Stalo žaidimai. Pret-a-porter

Jeigu kas nors manęs paprašytų palyginti šitą žaidimą, su kitu žaidimu, kurį aš žaidžiau, tai pirmiausiai pagalvočiau apie Power grid. Kas bendro tarp madų ir elektrinių? Ekonomika.

Iš esmės Pret-a-porter nėra sudėtingas žaidimas. Pasiimk resursus. Sumokėk mokesčius. Pakartok tą du kartus. Iškeis žetonus į pergalės taškus. Madų demonstracija – gauk žetonus. Sumokėk mokesčius. Viską ką išvardinau iki šiol pakartok keturis kartus. Žaidimo pabaiga.

Vis dėl to tai yra sunkiausias žaidimas mano kolekcijoje su reitingu 3.59 gerokai lenkiantis Puerto Rico (3.28) ir Power grid (3.27). Tai kas šį žaidimą daro tokiu sunku?

Pirmame etape yra net devynios įdarbinimo pozicijos. Pagal visas klasikines įdarbinimo žaidimų tradicijas, vietų yra per mažai, kad gautum viską ko nori. Jeigu žaidi paskutinis, tai prie tam tikros pozicijos tau gali nelikti vietos. Kokios įdarbinimo pozicijos?

Pirma – bankas, kuris tau duoda paskolą. Kadangi esu žaidęs mažai žaidimų, tai nesu matęs nieko panašaus, mano nuomone, šitame žaidime bankas atvaizduotas labai realistiškai. Paskolos dydis priklauso nuo kolekcijos dydžio, palūkanos priklauso nuo paskolos dydžio. Ir žaidėjas, kuris iki žaidimo galo negražina paskolos negali laimėti žaidimo.

Iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti, kam tos paskolos reikalingos? Tiesa yra ta, kad pirmuose raunduose pinigai yra labai riboti ir sunku pasiekti tai ko nori. Paskola gali būti geriausias būdas gauti reikiamą pinigų kiekį, bet tai taip pat kainuoja vieną darbuotoją, kuris negalės būti panaudotas kur nors kitur.

Antra, trečia, ketvirta pozicijos duoda korteles atitinkamai: kontraktai, pastatai ir darbuotojai. Kontraktai yra geri tuo, kad jie nieko nekainuoja, tačiau jie galioja tik du ciklus t. y. po pirmo madų šou tampa silpnesni, po antro reikia išmesti. Pastatai yra pati blogiausia korta iš trijų, jų pastatymas kainuoja keturis pinigus, priežiūra du pinigus, pagerinimas tris pinigus, tačiau jie galioja visą žaidimą. Darbuotojai yra geriausios kortos, jų išlaikymas kainuoja du pinigus, pagerinimas irgi du pinigus, bet jie galioja visą žaidimą. Tiesa, darbuotojų gali turėti tris plius po vieną už kiekvieną pastatą. Vadinasi, norėdamas turėti gerus darbuotojus esi priverstas statyti pastatus.

Kalbant apie kortas, jų iš viso yra 24 kiekvienai rūšiai, arba kitaip sakant, žaidimo metu pamatysi visas kortas. Kas man kelia klausimą apie žaidimo peržaidžiamumą. Taip, ne kiekvienoje partijoje gausi norimą kortą, nes ją gali paimti kas nors kitas, kortos išsimaišys skirtingai, tai gali iškirsti tuomet, kada ta korta tau jau nebesvarbi, bet vis tiek, mano nuomone, kortų įvairovė yra per maža. Negana to, kai kurių kortų yra po dvi ar net tris. Kai kurios kortos nepriklausomai nuo grupės kuriai priklauso yra labai panašios.

Penkta - dizainai. Dizainai reikalingi, kad sudaryti kolekciją. Vienos spalvos drabužiai yra viena kolekcija. Tai yra žaidimo esmė, gauti dizainų kortas, kad galėtum dalyvauti parodoje.

