Stalo žaidimas. Bruxelles 1897
Bruxelles 1897 yra mažesnė Bruxelles 1893 žaidimo versija. Aš labai džiaugiuosi, kad žaidimo kūrėjai turėjo daugiau fantazijos nei pavadinti: the card game. Tuo pačiu aš turiu pripažinti, kad pabandęs mažesnę versija, aš neturiu jokio noro bandyti originalą.
Bruxelles 1897 žaidimas turi didžiausią dėžutės dydžio ir taisyklių kiekio santykį. 12 puslapių A5 formatu neatrodytų, kad taisyklių yra daug. Bet šitam žaidimui taisyklių yra per daug. Kai taisyklės yra intuityvios arba tematiškos, tai taisyklių skaičius nėra problema. Tačiau šis žaidimas nėra nei viena nei kita, todėl taisykles atsiminti yra labai sunku.
Aš labai norėjau, kad man šitas žaidimas patiktų, nes jis turi labai įdomių idėjų, tačiau, sumetus visas idėjas į krūvą, reikia pripažinti, kad jos neveikia.
Pakalbėkime apie žaidimo taisykles. Aš nepaaiškinsiu visų taisyklių, tik pristatysiu įdomiausias idėjas. Tai yra įdarbinimo žaidimas ir darbininkai jame yra dvipusės kortos su skaičiais. Turiu prisipažinti, kad nesu matęs nieko panašaus. Pavyzdžiui viena korta gali turėti reikšmes 1 ir 3, kita – 2 ir 4. Kurios vertės darbininką dedi į viršų, tiek pinigų turi sumokėti už veiksmo atlikimą. Kodėl turėtumėte dėti kažką kitą nei vienetą? Todėl, kad darbininkai atlieka daugiau nei vieną funkciją.
Raundo eigoje darbininkas jums duoda norimą resursą. Raundo pabaigoje skaičiuojama kas turi daugumą kiekviename iš keturių stulpelių. Daugumą turintis žaidėjas gali pajudėti architektūros, aukštuomenės arba prestižo reitinge. Ketvirtas stulpelis leidžia iš kalėjimo išlaisvinti vieną darbininką, kuris prisigėręs daug triukšmavo ir todėl buvo pasodintas į kalėjimą. Ir tai yra pirma žaidimo problema: stulpeliai yra keturi, bet reitingai tik trys ir ketvirtas veiksmas visai kitoks. Jeigu būtų keturi reitingai, tai darytų žaidimą lengvesniu.
Bet grįžkime prie įdomių dalykų. Darbininkai taip pat formuoja Briuselio herbą. Vienam herbui suformuoti reikia keturių darbininkų. Žaidėjas, kuris turi dvi ar daugiau kortų herbo formoje gauna tiek taškų, koks yra jo prestižo reitingas (vieną, du arba tris). Kitaip sakant, vienas teisingai įdarbintas darbininkas padaro tris dalykus: duoda resursų, leidžia pajudėti reitingo stulpelyje ir duoda taškų. Tai yra nereali idėja.
Jau minėjau, kad prestižas nustato, kiek gausite taškų po kiekvieno raundo (priklausomai nuo suformuotų herbų). Aukštuomenė nurodo kiek skirtingų diedų galite aktyvuoti vienu veiksmu. Diedai yra svarbūs, įtakingi žmonės iš Briuselio istorijos, kurių kiekvienas suteikia vis kitą naudą. Tai yra vienas iš resursų, kurį galima gauti pasinaudojus savo darbininku. Yra šeši skirtingai vyrai su skirtingomis galiomis ir nei vienos moters, todėl sakau – diedai.
Realiai aukštuomenė yra visiškai bevertis reitingas, kurį vis tiek gausite netyčia, net jeigu nebandysite to siekti.
Architektūra nurodo kiek pergalės taškų gausite pasibaigus žaidimui. Visi pradeda stovėdami ant 1, maksimalus skaičius yra 5. Lengva ar sunku pasiekti penkis priklauso nuo to kaip elgsis kiti žaidėjai ir nuo jūsų sėkmės. Pavyzdžiui vienas žaidėjas teoriškai pasiekė net 7, kai aš tame pačiame žaidime pasiekiau tik 4. Jūsų pasiektas reitingas yra dauginamas iš pastatytų pastatų skaičiaus. Kitaip sakant, jeigu jūs pastatėte 3 pastatus ir pasiekėte 5 reitingą, tai gaunate 15 pergalės taškų žaidimui pasibaigus. Tai mano nuomone, yra didžiausia žaidimo problema. Žaidime yra viena gera strategija kaip laimėti. Jeigu manai, kad laimėsi kitu būdu, kol visi pešis dėl pastatų, tu tiesiog atiduodi pergalę.
