Stalo žaidimas. Arkwright: the card game
Prieš keletą metų buvo išleistas didelis, sudėtingas žaidimas pavadinimu Arkwright. Aš labai norėjau jį pabandyti, bet atsižvelgiant į žaidimo sudėtingumą, nemaniau, kad turėsiu su kuo jį žaisti. Kai sužinojau, kad žaidimo kūrėjai nori sukurti kortų versiją, labai apsidžiaugiau, nes tikėjausi, kad paprastesnį žaidimą tikrai pavyks surasti su kuo žaisti. Kai pravėriau dėžutę mano optimizmas išgaravo. Pakalbėkime apie tai.
Atsidariau dėžutę ir pastebėjau, kad nėra pinigų žymėjimo žetonų. Kitaip sakant, trūksta keturių komponentų žaidime. Iš karto parašiau žaidimo leidėjui. Pagalbos agentai buvo labai draugiški ir iškarto pažadėjo išsiųsti trūkstamas detales. Kadangi, kompanija įsikūrusi Amerikoje, tai galvojau, kad siųs iš Amerikos ir reikės laukti porą mėnesių. Bet iš tiesų siuntė iš Belgijos ir atėjo per maždaug tris savaites. Vienintelis klausimas: kodėl mano vokas buvo atplėštas? Ta prasme, aš žinau atsakymą: nes Lietuvos Paštas, bet come on…
Neskaitant, kad aš sužavėtas pagalbos agentų darbu, bet aš turiu kritikos žaidimo komponentų kokybei.
Norint žaisti šitą žaidimą, reikia pinceto… Jeigu darai mažesnę žaidimo versiją, tai nereiškia, kad reikia komponentus sumažinti iki neįsivaizduojamai dydžio. Čia taip padaryta, tarsi leidėjas nekęstų žaidėjų…
Pradėjau skaityti taisykles, jos parašytos anglų kalba. Kiekvienas žodis kaip pats savaime aiškus, bet kai susideda į sakinius ir pastraipas, tai man skamba kaip paukščių kalba… Vien norit pasiruošti žaidimą reikia turėti daktaro laipsnį, kurio aš ir daugelis iš jūsų neturi…
Kitas dalykas pavyzdžiui parašyta: pasiruošiant žaidimui į bendrą vietą reikia padėti Inžinieriaus kortą (no12), bet ant kortų nėra pavadinimų! Nevadink kortos inžinieriumi, jeigu ant kortos nėra pavadinimo ir, jeigu vadini kortą inžinieriumi, tai uždėk pavadinimą! Aišku, jūs turbūt atkreipėte dėmesį į skliausteliuose esantį 12. Pasirodo, kad kortos yra sunumeruotos, ko aš iš pradžių nepastebėjau, nes norint pamatyti tą skaičių reikia padidinimo stiklo… Aš dar nesu toks senas, bet… Kodėl negalima žaidimų padaryti normaliai?
Kitas aspektas: ar šis žaidimas yra kortų žaidimas? Atsakymas – ne. San Juan yra kortų žaidimas. Bruxelles 1897 yra kortų žaidimas, šitas ne… Kodėl kortų žaidimais vadinami žaidimai, kur kortos sudaro mažiau nei 50% žaidimo? Pavyzdžiui Wingspan turi 170 kortų, bet aš jo niekada nevadinčiau kortų žaidimu.
Žmonės mano, kad Cooper Island yra sunkesnis žaidimas už šitą. Su tuo aš kategoriškai nesutinku. Yra keletas aspektų dėl ko mano nuomone šitas žaidimas yra be proto sunkus. Pirmiausiai taisyklių knygutė yra šiaip sau. Trūksta gerų žaidimo pavyzdžių, o tie kur yra, yra ne vietoje, todėl tik apsunkina žaidimo supratimą, vietoj to, kad padėtų. Maketavimas irgi yra keistas. Svarbiausi dalykai parašyti pasvirusiu šriftu, aš automatiškai galvoju, jog tai yra nesvarbu ir praleidžiu…
Antras dalykas, pačios taisyklės yra sudėtingos, sakyčiau, neintuityvios ir jų yra per daug. Cooper Island žaidime taisyklės yra labai paprastos su sąlyga, kad žaidėte daug žaidimų.
