Stalo žaidimas. Kingdomino origins

Aš pirmą kartą matau, kad žaidimo kortelės būtų storos ir įlaminuotos. Turiu prisipažinti, kad tokios geros kokybės komponentų aš nesitikėjau žaidime, kuris išleistas lietuvių kalba. Jeigu aš matau gerus žaidimo komponentus, aš privalau pagirti žaidimą.

Nuo pagyrimų pareikime prie kritikos – taisyklių knygutė yra šlamštas. Šis žaidimas yra skirtas žmonėms, kurie niekada nežaidė stalo žaidimų, tačiau taisyklių knygutė parašyta taip, tarsi skirta žmonėms, kurie jau yra žaidę šį žaidimą. Toks sprendimas nėra visiškai klaidingas, nes tai yra jau ketvirta žaidimo versija, ankstesnės: Kingdomino, Queendomino, Dragomino. Bet vėl gi, grįžkime prie to, kad tai žaidimas, kuris skirtas žmonėms, kurie niekada nežaidė stalo žaidimų. Žmonės, kurie žaidė ankstesnę šio žaidimo versiją, greičiausiai nenorės žaisti šitos versijos.

Kai aš pirmą kartą perskaičiau taisykles, pagalvojau galbūt vertimas yra blogas, todėl susiradau taisyklių knygutę anglų kalba. Galiu pasakyti, kad vertimas yra geras, taisyklių knygutė anglų kalba atrodo taip pat blogai.

Gerai, už teks kartoti, kad taisyklių knygutė yra bloga, geriau pakalbėkime konkrečiai: kas yra blogai?

Pradėkime nuo to, kad maketavimas yra absurdiškas. Sunku suprasti kaip teisingai skaityti knygutę. Taisyklėse skirtose pradedantiesiems labai svarbu, kad būtų daug pavyzdžių su skirtingomis situacijomis. Šitoje knygutėje pavyzdžių yra per mažai. Tie patys pavyzdžiai nupiešti taip klaidinančiai, kad pirmą kartą juos žiūrėdamas aš pagalvojau, kad mano dėžutėje trūksta komponentų.

Pačios taisyklės palieka daugybę neatsakytų klausimų. Žaidimas prasideda nuo palapinės. Ar palapinė privalo būti 5x5 kvadrato centre ar gali būti krašte? Ugnikalnis gali išspjauti liepsna iki trijų laukelių atstumu. Ar tai reiškia, jog gali išspjauti per vieną laukelį? Ar ugnies žetonas gali būti ant kortelės, kuri jau turi ugnies ženklą? Jeigu aš noriu padėti kortelę su ugnikalniu, ar tai reiškia, kad aš ją galiu padėti tik šalia kito ugnikalnio?

Tiek daug elementarių klausimų, į kuriuos taisyklių knygutė privalo pateikti atsakymus, nes jie kils visiems žaidėjams. Ir mes net nepradėjome kalbėti apie retus atvejus, kurie pasitaiko tik viename iš šimto žaidimų…

Ar norėdamas žaisti šitą žaidimą, aš turiu susigalvoti savo taisykles?

Žaidimas ateina su trim sudėtingumo lygiais. Pirmasis sudėtingumo lygis vadinasi „Atradimai“

Visos žaidimo kortelės yra išmaišomos. Tuomet išrenkamos keturios atsitiktinės ir sudėliojamos didėjimo tvarka. Atsitiktinai išrinktas pirmas žaidėjas pasirenka pirmą kortelę, tuomet visi kiti tęsia pagal laikrodžio rodyklę. Kai visi padėjo po savo figūrėlę ant kortelės, tuomet paimamos keturios kitos atsitiktinės kortelės ir vėl išdėliojamos didėjimo tvarka.

Žmogus, kuris padėjo savo figūrėlę ant mažiausiu numeriu pažymėtos kortelės pradeda ėjimą pirmas. Jis savo išsirinktą kortelę perkelia į savo teritoriją ir tuomet išsirenka naują kortelę. Įdomu, tai, kad kiekvieno raundo metu žaidėjų eiliškumas skirsis, nes jis priklauso nuo to kurią kortelę žaidėjas pasirinko.

