Stalo žaidimas. Crisis
Ar jums patinka žaidimai, kurie kiekvieną raundą duoda į snukį? Aš turiu daug priekaištų šitam žaidimui ir vis dėl to manau, kad jūs turėtumėte jį pabandyti.
Šalis Axia yra sunkioje ekonominėje padėtyje ir mes verslininkai turime išgelbėti šalį. Tiksliau, nesubankrutuoti šalies per septynis raundus, ką padaryti nebus lengva.
Crisis yra įdarbinimo kategorijos žaidimas. Kiekvienas žaidėjas žaidimą pradeda su 4 vadybininkais, žaidime yra 13 įdarbinimo vietų. Ir tai yra pirma problema apie kurią noriu pakalbėti. Tai ne pirmas mano žaistas įdarbinimo žaidimas, todėl galiu pasiremti pavyzdžiai kaip kiti išsprendė tą patį dalyką geriau. Šis žaidimas sako, kad jį gali žaisti nuo 1 iki 5 žaidėjų, tačiau įdarbinimo vietų skaičius nesikeičia priklausomai nuo žaidėjų. Pavyzdžiui paimti paskolą arba įdarbinti užsienietį yra viena vieta tik dviejų, tiek penkių žmonių žaidime. Žaidžiant dviese, gali aiškiai nuspėti kiek svarbios tos vietos kitam žaidėjui ir, jeigu svarbios, užsiimti jas pirmu ėjimu, jeigu nesvarbios – paskutiniu. Žaidžiant penkiese, gali būti, kad tu net neturi šanso, nes tas vietas užims žaidėjas prieš tave. Įdarbinti vietinius yra penkios vietos tiek vieno, tiek penkių žaidėjų žaidime. Žaidžiant dviese greičiausiai abu žaidėjai pasiims po du darbininkus, nes tai tikrai naudinga, žaidžiant penkiese, jeigu pirmu ėjimu neužsirezervuosi darbininko, gali likti be jo.
Žaidime atsiverčia šešios kompanijos, vėl gi nepriklausomai žaidžiama dviese ar žaidžiama penkiese. Tikimybė, kad atsivers dvi nerealios kompanijos yra pakankamai didelė. Tikimybė, kad atsivers keturios ar penkios nerealios kompanijos nėra tokia didelė. Žaidžiant dviese, greičiausiai abu žaidėjai pasiims po nerealią kompaniją, žaidžiant penkiese, jeigu esi paskutinis… Nepasisekė.
Kaip kiti žaidimai tai sprendžia? Lockup: A Roll Player Tale, Mint works, The Prodigals Club turi dvipuses žaidimo lentas, priklausomai nuo žaidėjų skaičių. Pret-a-porter žaidime yra užrašai nuo kiek žaidėjų tam tikra pozicija atsiveria, kas reiškia, jog žaidžiant dviese yra mažiau įdarbinimo vietų nei keturių žaidėjų žaidime, taip išlaikant įtampą bei gerą balansą. Žaidime Crisis, dviejų žaidėjų žaidimas vienareikšmiškai bus lengvesnis nei keturių.
Žaidime yra trys sudėtingumo lygiai, bet vienintelis dalykas kas keičiasi priklausomai nuo sudėtingumo yra VP (victory points) kiekis, kurį būtina pasiekti, kad nenuvaryti šalies ekonomikos į bankrotą. Niekas daugiau nesikeičia. Ko pasekoje keturių žaidėjų vidutinis sudėtingumas visuomet bus sunkesnis, nei dviejų žaidėjų didžiausias sudėtingumas. Sudėtingumas taip pat galėtų būti reguliuojamas kiek įdarbinimo pozicijų egzistuoja arba kiek vadybininkų žaidėjai turi pradžioje, bet viso to nėra… Kaip ir sakiau, matau problemų su žaidimu.
Žinau, kad kalbėti apie problemas prieš tai nepakalbėjus apie žaidimą, galbūt biški optimistiška iš mano pusės, taigi, trumpai pakalbėkime apie žaidimą. Kiekvienos vietos neapibūdinsiu, bet iš principo žaidėjai gali samdyti darbuotojus, pirkti kompanijas, pirkti resursus, gaminti ir galiausiai parduoti pagamintus resursus.
Prieš kiekvieną raundą, priklausomai nuo ekonominės (žalia, geltona, raudona) situacijos perskaitoma viena įvykio korta. Įvykio kortos taip pat nepriklauso nuo sudėtingumo, nors galėtų. Jūs turbūt kaip aš galvojate, kad žalia bus geri įvykiai, nė velnio. Turbūt geriausi įvykiai yra raudonose kortose, raudonos kortos taip pat yra tos kortos, kurių įvykiai skaitomi, kai šalis yra ant bankroto slenksčio.