Trečias dalykas yra matematika. Žaidimo pradžioje jūsų matematika atrodys taip: parduodu 3 daiktus po 7, mano fabriko išlaidos yra 8 ir darbininkų algos yra 12. Žaidimo gale jūsų matematika atrodys maždaug taip: parduodu 6 daiktus po 13, mano fabriko išlaidos yra 15, darbininkų algos yra 13. Ar jums tai yra lengva matematika? Prisipažinsiu, kad mintinai žaidimo gale aš jau negaliu skaičiuoti.
Ketvirtas dalykas, šitame žaidime jūs turite tik 12 ėjimų, pavyzdžiui Cooper Island ėjimų skaičius priklauso nuo jūsų žaidimo, nors realiai aš tikėčiausi, kad kiekvienas žaidėjas turės 14 ėjimų t. y. daugiau nei šitame žaidime.
Daug kritikos, pakalbėkime apie žaidimą. Žaidimas žaidžiamas tris dekadas (1770, 1780, 1790 metais). Kiekviena dekada susideda iš keturių raundų, kiekvienas raundas skirtas vis kitam fabriko tipui, kurių žaidime yra keturi: kepykla, siuvykla, šakučių fabrikas, žibalinių lempų fabrikas.
Kiekvienas žaidėjo ėjimas susideda iš penkių žingsnių: 1) Darbas 2) Kainos nustatymas 3) Pagerinimas 4) Pardavimas 5) Pasiruošimas kitam raundui.
Žaidėjai žaidimą pradeda su dviem fabrikais, jeigu žaidėjas šito raundo metu neturi fabriko, tuomet jis atlieka tik 1 ir 3 veiksmus.
Žaidimas vyksta taip: pagal laikrodžio rodyklę žaidėjai atlieka: 1, 2 (jei reikia), 3 žingsnius. Kai visi atliko pradinius veiksmus, tuomet visi kartu atlieka 4 ir 5 žingsnius.
Pirmo žingsnio – darbas metu, žaidėjas gali pasirinkti vieną iš penkių veiksmų. Pirmasis veiksmas, pastatyti ir/arba pagerinti tiek fabrikų kiek nori. Tai yra sudėtingas, bet įdomus veiksmas. Pradėkime nuo sudėtingumo. Pastačius fabriką darbuotojų algos žymeklis paslenka per vieną į dešinę ant bendros lentos ir paklausos klausos žymekliai paslenka per vieną žemyn. Tačiau pagerinus fabriką, paklausa ir darbuotojų algos nesikeičia. Ir vis dėl to tai yra vienas veiksmas.
Pagerinti fabrikus galima tik antroje arba trečioje dekadoje. Kartu su fabriku galima pagerinti ir darbininkus, jeigu jie yra tinkamos dekados.
