Stalo žaidimas. Discordia
Pirmą įspūdį apie žaidimą susidarai, kai pirmą kartą atidarai dėžę ir pamatai komponentus. Pirmą kartą gyvenime matau, kad puntch board būtų įpakuoti į plastikinį voką. Kam to reikia? Pasaulyje ir taip per daug plastiko. Ar jūs norite nužudyti planetą?
Tai atrodo kaip gera įžanga žaidimui.
Antras dalykas, kurį pamatai, kai išsiimi visus komponentus yra beprasmis dėkliukas. Jeigu jūs kuriate dėkliuką, aš tikiuosi, kad bus paaiškinta kokia skylutė kokiam resursui yra skirta. Idealiu atveju bus simboliai ant pačio dėkliuko. Na bent gal nereikia tiek daug reikalauti ane? Užtektų, kad būtų paaiškinta taisyklių knygutėje. Spėkit iš trijų kartų ar yra? Nėra…
Žaidimas Parks buvo išleistas 2019 metais. Mane stebina, kaip niekas negali padaryti tokių gerų dėkliukų. Juk tai nėra paslaptis, visi žinom…
Tęsiant blogus dalykus pasiruošimas žaidimui yra kančia. Pradėkim nuo paprastų dalykų. Kiekvienam žaidėjui reikia duoti po žaidėjo lentą, akveduko žymeklį, plus/minus žetoną, atsitiktinį rinkinį darbininkų, žvaigždutes ir miesto žetoną, iš viso 6 skirtingus komponentus.
Dabar pakalbėkime apie žaidimo lentą. Komponentų skaičius priklauso nuo žaidėjų bet visi komponentai naudojami nepriklausomai nuo žaidėjų skaičiaus. Pagrindinė žaidimo lenta; mėlyni žetonai (uostai), raudoni žetonai (fortai), geltoni žetonai (fermos), balti žetonai (turgus), du skirtingi miesto praplėtimai, plus/minus žetonai, prekybos ir kariniai bokštai (prekybos bokštai, kas tai per velnias?), žvaigždutės, privilegijos, įsakai, ėjimo žymeklis (laivas) iš viso 13 skirtingų komponentų, bet tai lengvoji dalis, nes tiesiog paimi atsitiktinius ir nesuki galvos. Bokštai, įsakai ir privilegijos yra visi skirtingi, tai priklausomai nuo to ką paimsi žaidimas gali būti lengvesnis ar sunkesnis. Kiti 11 komponentų identiški, todėl dėl jų nereikia sukti galvos.
Germanų žetonai yra dviejų spalvų, bet keturių rūšių, todėl reikia juos išrūšiuoti, išmaišyti ir po to paimti pagal formulę. Iš viso yra šeši veiksmų žetonai juos reikia sumaišyti ir sudėlioti ant lentos. Kodėl? Todėl, kad kiekviename žaidime kauliuko 6 reikšmė būtų skirtinga. Bet rimtai, kodėl? Kauliuku ritimas yra atsitiktinis veiksmas, kam dar maišyti veiksmų žetonus? Nesvarbu kaip sudėliosi veiksmų žetonus, jeigu tam tikra reikšmė neišsirita, tai neišsirita. Šitas veiksmas užima laiko, bet prideda lygiai nulį vertės žaidimui.
Sekantis žingsnis yra išmaišyti miesto žetonus, kurie net nėra kvadratiniai. Vienintelis dalykas, kurį lengva maišyti yra kortos, kodėl žaidimų kūrėjai nesupranta to? Iš viso yra 68 miesto žetonai, ar kas nors žaidimo testavimo metu bandė juos maišyti?! Tai yra absurdas. Na, bet nesvarbu, kai išmaišėte reikia parinkti šešis padauginus iš žaidėjų skaičiaus (t. y. dviejų žaidėjų žaidime dvylika ir t.t.) ir išdėlioti po lenta. Paskutinis dalykas suberti visus darbininkus į maišą ir juos išmaišyti. Iš viso 7 komponentai.