Žaidimo eigoje priklausomai nuo to kaip seksis, žaidėjai surinks apie 20 taškų. Tikrai įmanoma surinkti daugiau, bet kaip orientacinį rodiklį drąsiai galite laikyti 20. Jeigu už pastatus galite gauti 15 taškų, tai čia yra beveik pusė jūsų gautų ir mes dar nekalbėjome apie kitus būdus gauti taškus, kurie nebūtinai jums trukdo, nebūtinai padeda kitiems žaidėjams.
Gerai, tai kaip pastatyti tuos tris pastatus? Kaip jau minėjau anksčiau, jūs naudojate darbininkus, kad gauti resursus. Vienas jau mano minėtas resursas yra diedai, kiti žaidimo resursai yra statybinės medžiagos, pastatai, paveikslai, pinigai, paroda.
Pirmiausiai įdarbinate darbininką, kad gautumėte statybinių medžiagų. Tuomet įdarbinate darbininką, kuris leidžia jums statybines medžiagas pakeisti į pastatus. Jeigu neturite statybinių medžiagų, negalite statyti pastato. Pastatas kainuoja tiek resursų, kelintas jis yra. Pirmas pastatas kainuoja vieną resursą, ketvirtas – keturis. Įdomu tai, kad ant statybinių medžiagų kortos yra pavaizduoti du resursai. Gali būti du skirtingi ar du vienodi. Už kiekvieną unikalų resursą panaudotą statyti pastatui jūs gaunate vieną pergalės tašką. Kitaip sakant, vien už tai, kad pastatysite antrą pastatą gausite 2 pergalės taškus. Kodėl šitame žaidime reikėtų daryti ką nors kitą, nei statyti pastatus ir kelti savo architektūros reitingą?
Ar sunku pastatyti tris pastatus? Aš manau, kad nesunku, bet viskas priklauso nuo to kaip elgiasi kiti žaidėjai ir nuo sėkmės. Ar įmanoma pastatyti keturis pastatus? Aš manau, kad įmanoma, bet bus labai sudėtinga, nebent nei vienas kitas žaidėjas nenori jų statyti.
Žaidimas trunka vos keturis raundus, kas iš tiesų nėra daug galimybių ką nors nuveikti, bet laiko prasme, žaidimas užtrunka tiksliai tiek kiek reikia ir jeigu truktų ilgiau, būtų per ilgas.
Prisimenate, kad darbininkų reikšmės lemia kas laimi daugumą stulpeliuose? Kas laimi daugumą po ketvirto raundo, gauna papildomai taškų. Keturi stulpeliai - tai keturios galimybės gauti papildomų taškų. 3 pergalės taškai už kiekvienus du pinigus, bet nedaugiau nei penkiolika. 2 pergalės taškai už kiekvieną skirtingą paveikslą, 2 pergalės taškai už kiekvieną diedą. 2 pergalės taškai už kiekvieną skirtingą pastatą. Vėl taškai už pastatus.
Tarkim, jūs pastatė tris pastatus. Idealu variantu, jūs gautumėte 15 taškų kaip žaidimo pabaigos sumą; 6 taškus vien už tai, kad pastatėte; 6 taškus kaip stulpelio bonusą. 15+6+6=27 taškai. Prie viso to žaidimo eigoje jūs greičiausiai gausite taškų už herbus ir galbūt už paveikslus dalyvaujančius parodoje. Aš nemanau, kad yra kitas kelias, kuris gali jums duoti tiek pat taškų. Pavyzdžiui už diedus, jūs maximum galite gauti 24 taškus, bet jūs turite sumokėti 10 pinigų. Žaidime yra keturi skirtingi paveikslai, reiškia maksimum 8 taškai. Taigi, pasirinkimas yra akivaizdus.
Jeigu žaidime yra tik vienas kelias į pergalę, tai kam tiek daug taisyklių, kurios apsunkina žaidimą, bet neprideda malonumo?