Gali statyti ir gerinti kiek nori fabrikų. Jeigu pastatysi fabriką pirmoje dekadoje, tai tuomet jį galėsi panaudoti tris kartus, jeigu pastatyti antroje – tik du. Bet jeigu statysi fabriką pirmoje dekadoje, tuomet reikės naudoti kitą veiksmą norint pagerinti fabrikus arba dirbti su negerintais fabrikais. Turint tik dvylika ėjimų, reikia viską optimizuoti maksimaliai ir gerai pasverti ar fabriko panaudojimas tris kartus tikrai toks naudingas, kad papildomai imti veiksmą antroje dekadoje siekiant pagerinti fabrikus. Čia turbūt kyla klausimas: ar fabrikus gerinti apskritai apsimoka? Ir aš negaliu pasakyti tiesiai. Pagerinto fabriko priežiūra kainuoja daugiau, tačiau nei vienas pagerintas fabrikas negamina daugiau produktų, jis tiesiog leidžia produktus parduoti brangiau. Kepykla leidžia parduoti produktus brangiau +1, kitaip sakant, mano nuomone, tokio fabriko kaip ir neapsimoka gerinti. Tuo tarpu žibalinių lempų fabrikas leidžia produktus pardavinėti net +4, o tai yra daug. Darbininkų pagerinimas nesumažina dirbančių žmonių skaičiaus, bet padidina pagaminamų produktų skaičių, kas reiškia, kad geriausiu atveju jūsų išlaidos algoms liks tokios pačios, bet ar gaminti daugiau yra geriau? Tai kad pagaminate daugiau produktų, savaime nėra geriau, nes produktus reikia parduoti, bet parduoti daugiau produktų yra sunkiau, nei mažiau produktų, taigi…
Žaidėjai pradeda žaidimą su dviem fabrikais ir tie fabrikai iš karto turi papildomus darbininkus, kas reiškia, kad jie pagamins bent du produktus. Naujai pastatyti fabrikai neturi papildomų darbininkų, todėl jie pagamins tik vieną produktą (kepykla kepa dvi duonas). Savo ruožtu tai reiškia, kad fabrikas eis į minusą. Taigi, ar verta statyti daugiau fabrikų, ar likti žaisti su tais pačiais dviem fabrikais, su kuriais pradėjai žaidimą? Aš esu įsitikinęs, jog turėti keturis fabrikus yra nesąmonė, nes negalėsi išnaudoti nei vieno fabriko efektyviai, o kaip dėl trijų?
Pirmo žingsnio, antras veiksmas yra įdarbinimas. Į tuos fabrikus, kuriuos jau turite, galite įdarbinti kiek tik norite darbininkų, bet jie turi būti tinkamos dekados. T.y. pirmoje dekadoje galite įdarbinti tik pirmos dekados darbininkus. Antroje – antros ir pirmos ir panašiai. Atlikus įdarbinimo veiksmą darbuotojų algos žymeklis paslenka per vieną į dešinę ant bendros lentos ir paklausos klausos žymekliai paslenka per vieną žemyn.
Pirmo žingsnio, trečias veiksmas yra automatizacija. Šio veiksmo metu galima pakeisti darbuotojus mašinomis. Darbuotojų algos žaidimo pradžioje būna 3, tačiau žaidimo gale gali siekti net 5, tuo tarpu mašinos priežiūros kaštai visuomet yra 1, taigi, mašinos visuomet yra geriau nei darbuotojai. Bet vieno ėjimo metu galima pagerinti nedaugiau mašinų, nei leidžia mašinų pagerinimo rodiklis jūsų asmeninėje lentoje (apie tai vėliau). Žaidimą visi pradeda turėdami galimybę vienu metu pagerinti dvi mašinas, tačiau šį rodiklį galima užsikelti iki keturių.
Pirmo žingsnio ketvirtas veiksmas, fabrikams pridėti kokybės arba distribucijos. Galima pridėti nedaugiau kokybės/distribucijos nei leidžia atitinkami rodikliai jūsų asmeninėje pasiekimų lentoje. Visi žaidimą pradeda su vienu kokybės ir dviem distribucijos, abu rodiklius galima pasigerinti iki keturių. Vienas fabrikas taip pat gali turėti nedaugiau nei keturis kiekvieno rodiklio pagerinimus.
Kokybės arba distribucijos pridėjimas yra pats svarbiausias veiksmas žaidime ir jūs jį darysite greičiausiai bent po kartą dekadoje. Dviejų vertės distribucijas padidina jūsų prekių patrauklumą dviem, dviejų kokybė padidina jūsų prekių patrauklumą arba kainą dviem. Kodėl tai yra svarbu paaiškinsiu, kai kalbėsime apie kainos nustatymą.