Norint pasiruošti žaidimui reikia atlikti manipuliacijas su 26 komponentais. Ar žinote žaidimą, kuriam reikia daugiau pasiruošimo? Ant žaidimo dėžutės sako, kad žaidimo trukmė šiek tiek daugiau nei valanda, jie ryškiai neįtraukia pusės valandos pasiruošimo laiko šitam žaidimui. Galbūt kas nors pasiruošimą žaidimui laiko malonumu, bet ne aš.
Žaidimo tema yra Romos imperija ir jums reikia atsikratyti darbininkų, nes… Realiai temos niekur nėra, ir jinai nepadeda suprasti kaip žaisti žaidimą, kalbant apie tai…
Taisyklių knygutė… Tikiuosi, kad žmonės, kurie kuria tokias žaidimo knygutes degs pragare… Knygutė sako, kad barakus galima statyti tik ant forto ir jeigu neturi forto negali statyti barakų. Jūs iš karto norėsite paklausti: fortas ir barakas, kas tai yra? Ką taisyklių knygutė turėtų sakyti: antro aukšto raudoni žetonai gali būti dedami tik ant pirmo aukšto raudonų žetonų. Viskas aišku, jokių apsimestinių temos terminų, kurie apsunkina taisyklių supratimą. Iš principo žaidimas nėra sudėtingas, risk kauliuką atlik veiksmą, problema – komponentų kiekis. Daug komponentų reiškia daug taisyklių ir reikia mokėti jas paaiškinti. Taisyklių knygutės autorius nemoka.
Dalykas, kuris piktina mane labiausiai, tai taisyklių knygutės yra puslapis, kuris vadinasi „žaidimo simboliai“ ir ten paaiškinti nevisi žaidimo simboliai…
Paruoštukai žaidėjams? Drambliuko svajonė.
Po tokios įžangos, jūs turbūt tikitės, kad žaidimas bus tikras malonumas? Aha… pagrindinę problemą jau įvardinau – taisyklių yra per daug.
Tai kaip vyksta žaidimas? Žaidėjas rita tris kauliukus ir padeda juos ant žaidimo lentos. Pagal tai yra variantai veiksmų, kuriuos gali žaidėjas atlikti. Teoriškai žaidėjas gali rinktis vieną iš penkių pagrindinių veiksmų ir atlikti penkis papildomus veiksmus. Realybėje niekada nebus taip smagu.
Dažniausiai kauliukas leis rinktis vieną veiksmą iš keturių, retais atvejais vieną iš trijų arba vieną iš penkių.
Kokie tie veiksmai? Pirmas - paimti žvaigždutę (arba dvi), yra ant visų kauliukų. Neskamba labai džiuginančiai ane? Teoriškai žvaigždutės gali pasibaigti ir šitas veiksmas tampa negalimu. Tai neturėtų būti didelė problema, nes tokiu atveju žaidimo pabaiga turėtų būti ne už kalnų, bet vis tiek, kas tai per veiksmas, jeigu jis baigiasi?
Antras veiksmas – paimti antro aukšto žetoną, yra ant visų kauliukų. Čia yra keletas papildomų sąlygų. Antro aukšto žetoną galima paimti tik tuo atveju, kai turi atitinkamos spalvos pirmo aukšto žetoną. Taip pat gali būti situacijų, kai visus žetonus paėmė kiti žaidėjai ir šiuo metu tas veiksmas nėra galimas.
Trečias veiksmas – paimti pirmo aukšto žetoną, yra tik ant trijų kauliukų. Teoriškai kiti žaidėjai gali būti paėmę visus žetonus, bet realybėje taip turėtų atsitikti retai.
Ketvirtas veiksmas – padėti darbininką ant antro aukšto žetono, yra ant penkių kauliukų, tačiau veiksmas priklauso nuo spalvos ir kiekvienos spalvos yra ant dviejų kauliukų.
