Stalo žaidimas. Brian Boru
Aš iš karto nusipirkau du to paties dizainerio žaidimus. Tai turbūt nėra labai protinga strategija, bet abu žaidimai buvo pristatomi kaip labai unikalūs. Ir turiu pasakyti, kad abu žaidimai tikrai unikalūs. Ar tai gerai? Pakalbėsime apie tai. Beje, jeigu jūs vis dar spėliojate, tai pirmasis žaidimas - The king is dead.
The king is dead žaidimas vyksta ant Anglijos žemėlapio ir nugalėtojas tampa Anglijos karaliumi. Šitas žaidimas vyksta ant Airijos žemėlapio ir nugalėtojas tampa Airijos karaliumi. Tarp šių žaidimų yra dar vienas panašumas – abiejuose veiksmai įtakojami žaidžiant kortas.
Jeigu jau užsiminiau apie kortas, tai pakalbėkime apie tai, kaip žaidžiamas šis žaidimas. Šitame žaidime egzistuoja keturių spalvų kortos. Geltonos – piršlybų kortos, raudonos – mūšio, mėlynos – bažnyčios, baltos – karališkos. Geltonos padės kilti piršlybų keliu, raundo gale aukščiausiai esantis žaidėjas gaus vesti. Vestuvės gali suteikti taškų bei nemokamą miestą. Raudonos kortos padės nugalėti vikingus. Mažiausiai kovojęs žaidėjas neteks miesto, daugiausiai vikingų nugalėjęs žaidėjas gaus pergalės taškų. Mėlynos kortos padės sustiprinti savo įtaką bažnyčioje ir leis pastatyti bažnyčią. Baltos kortos yra džokeriai, jie yra tokios spalvos kokios reikia.
Kortos yra nuo vieno iki dvidešimt penkių. Kaladėje yra tik po vieną vieno numerio kortą.
Mėlynos kortos iš tiesų nėra labai mėlynos. Jos yra labiau elektrinės žalios spalvos. Tai netrukdo žaisti žaidimo, bet biški trikdo. Matot, ant Airijos žemėlapio yra trijų spalvų miestai: geltonos, raudonos ir mėlynos. Pirmos dvi miestų spalvos sutampa su kortų spalvomis, tačiau ant žemėlapio yra tikrai graži mėlyna, o kortos… Kas atsitiko? Leidėjas pasamdė du dizainerius, kurie tarpusavyje nesikalbėjo?
Grįžkime prie taisyklių. Aktyvus žaidėjas išsirenka neužimtą miestą, dėl kurio bus kovojama šį raundą ir turi sužaisti tos pačios spalvos kortą. Kiti žaidėjai taip pat išsirenka savo kortas, bet jiems nebūtina žaisti tos pačios spalvos kortą. Žaidėjas padėjęs didžiausią miesto spalvos kortą laimi miestą. Kiti žaidėjai gali pasirinkti vieną iš dviejų (dažniausiai) paguodos prizų. Kuo mažesnis kortos numeris, tuo daugiau žaidėjas gautų naudos, jeigu laimėtų miestą. Kuo didesnis kortos numeris, tuo brangesnė yra pergalė. Pavyzdžiui laimėti miestą su septyniais taip pat leistų pakilti per vieną piršlybų take bei duotų vieną monetą. Laimint su penkiolika gaunamas tik miestas. Pergalė su dvidešimt dviem kainuoja dvi monetas. Atitinkamai pralaimėti su didele korta duoda didelius prizus, o su maža – mažus. Kadangi, nebūtina žaisti tos pačios spalvos kortos, tai kiekvienas žaidėjas gali galvoti kas jam svarbiau: užimti miestą ar gauti naudos kitur. Bet svarbiausias dalykas yra suprasti, kad negali laimėti visko.
Šis žaidimas mane glumina, nes aš nežinau kokia teisinga strategija norint jį laimėti. Aš neabejoju, kad jinai yra. Tiesa, žaidžiant šį žaidimą yra vienas akivaizdus pranašumas. Žmonės, kurie moka skaičiuoti kortas ir turi geresnę atmintį, visuomet geriau pasirodys žaidime, nei žmonės, kurie to nedaro. Kitaip sakant, žaisdamas šį žaidimą aš turiu kliūtį.
Šis žaidimas kaip ir Ethnos yra teritorijų kontrolės žaidimas. Teritorijų kontrolės žaidimai paprastai būna žiaurūs, bet kaip ir Ethnos šis žaidimas nesijaučia žiaurus, nes kiti žaidėjai negriauna tavo pasiekto progreso (dažniausiai) tik tave aplenkia.