Pirmo žingsnio paskutinis galimas veiksmas yra pirkti akcijas, paimti paskolą ir atgauti laivus. Jūsų asmeninių pagerinimų lentoje galima padaryti pasiekimą, kad galėtumėte nusipirkti dvi akcijas už pusę kainos. Jeigu jūsų akcijų vertė yra 14, jūs už 14 galite nusipirkti dvi akcijas. Galbūt žaidimo pradžioje tai neatrodo kaip didelė nauda, tačiau žaidimo gale tai tikrai pasijaus.
Šituo veiksmu jūs taip pat galite imti paskolas, aš nežinau kam šitas veiksmas yra naudingas, nes jūs turite pirkti akcijas, o tik po to galite paimti paskolą. Paskolos vertė yra lygi jūsų akcijų vertei. Už kiekvieną paimtą paskolą (kurių maksimum galima paimti 9), jūs netenkate vienos akcijos. Paskolų gražinti neįmanoma.
Mes prabėgomis aptarėme tik pirmą žingsnį iš penkių, jeigu tai jums atrodo daug teksto, tai prisiminkite, jog sakiau, kad šito žaidimo taisyklės yra per daug komplikuotos.
Antrasis žingsnis yra kainos nustatymas. Jį daro tik tie žaidėjai, kurie turi atitinkamus fabrikus. Kiekvienas fabrikas turi dvipusę skalę iš keturių punktų. Vienoje skalės pusėje yra produktų kaina, kitoje – patrauklumas. Jeigu kaip pavyzdį paimsim kepyklą, tai patrauklumo skalė yra nuo 3 iki 0, o kainos skalė yra nuo 1 iki 4, kur atitinkamai 3 patrauklumo yra lygus 1 kainai ir 0 patrauklumo yra lygus 4 kainai.
Ant bendros lentos yra nustatoma paklausa. Norint žinoti kiek produktų jūs parduosite, reikia atimti jūsų patrauklumą iš paklausos. Jeigu paklausa yra 1, o jūsų patrauklumas yra 3, vadinasi jūs galite parduoti du produktus. Jeigu imsime kepyklą kaip pavyzdį, tai tokioje situacijoje jūs uždirbtumėte 2 pinigus. Savaime suprantama, tai jūsų netenkina, todėl ankstesniuose žingsniuose turėjote užsidėti papildomos distribucijos arba kokybės, kas leistų jums išlaikyti aukštesnę produkto kainą.
Įdomus dalykas, kad paklausa nėra statinė. Kiekviena kartą, kai jūs padidinate savo produktų patrauklumą paklausa mažėja. Taigi, jeigu du ar daugiau žaidėjų turi tą patį fabriką yra labai svarbu nuspėti, kiek kiti žaidėjai didins savo patrauklumą. Teisingai neatspėjus jūs arba užkelsite savo patrauklumą per daug aukštai, todėl uždirbsite mažiau pinigų nei galite arba neparduosite visų savo produktų.
Trečias žingsnis yra pagerinimas. Jo metu jūs galite pasiimti vieną pagerinimo kortą arba pagerinti vieną elementą ant savo asmeninės pagerinimų lentos. Apie kortas nekalbėsime, nes jų yra daug ir jos visos skirtingos.
Ant savo asmeninės lentos jūs turite 6 elementus. Akcijų pirkimas – standartiškai pirkdami akcijas jūs negaunate jokių nuolaidų, tačiau jūs galite pagerinti: pirkti vieną akcija už pusę kainos, pirkti dvi akcijas už pusę kainos. Turinti šitą pagerinimą naudingiau akcijas pirkti žaidimo eigoje nei gale, bet turint labai mažai ėjimų akcijų pirkimas gali būti brangus malonumas.
Antras pagerinimas – galimų turėti kortų skaičius. Žaidėjai pradeda su galimybe turėti dvi kortas, maksimalus pagerinimas yra keturios kortos.