Šešta, septinta, aštunta yra medžiagų parduotuvės. Vienam drabužiui pasiūti reikia dviejų skirtingų medžiagų. Nepasiūti drabužiai negali dalyvauti madų šou. Šeštoje ir aštuntoje galima pirkti vienos rūšies neribotą skaičių medžiagų, septintoje galima pirkti skirtingas rūšis, tačiau tik po vieną. Skirtumas tarp šeštos, septintos ir aštuntos vietos be kainos dar yra ir kokybės žetonų skaičius gaunamas už pirkinius: vienas, du ar trys atitinkamai.

Jeigu nežinai kur eiti – tuomet rinkis devintą vietą, kurioje gali pasiimti vieną iš keturių galimybių: penkis pinigus, du kokybės žetonus, vieną mados žetoną, vieną ryšių su visuomene žetoną.

Madų metu jūsų kolekcija vertinama pagal vieną iš keturių kriterijų: drabužių kolekcijoje skaičių, kokybę (žetonų skaičių), viešuosius ryšius (žetonų skaičių) ir madingumą (žetonų skaičių). Priklausomai nuo žaidėjų skaičių ir kriterijaus svarbos tame madų šou žaidėjai gaus atitinkamus pergalės žetonų skaičius, kurie jiems uždirbs pinigus ir vėliau bus paversti pergalės taškais.

Žaidime yra tikrai daug taisyklių ir aš tik prabėgomis užsiminiau apie kai kurias taisykles. Kita vertus taisyklės daugeliu atveju skamba labai logiškai tematiškai, todėl paaiškinti naujiems žaidėjams nėra sudėtinga priešingai nei pavyzdžiui Space base.

Komponentai yra įdomūs. Ta prasme, kad dalis komponentų yra labai geri. Kiti yra su klaustuku. Medžiagos yra plastikiniai žetonai, kas yra smagu. Kokybės, pergalės, viešųjų ryšių, madingumo žetonai yra popieriniai. Jie yra skirtingos formos ir spalvų, todėl man jie patinka.

Žaidėjų lentos ir pagrindinė žaidimo lenta yra geros kokybės, bet jos pilnos spalvų, ten viskas mirga marga, todėl sunku įžiūrėti. Tą patį norėčiau pasakyti ir apie kontraktų, pastatų, darbuotojų kortas. Tiesa pasakius, kontraktų ir pastatų kortos yra tokių panašių spalvų, kad net jauni žmonės, kurie neturėtų turėti jokių regėjimo sutrikimų, ne visuomet jas atskiria, o vyresniems net neverta duoti rūšiuoti kortų – neišrūšiuos. Vietoj mirga marga norėtųsi, kad tai būtų švaru, paprasta (balta).

Tai yra antras žaidimas mano kolekcijoje, kuriame reikia klijuoti lipdukus. Ar tie lipdukai reikalingi? Man kyla abejonių. Ant darbininkų žetonų reikia užklijuoti personažų veidus. Tai nedaro jokio skirtumo ir yra grynai kosmetinė detalė. Ant biudžeto sekimo žetonų reikia užklijuoti: +1, -1, -10, šitie dalykai reikalingi, bet ar tikrai reikalingi mediniai žetonai šitoje situacijoje? Jeigu žetonai būtų popieriai, tuomet nieko klijuoti nereikėtų. Kitaip įgyvendinus biudžeto sekimą irgi žetonų su lipdukais nereikėtų. Pavyzdžiui Terraforming mars yra tiesiog paprasti kubai, be jokių lipdukų.

Biudžeto sekimo žetonai apskritai yra problematiški. Tarkim, jeigu tavo išlaidos yra 5, tai uždedi -1 žetoną ant 5, jeigu tavo išlaidos yra -19 (o gali būti ir daugiau), tuomet uždedi -1 ant 9, o -10 ant 1. Tačiau kaip pažymėti, jeigu išlaidos yra 11 arba 22?

Pinigai yra maži stačiakampiai iš gero kartono. Iš principo pinigai man patinka, bet man gerokai labiau patinka, kai pinigai būna skirtingų dydžių.