Penktas veiksmas pažymėtas krumpliaračio ikona ir reiškia padėti žvaigždutę ant krumpliaračio kelio. Čia pristabdykime arklius. Ant kiekvieno žaidėjo lentos yra du keliai: krumpliaračio ir miško. Kam to reikia? Atsakymas – niekam. Kodėl miško kelio nėra tarp kauliukų reikšmių, o krumpliaračio yra?
Krumpliaračio ikoną galima rasti ant šešto ir penkto kauliuko. Kitus iki šiol vardintus veiksmus reikia išdėlioti atsitiktinai, bet šitie yra būtent priskirti konkrečioms reikšmėms. Kodėl? Kodėl šito negalima išmaišyti kaip kitų veiksmų? Kam reikalinga išimtis? Šešeto veiksmas yra aktyvus visuomet, tačiau penketo aktyvuojasi tik tuomet, kai padedi pirmą žvaigždutę ant krumpliaračio kelio. Kodėl? Kam reikalinga dar viena išimtis?
Aptarėme penkis pagrindinius veiksmus, iš kurių reikia pasirinkti vieną. Dabar aptarsime penkis papildomus veiksmus, kuriuos teoriškai galima padaryti visus iš karto. Realybėje, jeigu galite padaryti bent vieną iš jų, tai jau džiaugsmas.
Pirmas veiksmas yra darbininko padėjimas. Taip, tai yra toks pats veiksmas kaip ketvirtas pagrindinis, tik šiuo atveju jis sudėtingesnis. Kauliuko spalva ir vertė turi sutapti su verte parašyta ant tos spalvos antro aukšto žetono. Pavyzdžiui, jūs turite raudoną tris kauliuką, vadinasi galite padėti darbininką ant raudono žetono, kuris turi nupieštą trijų vertės kauliuką. Nebent jūs turite baltą žetoną su nupieštu trijų vertės kauliuku, tuomet spalvą galite ignoruoti. Kam to reikia? Kam papildomas sudėtingumas padarant išimtį iš taisyklės?
Antras veiksmas yra atlikti laivo veiksmą. Nesigilinkim į tai kokie tai veiksmai, nes tai reiškia dar daugiau papildomų ikonų. Esmė, kad galite paimti laivo veiksmą tik tuo atveju, jeigu imate kauliuką, kuris sutampa su dabartine laivo vieta. Kam to reikia? Ar kauliukų ritimas yra per mažai sėkmės žaidime? Teoriškai galima sužaisti visą partiją, kai nei karto net neiškris galimybė padaryti laivo veiksmą. Jeigu laivo veiksmo galimybė vis dėl to iškrenta, tai didžiausia tikimybė, kad tą veiksmą pasirinks pirmas žaidėjas. Ką aš galiu pasakyti… sėkmė…
Trečias veiksmas – galima gauti privilegiją, tai padaroma, kai pastatomi keturi arba/ir šeši pirmo aukšto žetonai. Tai dar viena taisyklė, kuri niekam nereikalinga, apsunkina pasiruošimą žaidimui ir patį žaidimą.
Ketvirtas veiksmas – gauti privalumą, už tai kad padėjote žvaigždutę. Kaip minėjau anksčiau yra du keliai, kurių kiekvienas turi savo ikonų rinkinį, kai vieno kelio būtų daugiau nei reikia.
Penktas veiksmas – įgyvendinti įsakymą, kas išvertus į žmonių kalbą reiškia pasiekti žaidimo tikslą. Tai dar vienas dalykas, kuris apsunkina žaidimą be priežasties, pridėdamas tiek sėkmės, tiek daug naujų ikonų, tiek pasiruošimo laiko.
Dar yra daug taisyklių, bet jų nepasakosiu. Pasakysiu tik vieną, kuri mane erzina. Jeigu turite geltoną, raudoną ar baltą žetoną, ir ant jų uždedate tiek darbininkų kiek galima, tuomet raudo gale darbininkais atsikratysite, bet žetonai liks jums kitam raundui. Jeigu pilnai užpildote mėlyną žetoną, tuomet darbininkais atsikratote iš karto ir mėlynas žetonas virsta baltu žetonu. Kodėl? Kam reikalinga dar viena išimtis iš taisyklės?