Kaip galite nuspėti iš pavadinimo, šito žaidimo kortelių idėja kilo iš domino t. y. dažniausiai kortelės turi du skirtingus reljefus. Norint padėti kortelę į savo teritoriją reikia, kad bent vienas reljefas sutaptu su kortelės šalia kurios dedate reljefu. Jeigu naujai padėta kortelė liečia dvi ar daugiau anksčiau padėtų kortelių užtenka, kad sutaptu tik su viena.

Jeigu kortelė liečia palapinę, tuomet visos dėliojimo sąlygos gali būti ignoruojamos.

Svarbu, kad dėliojant savo teritoriją, jinai neišlįstų už 5x5 kvadrato ribų.

Įdomiausia dalis yra kortelės su ugnikalniu. Ugnikalnis išspjauna ugnies žetoną. Yra trijų rūšių žetonai atitinkamai su vienu, dviem arba trim ugnies simboliais. Taisyklės nepaaiškina, kaip teisingai žaisti, taigi, mano interpretacija yra, jeigu nupieštumėte kvadratą 3x3, kurio centre yra ugnikalnis, tuomet galėtumėte padėti ugnies žetoną su trim liepsnomis ant bet kurio langelio tame kvadrate iš skyrus patį ugnikalnį. Atitinkamai du ugnies simboliai - 5x5, vienas ugnies simbolis - 7x7.

Žaidimas baigiasi, kai baigiasi kortelės, kas savo ruožtu turėtų reikšti, kad visi žaidėjai sukūrė 5x5 dydžio teritoriją. Tai nebūtinai bus visuomet tiesa, bet bent jau mano patirties atveju tai, kad negali padėti kortelės nėra dažnai pasitaikanti situacija.

Taškai skaičiuojami padauginant nepertrauktą vienos spalvos teritoriją iš ugnių esančių toje teritorijoje skaičiaus. Nesakyčiau, kad mane labai žavi toks matematikos praktikavimas. Norėtųsi, kad būtų programėlė, su kuria nufotografavus sudarytą žemėlapį, jinai automatiškai paskaičiuotų taškus.

Kaip galite suprasti žaidimas yra labai paprastas, jame daug lemia sėkmė ir jeigu esi ketvirtas, tai šiam raundui gauni geriausią įmanoma kortelę, bet kitame raunde neturi jokio pasirinkimo. Kadangi kortelės renkamos atsitiktinai, tai teoriškai šito raundo pirma kortelė gali būti geresnė už sekančio raundo ketvirtą kortelę.

Šito žaidimo strategija yra labai paprasta ir jūs ją patys pamatytumėte sužaidę vos kelis kartus. Reikia pasirinkti vieną spalvą ir sukurti maksimaliai įmanoma didžiausią tos spalvos plotą, bei pridėti kiek galima daugiau ugnies simbolių ant jo. Daugiausiai yra geltonų kortelių, taigi, didelį geltoną plotą sukurti lengviausiai, bet geltoni plotai turi labai mažai ugnies simbolių. Kita vertus, tamsiai žalia ar ruda turi gerokai daugiau ugnies simbolių, bet mažiau tos spalvos kortelių. Bendrai paėmus reikia žiūrėti, kad kitas žaidėjas nesirinktų tos pačios spalvos kaip jūs ir tikėtis, kad jums seksis.

Antrasis sudėtingumo lygis vadinasi „Totemai“. Jis žaidžiasi lygiai taip pat kaip pirmasis, bet ant kortelių, kurios turi specialus simbolius reikia uždėti atitinkamus medinius resursų žetonus. Pavyzdžiui grybą ant miško. Jeigu ant kortelės yra uždėtas medinis žetonas ir jūs norite uždėti ugnies simbolį, tuomet medinį žetoną reikia išmesti.

