikyti prie naujos lentos.
Pakalbėkime apie šešiolika kortelių.
1 Vežimo remontas, atėjęs čia ir sumokėjęs 7 liras žaidėjas gali gauti vieną vežimo praplėtimą. Surinkęs tris, gauna vieną rubiną. Kiekvienas žaidėjas pradeda su vežimu, kuris talpina tris vienos rūšies prekes, taigi, maksimaliai praplėstas vežimas gali talpinti šešias.
2, 3, 4 Sandėlis - gauni maksimalų kiekį prekių telpančių vežime.
5 Paštas – gauni keturis resursus, kurie yra atidengti ir tuomet perstumi dešiniausią indikatorių žemyn, kad atėjęs kitas žaidėjas gautų šiek tiek geresnius resursus.
6 Karavanas – gauni dvi bonus korteles iš kurių turi pasirinkti vieną. Įdomu, tai kad korteles galima imti iš šiukšlių dėžės, kas sukuria farminimo strategiją (paklauskite kompiuterinių žaidimų mėgėjų). Pavyzdžiui viršutinė korta duoda 5 liras, taigi kiekvieną kartą ateidamas gali gauti 5 liras. Tai nėra efektyviausias būdas užsidirbti pinigų, bet tai yra daugiau pinigų, nei galima uždirbti pašte.
Prie tam tikros žemėlapio konfigūracijos galima farminti ir kitas korteles, bet aš nemanau, kad tai sugriauna žaidimą. Jeigu jūs pirmaujate ir laimite pasinaudoję farmingo strategija, tai būtumėte laimėję ir kitu būdu. Jeigu jūs ne pirmaujate ir pasinaudojate farmingo strategija, tai į priekį neįsiveršite.
7 Fontanas – startinė vieta, kur atėjus galima susirinkti visus asistentus (apie asistentų svarbą paaiškinsiu vėliau).
8 Juodoji rinka – gauni vieną pageidaujamą resursą (geltoną, raudoną, žalią) ir riti du kauliukus, priklausomai nuo išristos reikšmės gauni atitinkamą kiekį mėlynų resursų. Tai yra vienintelė vieta ant žaidimo lentos, kur galima įsigyti mėlynų resursų. Yra dar du kiti būdai kaip įsigyti mėlynu resursų.
9 Arbatos namai – riti kauliuką ir jeigu atspėji kiek išrisi (arba išriti daugiau) gauni tiek pinigų kiek pasakei, priešingu atveju gauni dvi liras.
10, 11 – mažas ir didelis turgus. Skirtumas yra tas, kad didelio turgaus užsakymus įvykdyti sunkiau (reikalauja mėlyno resurso daug ir dažnai), todėl galima uždirbti daugiau pinigų. Mažame turguje maksimali suma yra 20 lirų, tuo tarpu dideliame 25 liros. Aišku, viskas labai priklauso nuo išsidėstymo lentoje, jeigu didelis turgus yra nepakeliui, tai geriau naudotis mažu ir kelios prarastos liros nėra taip baisu, kaip prarastas ėjimas ar du.
12 Policija – jeigu jūsų giminaitis sėdi kalėjime, jį galite išlaisvinti ir nusiųsti sutvarkyti reikalus už jus. Tai yra labai įdomus žaidimo elementas ir labai geras, jeigu panaudojamas tinkamai bei laiku. Matote, jeigu jūs norite eiti ant kortelės, kuri užimta kito žaidėjo turite sumokėti jam dvi liras. Tuo tarpu jūsų giminaičiui mokėti nereikia. Kiti žaidėjai yra suinteresuoti gražinti jūsų giminaitį į kalėjimą, nes už tai gauna premiją. Taigi, teoriškai galima žaisti tik siuntinėjant savo giminaitį. Aišku, realybėje, kiti žaidėjai nebus tokie draugiški.
13 Sultono rūmai – už pristatytas prekes Sultonas duoda rubinus. Keletą pirmų rubinų gauti yra labai paprasta, bet vėliau rubinus gauti iš Sultono gaunasi per daug komplikuota.
14, 15 mažoji ir didžioji mečetės – kiekviena mečetė pateikia po du pagerinimus, surinkus abu gaunamas vienas rubinas.
16 Rubinų pardavėjas – priklausomai nuo žaidėjų skaičius pirmas rubinas gali kainuoti juokingai mažai, pavyzdžiui 12 lirų, tačiau visiems žaidėjams perkant kainos šoktelį iki 20 ir galimai dar daugiau.
Jeigu iš kortelių aprašymo dar neatspėjote, tai žaidimo tikslas yra pirmam surinkti penkis (arba šešis) rubinus.