Trečias pagerinimas yra kokybė. Žaidėjai pradeda turėdami vieną kokybės, tai yra papildomos kortos, kurias galima pridėti prie fabrikų. Maksimalus kokybės skaičius yra trys. Tai yra įdomus momentas, nes maksimalus kokybės skaičius, kurį galite turėti prie fabriko yra keturi, tačiau vienu ėjimu galite pridėti nedaugiau nei tris. Ar verta gerinti kokybę? Su viena kokybe nieko nepasieksite, todėl du privaloma įsigyti kuo greičiau. Bet pats gerinimo momentas mane erzina. Nes pagerinimas eina tokia tvarka: vienas, du, du, trys. Kitaip sakant, jūs turite iššvaistyti vieną ėjimą norėdami pasiekti tris. Ar verta? Nežinau.
Ketvirtas pagerinimas yra distribucija. Žaidėjai pradeda turėdami dvi distribucijas ir gali pasigerinti iki keturių. Kaip ir kokybės atveju pagerinimo tvarka mane erzina, jinai eina: du trys, trys, keturi.
Penktas pagerinimas yra kiek mašinų galite pakeisti automatizacijos metu. Visi žaidėjai pradeda su dviem. Galima pasigerinti iki keturių. Ar reikia? Jeigu jūs žaidimą pradedate su kepykla ir lempučių fabriku, tai dviejų yra pilnai pakankamai visam žaidimui. Jeigu jūs žaidžiate su siuvykla ir šakučių fabriku, tuomet dvi mašinos reiškia, kad galėsite pagerinti tik vieną fabriką ir jums reikės dar vieno ėjimo norint pasigerinti kitą fabriką arba jums reikia užsikelti šitą rodiklį.
Paskutinis pagerinimas yra kiek prekių galite išsiųsti vienu laivu. Visi pradeda su dviem. Galima pasigerinti iki keturių. Ar reikia keturių? Manyčiau, kad ne. Trijų galbūt, jeigu planuojate labai daug gaminti, bet šitoje vietoje svarbu suprasti, kad už išsiųstus laivus jūsų akcijos nuvertėja žaidimo gale.
Atvirai kalbant šita vieta žaidime yra labai silpna. Žaidimo pradžioje yra daug pagerinimų kurių reikia, tačiau trečioje dekadoje šitą veiksmą atlieki, nes reikia, o ne dėl to, kad jis tau duotų kokią nors naudą. Pagerinimai turėtų būti geresnis arba šitas veiksmas galėtų turėtų būti kombinuotas su kokia nors dar alternatyva pavyzdžiui akcijų pirkimu.
Ketvirtas veiksmas yra pardavimas. Kiek prekių jums pavys parduoti nustatoma antrame žingsnyje ir dabar tik gaunami pinigai ir sumokamos išlaidos. Jeigu jums nepavyko parduoti visų prekių, tuomet jūs turite du pasirinkimus. Galite dėti prekes į sandėlį ir bandyti parduoti kitą ėjimą. Sandėlių skaičius ribotas, todėl pagalvokite kiek sau galite leisti sandėliuoti ir ar tikrai jums pavyks parduoti kitą ėjimą. Kitas variantas yra parduoti užsienyje. Tam jūs turite du laivus, kuriuos galite išsiųsti parduoti prekes. Parduodant užsienyje prekių kaina yra tikrai gera, dažnai geresnė nei vidaus rinkoje, bet tai nepatinka akcininkams, todėl jūsų akcijos žaidimo pabaigoje nuvertės tam tikrą skaičių, priklausomai nuo to kiek laivų siuntėte. Iš mechaninės pusės suprantu šitą veiksmą: tai yra lengvas išsigelbėjimo ratas žaidėjams, kuris yra žymiai geresnis nei paskola, bet iš tematinės pusės atrodo nesąmonė. Jeigu sugebi parduoti užsienyje, tai akcijos turėtų tik didėti.