Kiekvieną kartą atverčiant kortelės dėlioti ant jų medinius žetonus LABAI UŽKNISA. Aš net nesužaidęs pusę žaidimo, nenorėjau toliau dėlioti žetonų, o žaidimas tikrai nėra ilgas. Negana to, žaidimo gale kiekvienas žetonas duoda tik po vieną tašką, kas gaunasi maždaug apie dešimt papildomų taškų kiekvienam žaidėjui. Kitaip sakant, papildomų taškų skaičius yra per daug mažas, kad darytų įtaką bendram rezultatui.

Žmogus, turintis daugiausiai kokios nors rūšies žetonų gauna tos rūšies totemą. Jeigu žetonų skaičiavimas vyktų žaidimo gale, tuomet didelė tikimybė, kad gautųsi lygiosios, todėl tikrinti ar turi daugiausiai žetonų reikia po kiekvieno ėjimo, kas prideda dar papildomo galvos skausmo ir jokio malonumo. Žaidime yra keturi totemai, kurie atitinkamai verti: 3, 4, 5 ir 6 taškų. Neįmanoma, kad vienas žaidėjas surinktų visus totemus. Aš taip pat manau, kad neįmanoma, jog vienas žaidėjas surinktų tris totemus. Vienintelis atvejis kada totemai yra svarbu, jeigu vienas žaidėjas turi 5 ir 6 vertus totemus, nes tai duoda pakankamą pranašumą prieš kitus žaidėjus. Visais kitais atvejais taškų gautų už totemus skaičius yra beprasmis.

Apibendrinant, nežaiskite šito žaidimo varianto, nes jame yra labai daug galvos skausmo ir jokio malonumo.

Trečiasis sudėtingumo lygis vadinasi „Gentis“. Jis turi tą patį užknisantį resursų dėliojimą ant kortelių kaip ir antras sudėtingumas, bet čia atsiveria papildomas strategijos lygis. Šitame žaidime žaidėjai gali pirkti urvinius. Už du resursus jie gali išsirinkti vieną iš keturių atverstų urvinių arba už keturis resursus jie gali išsirinkti bet kurį urvinį. Keturi atversti urviniai prie žaidimo prideda didelį sėkmės faktorių, nes gali būti, kad nei vienas atverstas urvinis tau ne tiks. Pirkimas už keturis resursus, turėtų sumažinti tą sėkmės faktorių, bet realybė yra tokia, kad pirkti urvinį už keturis resursus yra tiesiog per brangu.

Skirtingų urvinių yra daugiau nei norėtųsi apie juos kalbėti. Skulptorius yra geriausias urvinis, nes duoda net po 5 taškus už kiekvieną akmenį gretimuose langeliuose. Paišytojas yra lengviausias urvinis, nes duoda po 2 taškus už bet kokį resursą. Kareivių taškai skaičiuojasi lygiai taip pat kaip zonų taškai. Tarkim, kad turi tris kareivius vienoje eilėje po 2 taškus tai bus 6x3=18 taškų. Atrodo daug, ane? Realybėje su tuo dalyku yra dvi problemos. Pirma iš viso yra tik 3 kareiviai, kurie duoda du taškus, vadinasi tikimybė, kad jūs turėsite visus tris yra pakankamai maža. Geriausiu atveju jums tai kainuos 6 resursus (blogiausiu - 12). Tarkim, kažkas nusiperka vieną skulptorių už du resursus ir dar turi 3 akmenis aplinkui – jis gauna 15 taškų už 5 resursus. Jeigu jis sugebėtų gauti dar vieną akmenį, tuomet turėtų 20 taškų. Pirkti karių tiesiog neapsimoka.

Ar galima urvinių pirkimą apskritai ignoruoti? Atsakymas yra ne. Jeigu jūs labai gerai sužaidžiate su zonomis ir gaunate daug taškų. Kitam žaidėjui reikia vieno urvinio ir vidutiniško rezultato zonose, kad jus aplenktų. Už nepanaudotus resursus jūs taškų negausite.

Jeigu žaidžiant pirmą sudėtingumą sakiau, kad geriausia yra rinktis geltonas korteles, tai šitame sudėtingume geriausia rinki šviesiai žalias korteles ir tuomet bandyti gauti medžiotoją. Bet vėl gi, atverstos būna tik keturios kortelės, yra tik du medžiotojai iš 22, ar manote jog jums pasiseks?