Didžiausias mano nusivylimas yra taškų sekimo žetonai, kurie yra popieriniai ir maži. Kas atsitiko: ar pritrūko pinigų plastikiniams, mediniams žetonams? Būtų tikrai patogiau, nei popieriniai. Šitoje vietoje juos tiesiog norisi pakeisti žaidėjų figurėlėmis iš monopolio.

Problema su popieriniais žetonais yra ta, kad taškų sekimo juosta eina aplink lentą. Bet kuriuo momentu gali pajudinti kortą ant lentos ir netyčia išmesti žetoną lauk, o tuomet niekas neatsimins kiek taškų turėjo būti. Atsižvelgiant į tai, kad šis žaidimas yra ilgas, toks incidentas tikrai pridės kartėlio žaidimo gale, ypač, jeigu rezultatai bus artimi.

Šis žaidimas turi didžiulį įdėklą, kuris irgi yra šlamšas. Taip, jis leidžia patogiai atrūšiuoti resursus, bet paversi ant šono ir viskas pabyrės. Aišku, gali pasakyti: nevartyk. Bet kaip man nusinešti, kad galėčiau žaisti su draugais ir nevartyti?

Norite žinoti, kaip gaminti gerus įdėklus? Pasižiūrėkite žaidimą Parks, tiek nedaug reikia - tik dangtelių.

Žaidime yra progreso juosta, kurioje reikia sekti ėjimą per raundus. Problema ta, kad darbo ir parodos raundą sudaro po keturis žingsnius (padėti darbuotojus, įvykdyti pasirinktus veiksmus, pagerinti darbuotojus bei pastatus, sumokėti mokesčius), tačiau darbo raunde pavaizduoti tik du: padėti darbuotojus ir sumokėti mokesčius. Darbuotojų bei pastatų pagerinimo žingsnis nėra pavaizduotas ant lentos. Aš suprantu, kad vietos plotas yra ribotas, todėl neįmanoma visko pavaizduoti, bet tokiu atveju galėtų būti kortelės su pagalba žaidėjams. Jeigu žaidi kiekvieną dieną, tikrai nepamirši pagerinti savo darbuotojų, bet kiek žmonių žaidžia kiekvieną dieną stalo žaidimą kuris minimum trunka dvi valandas? Geriausiu atveju tokį žaidimą žaidi kartą per mėnesį ir tuomet pamiršti apie darbuotojų bei pastatų pagerinimą, kuris kartais būna labai svarbus. Aišku, kai pralaimi madų šou, tuomet likusią žaidimo dalį nepamiršti atnaujinti darbuotojų bei pastatų, bet bent jau psichologinė žala jau padaryta. Būtent šitoje vietoje aš pasidariau specialią kortelę, kuri man primintų kiekvieno raundo struktūrą/eigą. Aš nemanau, kad galiu žaisti gerai be tokio priminimo.

Nors aš pirkau iš parduotuvės, tačiau gavau kickstarter versiją. Nesu tikras, kurie komponentai yra kickstarter, o kurie paprastoje versijoje ir ar apskritai egzistuoja paprasta versija. Tačiau su kickstarter versija ateina papildoma madų kortų kaladė, kuri yra atsiprašant pirato flinto stiliumi. Kodėl negalima buvo padaryti profesionalaus stiliaus kaip visų dizaino kortų, tik kito personažo? Dabar papildomos kortos yra vaikiško personažo, kuris niekur nedera. Man pamačius tą personažą, net nesinori su juo žaisti.

Tai yra didžiausia žaidimo dėžė mano kolekcijoje šiuo metu. Tai yra taip pat žaidimas turintis daugiausiai skirtingų komponentų: siūlai (6 skirtingos spalvos), žetonai (4: pergalės, mados, kokybės, viešųjų ryšių), išlaidų sekimo žetonai (2x), taškų sekimo žetonas, pirmo žaidėjo žetonas, kortos (4: dizainai, pastatai, kontraktai, darbuotojai), žaidėjų lentos, pagrindinė žaidimo lenta.

Kalbant apie žaidimo privalumus, žaidimą galima lengvai pristatyti naujiems žaidėjams per temą. Nors taisyklių yra daug, jos atrodo gana logiškai iš temos perspektyvos ir žaidimas gali pasirodyti lengvesnis nei iš tiesų yra.