Raudo gale, pažiūrima, kurioje situacijoje yra žaidėjai atsižvelgiant į tikslus t. y. kiek VP reikėjo surinkti ir atitinkamai pakoreguojama šalies situacija. Tarkim žaidžiant dviese, reikėjo surinkti 24 VP, Ona surinko 25, Jonas – 20. Taigi, gaunasi +1 ir -4, sumoje reiškia, kad šalies ekonominė situacija pablogėjo 3 vienetais ir galime eiti į kitą raundą. Dabar įsivaizduokite, jog žaidžiate analogišką partiją su keturiais žaidėjais. Tarkim vėlgi reikia surinkti 24. Ona surinko 25, Jonas – 20, Antanas – 26, Ema -20, taigi gaunasi +1, -4, +2, -4. Rezultate šalies ekonominė situacija pablogėjo 7 vienetais. Kitaip sakant žaidžiant su keturiais žaidėjais gerokai didesnė tikimybė nuvaryti šalį į bankrotą nei žaidžiant dviese.
Kaip gauti VP? Pagrindinis būdas yra pirkti įmones. Kuo brangesnė įmonė, tuo daugiau VP duoda. Kitas būdas yra eksportuoti prekes. Problema su šituo būdu, kad įmones, kurios gamina geras prekes galima įsigyti tik nuo 4 raundo, žaidžiant su keturiais žaidėjais, ketvirtas gali būti paskutinis raundas, kurį žaisite.
Trečias būdas yra įsigyti įmonę, kuri generuoja VP. Tokių įmonių teoriškai galima įsigyti net ir pirmame raunde, bet tikrai geras įmones galima įsigyti tik šeštame raunde. Prisimenate, tik ką sakiau, kad šešto raundo su daug žaidėjų galite ir nesulaukti…
Sėkmė žaidime yra didžiulė, tačiau sėkmė labiau pasireiškia per žaidimo sudėtingumą, o ne per įtaką žaidėjui asmeniškai. Kiekviename raunde galima įsigyti vieną iš šešių įmonių, kurios traukiamos atsitiktinai – tai yra sėkmė. Yra įmonės, kurios labai geros pirmame raunde, bet bevertės trečiame ir atvirkščiai, yra įmonės, kurių pirmame raunde nenori pirkti. Bet kas iškris yra visiška sėkmė.
Kokius darbininkus galima įsigyti šitame raunde yra sėkmė, nes jie traukiami atsitiktinai. Teoriškai gali atsitikti taip, kad bus ištraukti tik duobkasiai, tačiau įmonėms reikės santechnikų ir bankininkų. Daugiau realiau, kad dviem žaidėjams reikės bankininko, tačiau tik vienas bankininkas pasirodys tame raunde.
Kokie užsakymai eksportui taip pat traukiami atsitiktinai, bet tu prieš raundą jau žinai kas ateina, todėl gali planuoti ir sėkmė šiuo atveju yra suvaldyta.
Jeigu nebūtų įvykių ir šešėlinio verslo kortelių, tuomet žaidimas būtų visiškai nepriklausomas nuo kalbos. Ar nebuvo galima padaryti įvykių kortelių be teksto? Esu tikras, kad buvo, bet tuomet būtų daug simbolių, kurie yra naudojami tik ant šių kortelių. Įvykių kortelės yra skaitomos viešai, tačiau šešėlinio verslo privačiai, vadinasi visi žaidėjai turi turėti bent minimalias anglų kalbos žinias.
Jaučiuosi taip, lyg visą laiką būčiau kalbėjęs apie žaidimo trūkumus. Ir vis dėl to šis žaidimas mane žavi. Kodėl? Norint laimėti tu privalai žaisti gerai, bet žaidimo trukmė labai priklauso kaip blogai žaidžia kiti žaidėjai. Aš nemanau, kad žaidimas gali pasibaigti po dviejų raundų, bet jeigu tu vienas žaidi gerai ir keturi žaidžia blogai…
Žaidimas baigiasi, kai šalis bankrutuoja arba po septynių raundų. Jeigu du žaidėjai negali sužaisti septynių raundų, nesvarbu koks sudėtingumas, jie yra blogi žaidėjai. Kita vertus, žaidžiant keturiese aš nenustebčiau, jeigu daugiau žaidimų baigtųsi anksčiau nei žaidimų, kuomet būtų sužaisti visi septyni raundai.
Žodžiu, pabandykit, tikrai verta.
Žaidimo trukmė: 60 - 120min.
Žaidėjų skaičius: 1 – 5.
Sudėtingumas: 3.08 (labai sudėtingas).
Sukūrimo metai: 2016.
Žaidimo kalba: anglų.
Žaidimo kategorija: įdarbinimas, resursų valdymas.