Pakalbėkime apie sėkmę žaidime. Kortas, kurias gauni yra sėkmė, bet po to vyksta kortų traukimas. Tu išsirenki dvi kortas ir likusias persiunti ratu. Kas reiškia labai įdomų dalyką. Jeigu gauni labai gerą ranką, tu jos neturėsi, nes gali pasilikti tik dvi kortas. Lygiai tas pats, kai gauni labai blogą ranką. Vadinasi tavo ranka sudaryta iš kortų, kurių nenorėjo kiti žmonės. Jeigu kažkas gavo labai daug gerų kortų, tikėtina, kad kažkas ateis ir iki tavęs. Kita vertus, jeigu visi gavo vidutiniškas kortas, tai blogiausios kortos ateis iki tavęs. Dėl šito dalyko labai sunku įvertinti sėkmės įtaką žaidimui. Sakyti, kad sėkmės nėra tikrai negalima, bet ar sėkmė tikrai kritinis dalykas šitame žaidime? O gal tau nesiseka, nes blogai pasirinkai?
Nors sunku įvertinti sėkmę, tačiau labai tiksliai galiu pasakyti, kad šitas žaidimas nėra strateginis. Tai yra taktinis žaidimas. Pavyzdžiui žaidimuose Vindication ar Concordia dar prieš žaidimo pradžią gali sakyti: šitoje partijoje naudosiu tokią strategiją. Ar tai pavyks, ar ne priklauso nuo to kaip elgsis kiti žaidėjai. Jie gali netyčia trukdyti ar padėti. Šitame žaidime taip neįmanoma. Yra keturi dalykai, kuriuos gali daryti: mušti vikingus, melstis, rašyti meilės laiškus ar užiminėti miestus. Kiekviename raunde bus sužaistos 5 kortos, taigi, teoriškai gali padaryti visko po truputi, bet darydamas visko po truputi tikrai nelaimėsi. Taip pat labai viskas priklauso nuo kortų pasirinkimo. Gali būti, kad turėsi keturias raudonas kortas iš šešių. Pavyzdžiui viename raunde galvojau, kad man būtų gerai daug pasimelsti ir negavau nei vienos mėlynos kortos.
Žaidime bus sužaisti keturi raundai. Pirmus du stengiesi padaryti geriausią ką gali su turimomis kortomis. Trečiame jau pradedi matyti kas tau paėjo, o kas ne. Gavęs ketvirto raundo kortas gali matyti ar turi teorinį šansą laimėti, ar ne. Žaidimo neįmanoma laimėti jeigu neturi regionų. Jeigu turi regionus geriau turėti du didelius (tarkim 6 ir 7) nei daug mažų. Kuo daugiau skirtingų regionų turi miestus, tuo daugiau taškų gauni, bet plėsdamasis į skirtingus regionus, greičiausiai paaukoji dominaciją dideliuose regionuose. Didesnė tikimybė laimėti su dominacija keliuose regionuose, nei turint po miestą kiekviename regione.
Svarbu suprasti, kad nėra akivaizdžiai matoma kas laimėjo iki žaidimo pabaigos, viena iš priežasčių, dėl to kad taškai už regionus duodami tik žaidimui pasibaigus. Žaidėjai taip pat gauna pildomai taškų už saulutes bei nėra aišku kiek taškų duos vestuvės su Danijos princese. Kita vertus, neskaitant turimų kortų, visa kita informacija yra vieša, todėl bent jau teoriškai galima paskaičiuoti kur kas randasi.
Neskaitant regionų pavadinimų, žaidime realiai nėra kalbos, todėl neturėtų būti didelių problemų žaidžiant su žmonėmis nemokančiais anglų kalbos. Tiesa, primygtinai nerekomenduočiau žaisti su pradedančiais žaidėjais. Dėl dviejų priežasčių, žaidimas yra gan nestandartinis ir taisyklių yra šiek tiek daugiau, kad būtų lengva visas atsiminti iš karto.
Peržaidžiamumą irgi sunku įvertinti. Žaidimas yra unikalus. Kiekviename raunde kortos kris skirtingai, todėl vargu ar galima visuomet žaisti tą pačią strategiją. Žaidžiant visada su ta pačia kompanija gali būti, kad daugiau žaidimo bus, taip sakant, po stalu bandant atspėti kitų žaidėjų ėjimus, kas gali galiausiai pabosti.
Jeigu jūs paklaustumėte manęs ar aš rekomenduočiau šitą žaidimą? Atsakymas – nežinau. Man buvo smagu žaisti šį žaidimą, bet jis yra labai unikalus, todėl net nežinau kokiai grupei jis turėtų labiausiai patikti. Jeigu bus proga pabandyti, būtinai pabandykite ir tuomet nuspręsite: įsigyti ar ne.
Žaidimo trukmė: 90-120min.
Žaidėjų skaičius: 3-5 (rekomenduoju 4).
Sudėtingumas: 2.45 (nesudėtingas).
Sukūrimo metai: 2021
Žaidimo kalba: anglų, vokiečių.
Žaidimo kategorija: Airija, istorija, teritorijos kontrolė, kortos.