Jeigu jau prakalbau apie akcijų vertę, tai kiekvienas žaidėjas pardavęs bent du produktus pasididina savo akcijų skaičių per vienetą. Jeigu turėsite tik du fabrikus, tai per visą žaidimą jūsų akcijos padidės šešiais punktais. Jeigu turėsite keturis fabrikus, tuomet jūsų akcijos padidės dvylika punktų. Tačiau čia yra dar vienas momentas. Jeigu jūs turite daugiausiai patrauklumo iš visų žaidėjų prie tam tikro fabriko, tuomet jūsų akcijų vertė padidės dar per vieną. Patrauklumas slidus reikalas. Jeigu jūs turite daug patrauklumo, tuomet jūs parduodate produktus pigiau ir galite nusipirkti mažiau akcijų. Jeigu jūs turite mažiau patrauklumo, jūs galite parduoti produktus brangiau, jūsų akcijų vertė ne taip stipriai kyla, taigi jūs galite įpirkti daugiau akcijų.
Paskutinis dalykas, kurį turite atlikti šitame žingsnyje, tai sumažinti distribucija per vieną fabrike, kurio prekes pardavinėjote.
Paskutinis žingsnis yra pasiruošimas kitam raundui, kurio metu pirmo žaidėjo žymeklis keliauja pagal laikrodžio rodyklę. Pradedant naują dekadą žaidėjas turintis mažiausiai pinigų nusprendžia kas bus pirmas žaidėjas. Aš manau, kad tai yra faina idėja, nes labai svarbu būti paskutiniu tame raunde, kuriame gamina jūsų geriausias fabrikas.
Žaidimo gale už visus turimus pinigus nusipirksite įmanoma akcijų skaičių, bet jūs negausite nuolaidos, net jeigu turėsite pagerinimą, kuris leidžia įsigyti dvi akcijas už pusę kainos. Po to kai nusipirksite akcijas, gražinsite akcijas už kiekvieną paskolą ir tuomet sumažinsite akcijų vertę priklausomai nuo to, kiek laivų siuntėte į užsienį. Sudauginsite akcijų skaičių iš akcijų kainos ir žmogus, kurio skaičius bus didžiausias laimės žaidimą. Jeigu jūs turėsite 20 akcijų, kurių kaina 20, tuomet matematika lengva, bet jeigu turėsite 17 akcijų, kurių kaina 21, sėkmės skaičiuojant mintinai.
Peržvelgėme esmines taisykles galime grįžti prie kritikos. Žaidime kortelės turi informaciją ne tik ant abiejų pusių, bet pati viena kortelės pusė yra padalinta į dvi dalis. Kitaip sakant informacijos yra daug. Kortelę reikia pakišti taip, kad matytųsi tik reikalinga pusė. Kadangi, informacijos yra daug žmonės ne visuomet pastebi, jog pakišo ne tą pusę ar net pasirinko ne tą kortelę. Kitaip sakant, gaunasi, jog žmonės netyčia sukčiauja. Jeigu jūs iš pirmo karto susidėliosite teisingai visus fabrikus prieš prasidedant žaidimui, galite didžiuotis, jog turite pakankamai intelekto šitam žaidimui. Man asmeniškai sėkmingai pavyksta sudėlioti tik vieną iš trijų fabrikų...
Kitas momentas, kuris erzina yra kainos nustatymas. Tarkim, pakišai korteles su distribucija ir kokybe, bet kainos nustatymo metu nori jas apsukti, kad gautum geresnį rezultatą, tuomet turi ištraukti, apsukti ir vėl įkišti. Nežinau kokį kilimėlį ar staltiesę reikia turėti, kad tas veiksmas būtų lengvas ir greitas. Ant paprasto stalo kortelės prisiploja ir jas labai sunku atkelti. Kadangi, fabriką gali sudaryti keturios ar net daugiau kortelių, tai norėdamas apsukti vieną kortelę, gali išdarkyti visą fabriką. Kaip dažnai tai reikia daryti? Turbūt nuo šešių iki dvylikos kartų per žaidimą. Kitaip sakant labai dažnai.