Aš pakalbėjau apie maždaug 30% taisyklių, kurios mano nuomone buvo įdomiausios. Nemanau, kad verta plėstis į kitas taisykles.
Didžioji dalis komponentų yra kortos ir aš esu patenkintas jų kokybe. Keistas dalykas, kad pinigai taip pat yra dvipusės kortos. Viena pusė yra reikšmė 3, kita 1. Tai dar vienas dalykas, kuo šis žaidimas unikalus ir keistas. Toks sprendimas sukelia dvejopas problemas. Pirma, niekas negali pilnai užtikrinti, kad žmonės nesukčiaus. Antra, reikia atlikti keistus matematinius veiksmus, kurie siejasi su skaičiais trys ir vienas. Jeigu žaidėjas turi šešis, bet reikia mokėti keturis, ką daryti? Atsakymas: apversti trejetus į kitą pusę. Tai nėra intuityvu ir sukuria papildomai chaoso žaidime.
Mediniai žetonai irgi geri, taisyklių knygute nesiskundžiu. Vienintelis blogas komponentas yra taškų, reitingų, raundų sekimo lenta, kuri yra atsilenkianti. Kadangi žaidimo dėžutėje jinai visą laiką būna sulenkta, tai kai išimi, jinai nesilaiko tiesiai ir padėti žetonai nuslysta. Kitaip sakant, jeigu norite žaisti šitą žaidimą, jums reikia turėti dvi plytas, kuriomis galėtumėte paremti lentos kraštus.
Žaidimas yra nepriklausomas nuo kalbos, jeigu yra vienas žmogus, kuris gali paaiškinti visas taisykles, tuomet žaidimą gali žaisti ir žmonės nemokantys anglų kalbos.
Sėkmės įtaka žaidime yra gana didelė. Pirmiausiai, pasiruošiant kiekvienam randui yra suformuojama resursų, kuriuos bus galima pirkti, zona. Jinai sudaroma paimant po 3 (arba 4, priklausomai nuo žaidėjų skaičiaus) kiekvienos rūšies resursus ir juos išmaišant. Trijų žaidėjų atveju iš 16 kortų pirkti galima bus tik 12, todėl teoriškai gali būti raundas, kuriame kokio nors resurso nebus visai. Aišku, matematiškai tokio įvykio tikimybė nėra labai didelė, bet jis įmanomas. Tarkime, kad resursas, kurio nėra šitame raunde – statybines medžiagos. Yra būdų kaip gauti statybinių medžiagų kitaip, žaidėjai gali turėti statybinių medžiagų iš praėjusio raundo, nebent tai pirmasis raundas, bet, žodžiu, situacija darosi gana komplikuota ir naudingų ėjimų skaičius stipriai sumažėja.
Antras dalykas dėl to sakyčiau, kad sėkmės įtaka yra didelė, kad savo ėjimu žaidėjas gali panaudoti tik vieną darbininką. Kitaip sakant iš 12 resursų, turi pasiimti tą, kuris tau yra labiausiai kritiškas, bet vienas resursas pats iš savęs nedaug naudos duoda. Nėra būdo, kaip atgrasinti kitų žaidėjų nuo tau reikalingų resursų, nėra būdų kaip išstumti žaidėjus iš pozicijų ar atimti resursus iš jų. Kitaip sakant, turi atsiduoti žaidėjų malonei ir kuo toliau esi nuo pirmo žaidėjo, tuo mažiau viskas priklauso nuo tavęs.
Pabandykim apibendrinti. Žaidimas turi labai įdomių idėjų, kurios tikiuosi bus naudotos kituose žaidimuose. Deja, pats žaidimas, mano nuomone, turi per daug taisyklių ir tik vieną teisingą būdą laimėti. Galbūt vienintelė žmonių grupė kuriai verta atkreipti dėmesį į šį žaidimą būtų žmonės, kurie mėgsta žaisti sudėtingus žaidimus su daug taisyklių. Visi kiti turėtų praeiti pro šalį nesustodami.
Žaidimo trukmė: 45-90min.
Žaidėjų skaičius: 2 - 4.
Sudėtingumas: 2.94 (sudėtingas).
Sukūrimo metai: 2019
Žaidimo kalba: anglų.
Žaidimo kategorija: įdarbinimas, miestas, Briuselis, teritorijos kontrolė.