Dabar įdomiausia dalis – vaikščiojimas. Kiekvienas žaidėjas gauna savo spalvos prekybininką ir keturis asistentus. Žaidėjas negali vaikščioti įstrižai. Žaidėjas gali paeiti vieną arba du langelius. Atėjęs į langelį jis turi palikti asistentą. Jeigu asistentas jau yra ant langelio, tuomet jis pasiima asistentą. Ką tai reiškia? Tobulas žaidimas yra toks, kur žaidėjas eina ratu per keturias korteles. Pirmą ratą jis palieka asistentus, antrą ratą jis pasiima asistentus.
Kas atsitiks, jeigu žaidėjas neturi asistentų? Jis vis tiek gali eiti, bet tuomet negali atlikti veiksmo ant kortelės. Kaip minėjau anksčiau atėjęs į fontaną žaidėjas gali susigrąžinti savo išmėtytus asistentus. Tobulame žaidime, nei karto nereiktų ateiti į fontaną, tačiau turbūt niekas nežaidžia tobulai. Aš per partiją ateinu į fontaną vidutiniškai du kartus. Jeigu jūs ateinate dažniau, tai darote kažką neteisingai.
Dar vienas įdomus momentas, jeigu ant kortelės jau yra kitas prekybininkas, reikia jam sumokėti dvi liras arba negalite vykdyti tos kortelės veiksmo. Aišku, jeigu nenorite mokėti pinigų, galite išlaisvinti savo giminaiti iš kalėjimo ir jį nusiųsti tvarkyti reikalus. Jeigu jūs sutiksite kito žaidėjo giminaitį ne kalėjime, jūs galite jį pagauti ir nusiųsti į kalėjimą, už tai gausite tris liras arba vieną bonus kortelę.
Norėčiau atkreipti dėmesį, jog paaiškinau ne visas taisykles, o tik įdomiausias.
Mečetėse galima gauti papildomus pagerinimus, tačiau vienas iš jų yra labai stiprus. Tas pagerinimas yra perristi kauliukus dar kartą arba pakeisti vieno kauliuko vertę į keturis. Tą pagerinimą galimą naudoti tik dvejuose vietose: arbatos namuose (9) ir juodojoje rinkoje (8). Arbatos namai yra vienas iš lengviausių būdų užsidirbti pinigų. Maksimali vertė, kiek gali uždirbti yra 12 kas nėra daug (mažame turguje (10) galima uždirbti 20, dideliame (11) - 25) . Greičiausiai dažnai negausite 12, bet gauti septinis galima beveik kiekvieną kartą atėjus, jeigu turi pagerinimą. Juodoji rinka yra vienas iš būdų gauti mėlynus resursus ir turint pagerinimą tikimybė jų gauti gerokai didesnė, nei neturit. Realiai pirmas žaidėjas visada turi pradėti žaidimą taip, kad gautų tą pagerinimą, nes jis suteikia nemažą pranašumą žaidimo eigoje.
Pranašumo stiprumas priklauso nuo žaidėjų skaičiaus. Dviejų žaidėjų žaidime, tai yra milžiniškas pranašumas. Keturių žaidėjų žaidime, tai vis dar yra pranašumas, bet ne toks didelis, dėl to kaip yra įkainojami mečečių pagerinimai. Aš manau, kad žaidimą visuomet turėtų pradėti silpnesnis/mažiau patyręs žaidėjas. Taip pat prieš pradedant žaisti žaidimą visiems turėtų būti pasakoma apie šitą variantą ir, jeigu žmogus net žinodamas apie jį, nusprendžia pasirinkti kitą strategiją, tuomet tai jo reikalas.
Mano nuomone, žaisti dviese yra įdomiau ir žaidimas yra sudėtingesnis, nei žaidžiant trise. Kita vertus, žaidžiant keturiese man yra smagiau nei žaidžiant dviese, o sudėtingumo lygis yra panašus. To priežastis yra žemėlapio ankštumas. Žaidžiant dviese pridedami trys dirbtiniai, robotiniai žaidėjai, žaidžiant keturiese, realūs žaidėjai maišo vienas kitam. Žaidžiant trise, žaidėjai gerokai mažiau maišo vieni kitiems, todėl žaidimas gaunasi lengvesnis ir ne toks įdomus.
Istanbul atrodo kaip apgalvotas žaidimas, nors ir yra keletas mano įvardintų trūkumų. Aš rekomenduočiau šį žaidimą, tiems kas mėgsta vidutinio sudėtingumo žaidimus. Šis žaidimas gali būti šiek tiek per sunkus pradedantiesiems, bet jis nėra pakankamai gilus ar sudėtingas, tiems žmonėms, kuriems matematika yra hobis.
Žaidimo trukmė: 45 - 90 min.
Žaidėjų skaičius: 2 - 5.
Sudėtingumas: 2.58 (sudėtingas).
Žaidimo kalba: anglų, vokiečių.
Žaidimo kategorija: strategija, prekyba, sėkmė.