Jeigu kam nors pasakau: “žaisim žaidimą apie madas”, daugelis žmonių nenori net bandyti žaidimo. Tačiau, kai pabando patinka visiems. Visiems išskyrus mane.

Žinote, tą jausmą, kai žaidime yra daug pasirinkimų ir nori visko ir nežinai ką pasirinkti? Man šitas žaidimas sukelia priešingą jausmą. To nereikia ir to nereikia, to norėčiau, bet negausiu, nes paims kitas žaidėjas…

Baigus šio žaidimo partiją jautiesi kaip išėjęs iš matematikos egzamino. Čia reikia atlikti daug skaičiavimų, todėl būtinai pasiimkite savo skaitliukus. Jeigu nedarysite skaičiavimų tai bankrutuosite arba atliksite ne optimalius ėjimus dėl ko jūsų šansai laimėti bus nedideli. Būtent dėl to, kad reikia daug skaičiuoti baigus šio žaidimo partiją jaučiasi nuovargis ir net gi sakyčiau smegenų sąstingis. Vienintelis kitas žaidimas, kuris sukelia man panašų efektą yra Puerto Rico.

Pakalbėkime apie sėkmę. Kaip sudėtingam ekonominiam žaidimui, mano nuomone, sėkmes yra per daug. Sėkmė ateina per tai kokios kortos iškris antroje (kontraktai), trečioje (pastatai), ketvirtoje (darbuotojai) ir penktoje (dizainai) darbuotojų įdarbinimo pozicijose. Pavyzdžiui šitame madų raunde pats svarbiausias dalykas yra kokybė ir iškrinta korta, kuri duoda 3 kokybės žetonus. Labai gera korta. Bet gali būti ir atvirkščiai. Kokybė yra visiškai nesvarbi ir iškrinta ta korta. Taigi, dabar korta yra bevertė.

Surinkti norimus dizainus irgi yra sėkmė. Tarkim nori suorganizuoti kolekciją iš mėlynų kortų, bet kaip tyčia šį raundą iškrinta tik geltonos ir žalios kortos. Ką daryti? Nieko, tiesiog nepasisekė, turėsi dalyvauti madų šou su mažesne kolekcija, kas gali reikšti, jog nelaimėsi tam tikrų kategorijų ir uždirbsi mažiau pinigų.

Kalbant apie kortas pati svarbiausia korta žaidime, mano nuomone, yra buhalteris. Jeigu gausi žaidimo pradžioje, tai labai stipriai palengvins gyvenimą. Jeigu gausi gale, šiek tiek padės, bet ne taip reikšmingai. O jeigu negausi iš viso, būk nusiteikęs skolintis pinigų. Ką daro buhalteris? Sumažina tavo mokamus mokesčius 5 (arba 7, jeigu pagerintas) pinigais, tai gali neatrodyti kaip labai didelė pinigų suma, bet jinai yra tikrai reikšminga. Žaidimą žaidėjai pradeda tik su 40 pinigų ir su tokia suma reikia nusipirkti visus reikiamus siūlus bei sumokėti mokesčius du kartus. Kitaip sakant buhalteris gali duoti papildomai 10 (14) pinigų. Ar norėtumėte turėti 20% daugiau pinigų nei kiti žaidėjai?

Gali būti, kad iškris vienas buhalteris ir jį paims pirmas žaidėjas. Gali būti, kad iškris trys buhalteriai ir dviejų, trijų žaidėjų žaidime trečia korta nebus paimta.

Prie viso sėkmės festivalio prisideda pati keisčiausia sėkmės dalis – tavo startinė pozicija. Žaidimo pradžioje kaip nors išrenkamas pirmas žaidėjas, toliau, žaidimo eigoje pirmas žaidėjas eina pagal laikrodžio rodyklę. Pavyzdžiui esi paskutinis žaidėjas iškrinta dvi labai geros kortos (du buhalteriai), deja, tu esi paskutinis ir kiti žaidėjai jas paims prieš tave. Ką padarysi, tiesiog nepasisekė. Pavyzdžiui, esi pirmas žaidėjas visos iškritusios kortos yra prastos. Ką padarysi, tiesiog nepasisekė.