Kaip galėtų atrodyti žaidėjo ėjimas? Kaip pagrindinį veiksmą pasirenku kastuvą. Ką tas reiškia? Padėti pirmą aukštą. Padėjęs pirmą aukštą uždengiu krumpliaratį. Ką tas reiškia? Padėti žvaigždutę krumpliaračio kelyje. Padedu žvaigždutę šalia kastuvo ikonos. Gerai, vadinasi galiu padėti dar vieną pirmą aukštą. Padėjęs pirmą aukštą uždengiu dvi ikonas žmogų su maišu ir mišką. Žmogus su maišu yra naudojamas skaičiuoti, kiek naujų darbininkų ateis raundo gale, taigi, šiuo metu nieko nereiškia. Miškas reiškia, kad galiu padėti žvaigždutę miško kelio. Padedu žvaigždutę ant miško kelio šalia kastuvo ikonos. Reiškia galiu padėti dar vieną pirmą aukštą. Padėjęs pirmą aukštą uždengi dvi ikonas žmogų su maišu ir mėlyną ratą su rodykle. Mėlynas ratas su rodykle reiškia, kad galiu pastumti mėlyną ratą ant vandens kelio per vieną. Viskas pagaliau mano ėjimas baigtas.
Su šituo apibūdinimu yra keletas problemų. Pirma, tai yra idealus variantas, kuris bus labai retai. Dažniausiai jūsų veiksmas bus paimti dvi žvaigždutes arba padėti antrą aukštą ir viskas. Antrą, toks veiksmas turėtų būti labai smagus, nes padarai vieną ir antrą, ir trečią, bet nėra, vietoj to atrodo kaip darbas: nauja ikona – ką jinai reiškia? Dar viena nauja ikona… ir dar viena….
Iš konteksto galėjote nuspėti, kad žaidimas yra nepriklausomas nuo kalbos. Ant nei vieno komponento nėra nei vieno žodžio, už tai visur yra pilna simbolių ir nėra paruoštuko žaidėjui, kur jis galėtų greitai pasižiūrėti ką kas reiškia. Viską reikia išmokti mintinai.
Jau minėjau sėkmę žaidime ne kartą, bet dar kartą pabandykim apibendrinti sėkmės įtaką žaidimui. Pirma, kauliukų ritimas. Čia yra dviguba sėkmė: kauliukų reikšmė ir spalva. Kauliukų reikšmę gali pakeisti plius/minus vienu panaudodamas žetoną vieną kartą per raundą. Spalvos pakeisti negali. Antro aukšto žetonai yra sėkmė: spalva, kiek darbininkų galima sutalpinti, kauliukų reikšmės ant žetonų. Privilegijos, įsakai, fortai, darbininkų spalva yra sėkmė. Kitaip sakant, žaidime sėkmės yra be proto daug. Neskaitant to, žaidimas nesijaučia ypatingai sėkmingu. Ta prasme, yra daug veiksmų ir tu nuolatos galvoji ką pasirinkti, todėl yra iliuzija, kad galbūt pasirinkai neteisingai, todėl tau nesiseka.
Apibendrinant, idėja atsikratyti darbininkų yra įdomi, bet realizuota blogai. Emocija, kurią sukelia šitas žaidimas man primena Point City ir Earth. Esminis skirtumas nuo Earth, kad čia pasiruošimas žymiai ilgesnis ir taisyklių yra daugiau. Jeigu jums patinka žaidimai, kurie patinka man, tuomet spjaukite kiekvieną kartą, kai pamatysite šitą žaidimą. Ir kita vertus, jeigu jums patinka Earth ar Point City yra didelis šansas, kad jums patiks šitas žaidimas.
Žaidimo trukmė: 60-120min.
Žaidėjų skaičius: 1-4.
Sudėtingumas: 2.91 (sudėtingas).
Sukūrimo metai: 2022
Žaidimo kalba: anglų.
Žaidimo kategorija: kauliukai, sėkmė, lenktynės.