Pačiame žaidime sėkmės nėra. Vienintelis klausimas yra kaip jūs nustatote kas bus pirmas žaidėjas. Jeigu burtu keliu, tai vienintelė sėkmė žaidime. Visas kitas yra logika ir matematika.
Pačiame žaidime nėra jokio teksto tik simboliai, bet aš manau, kad simbolių yra per daug, kad vienas žmogus galėtų paaiškinti žaidimą kitiems žaidėjams nemokantiems kalbos. Šiuo atveju aš manau, kad visi žaidėjai privalo persiskaityti taisykles prieš žaidimą ir žaidimo dieną aptarti tik tai kas buvo neaišku.
Peržaidžiamumas man kelia klausimą. Žaidžiant dviese tikrai yra optimaliausios strategijos kelias. Ir surasti jums tą strategiją reikės galbūt trijų žaidimų. Aišku, pirmam ir antram žaidėjui ta strategija bus skirtinga, taigi, maximum šeši žaidimai. Atsižvelgiant į tai koks žaidimas yra sudėtingas vargu ar norėsite žaisti daugiau kartų. Žaidėjų lygis taip pat yra labai svarbus. Jeigu jūs esate patyręs žaidėjas, tai nušluosite su naujokais grindis ar jums tai yra malonus žaidimas?
Žaidžiant trise aš sakyčiau, kad žaidimas yra gerokai įdomesnis, nes daugiau žaidėjų daugiau dinamikos. Atrodo, kad pagal sudėliotus fabrikus trečias žaidėjas yra silpniausias, bet iš tiesų silpniausias yra pirmas žaidėjas. Nežinau kodėl taip buvo nuspręsta, bet žaidžiant trise visi žaidėjai pradeda su duonos fabriku. Kadangi, tai pirmas ėjimas, neturi daug galimybių pasiruošti ir pirmas žaidėjas galimai labiausiai nukentės iš visų trijų. Trečio žaidėjo pozicija geriausia, nes jis eina paskutinis. Tiesa, rodos dar neminėjau, bet pirmą dekadą visi fabrikai duoda minusą. Ir, jeigu žaisite neoptimaliai, tuomet antroje dekadoje taip pat fabrikai duos minusą.
Nesu žaidęs su keturiais žaidėjais ir nemanau, kad man tai kada nors pavyks. Žaidimas yra tiesiog per daug sudėtingas, kad rasčiau žmonių, kurie pasirašytų tokiam nuotykiui.
Atsižvelgiant į tai, kad tema yra Anglijos industrializacija, sakyčiau, kad žaidimas yra gražus. Savaime suprantama, jokių grožio apdovanojimų jis nelaimės.
Žaidimo trukmė. Įmanoma sužaisti žaidimą kiekvienam žaidėjui skiriant po 30 minučių, tačiau jūs turėsite žaisti su labai, labai greitais žaidėjais. Man tai pavyko padaryti, tačiau žaidžiau su kalkuliatoriumi ir patyriau brain freeze. Daug realiau yra tikėtis, kad vienas žaidėjas užtruks 45+ minutes, atitinkamai viso žaidimo laikas ilgėja priklausomai nuo žaidėjų skaičiaus.
Tai koks mano verdiktas? Jeigu jums patinka žaidime Power grid atlikti matematinius skaičiavimus ir norite, tris kartus sunkesnio galvosūkio, tai šis žaidimas yra jums. Kitaip sakant, yra labai, labai, labai nedidelė auditorija, kuriai šis žaidimas yra skirtas ir, jeigu jums kyla nors mažiausia abejonė, jūs nesate tos auditorijos dalis.
Žaidimo trukmė: 90-210min.
Žaidėjų skaičius: 1-4 (rekomenduoju 3).
Sudėtingumas: 3.96 (ypatingai sudėtingas).
Sukūrimo metai: 2021
Žaidimo kalba: anglų.
Žaidimo kategorija: ekonomika, fabrikai, gamyba.