Pirmame madų šou labai svarbu pristatyti du dizainus. Tai nėra lengva ar net ne visuomet įmanoma. Jeigu tu pristatysi vieną dizainą, o kiti žaidėjai - du, kiti žaidėjai turės piniginį pranašumą. Prie to pridėkime sėkmes deivę, kuri pyksta ant tavęs ir gaunasi, kad pirmame ėjime pralaimėjai žaidimą.

Šitame žaidime įmanoma bankrutuoti. Kitaip sakant, jeigu vieną kartą netyčia apsiskaičiavai ir įėjai į minusą, tiesiog nesikankink ir baik žaidimą. Žaidime yra priverstinė paskolų sistema, teoriškai įmanoma iš jos išlįsti, bet realiai visi dievai turi linkėti tau gero kelio, kad pabėgtum iš skolų virtinės. Šitame žaidime turtingi žaidėjai tampa dar turtingesniais ir jeigu tu nesi vienas iš jų. Ką padarysi, tiesiog nepasisekė.

Kita vertus, jeigu nemoki skaičiuoti, o skaičiuoti reikės daug, šis žaidimas yra ne tau. Žaidime pinigus gauni keturis kartus. Tarp tų keturių kartų tau reikia išgyventi du raundus su turima suma. Kitaip sakant, pirmame raunde tu turi apsiskaičiuoti kiek gali išleisti pirmame ir antrame raunde. Ar tai jums skamba kaip viliojantis žaidimas?

Pakalbėkime apie žaidimo trukmę. Vienam žaidėjui reikia maždaug valandos. Kitaip sakant dviejų žaidėjų žaidimas užtruks dvi valandas, trijų – tris, keturių – keturias.

Laiko trukmė susideda iš dviejų dalykų. Pirmiausiai daug teksto ant kortų, tą tekstą turi perskaityti visi žaidėjai, kai atsiverčia naujos kortos ir vienu metu kiekviename raunde atsiverčia devynios kortos.

Antrasis dalykas, kurį minėjau tikrai nepakankamai kartų yra skaičiavimai. Su tiek pinigų, kiek turi, ar gali paimti kortą kurią nori ir nebankrutuoti? Jeigu turi tris dizainus, ar gali nupirkti siūlų jiems visiems, ar vis dėl to reikia vieną dizainą aukoti ir, jeigu vieną aukoti, tai kurį?

Jeigu visi žaidėjai šitą žaidimą žaidė po kokius 5 - 10 kartų ir moka visas kortas mintinai, tuomet tikrai įmanoma sumažinti žaidimo trukmę ir keturiems žaidėjams nereikės keturių valandų, bet man sunku patikėti, kad keturi žaidėjai įveiktų šitą žaidimą per dvi valandas. Tuo pačiu pirmam žaidimui su keturiais žaidėjais gali reikėti ir daugiau nei keturių valandų.

Pabandykime apibendrinti. Šis žaidimas nėra pasivaikščiojimas parke. Jūs turite būti nusiteikę skirti laiko ir smegenų. Tai žaidimas, kurį lengva pristatyti naujiems žaidėjams, nes visas taisykles galima paaiškinti per temą. Tai turbūt labiausiai tematiškas žaidimas, kokį aš esu žaidęs. Tačiau, tai žaidimas, kuriame sunku žaisti efektyviai, nešvaistyti ėjimų. Tai žaidimas, kuris yra nepakantus jūsų klaidoms. Šis žaidimas nespiria jums į tarpukojį, bet jei jūs gulite, tikrai nepadės atsikelti.

Žaidimo trukmė: 120+ min.

Žaidėjų skaičius: 2 – 4.

Sudėtingumas: 3.59 (labai sudėtingas).

Sukūrimo metai: 2010.

Žaidimo kalba: anglų.

Žaidimo kategorija: ekonomika, įdarbinimas, kolekcionavimas, mados, sėkmė, verslas.

Brukštelk žinutę

Komentarai(0)