Leidėjai ant žaidimo dažnai nurodo platų žaidėjų rėžį ir aš, prieš rašydamas recenziją, norėčiau išbandyti su visais įmanomais variantais. Deja, realybėje taip niekada neatsitinka. Šis žaidimas turbūt yra vienintelis, kurį išbandžiau su visais įmanomais žaidėjų skaičiais. Dviese – nežaiskite, yra tūkstančiai gerų žaidimų dviem, šis nepatenka į tą sąrašą. Trise žaidimas yra smagus, nes visi žaidėjai turi pasirinkimą, kurią kortelę nori gauti. Aš galvojau, kad keturiese žaisti bus nesmagu, nes ketvirtas privalo pasirinkti tai kas jam liko. Realybėje tai nebuvo didelė problema. Taip, tu gauni tai kas tau lieka, bet nėra taip, kad tai iš karto sugriauna visą tavo žaidimą. Kitaip sakant, žaidimas keturiese, praktiškai toks pat smagus kaip trise.

Žaisdamas žaidimą aš padalinau korteles į keturias krūvas ir nuo kiekvienos krūvos paimdavau viršutinę kortelę, tuomet jas išrikiuodavau pagal eiliškumą. Tai yra gerai, kai visi yra naujokai, bet daug žaidžiant žmonės įsimins, kad vienas yra dvigubas smėlis, aštuoniolika - dvigubas miškas, o keturiasdešimt yra ugnikalnis. Tokiu atveju žmonės žiūrės ne tik ką pasirinkti dabar, bet ir ką pasirinkti kitą ėjimą. Jeigu visi atsimena numerius vienodai, galbūt tai nėra problema, bet jeigu kažkas atsimena du kart geriau nei kiti, jis turės pranašumą.

Pabandykim apibendrinti. Pirmas sudėtingumas yra ypatingai paprastas ir atsibos labai greitai visiems. Antro sudėtingumo jūs apskritai neturėtumėte niekada žaisti. Trečias sudėtingumas prideda šiek tiek darbo, bet taip pat prideda papildomą strategijos lygį, kuris žaidžiant pirmą kartą gali būti neįkandamas pradedantiesiems žaidėjams. Tačiau bendrai paėmus, trečias sudėtingumas yra būdas kaip jūs turėtumėte žaisti žaidimą visuomet. Todėl lieka klausimas: ar resursų dėliojimas ant kortelių nėra pakankamai užknisantis dalykas, kad vietoj šito pasiieškoti kito žaidimo?

Jeigu kas nors gali jums paaiškinti taisykles, kalba neturi jokios įtakos žaidimo eigai.

Sėkmės įtaka priklauso nuo pasirinkto sudėtingumo. Pirmame sudėtingume sėkmė yra kaip krenta kortelės. Pavyzdžiui jūs nusprendžiate, jog norite sukurti rudą zoną ir visos keturios kortelės pasirinkime yra rudos. Nieko nepadarysi, jums nepasisekė, rinktinės naują strategiją.

Trečiame sudėtingume sėkmė yra kortelių kritimo eilė ir koks urvinis atsivers t. y. sėkmė įtaka rezultatui gerokai didesnė, nei pirmu atveju. Kita vertus žaidimas yra toks trumpas, kad jūsų tai neturėtų erzinti.

Komponentų kokybė, kaip jau minėjau pačioje pradžioje, yra fantastiška.

Tai yra žaidimas žmonėms, kurie niekada nežaidė jokių stalo žaidimų anksčiau, arba žaidė vos vieną žaidimą pavyzdžiui Monopolį ar Alias, ar Uno. Deja, taisyklių knygutė manęs nežavi, todėl aš nenoriu šito žaidimo niekam rekomenduoti.

Žaidimo trukmė: 30-60 min.

Žaidėjų skaičius: 2-4 (rekomenduoju 3-4).

Sudėtingumas: 2.00 (nesudėtingas).

Sukūrimo metai: 2021

Žaidimo kalba: lietuvių, latvių, estų, rusų.

Žaidimo kategorija: domino, žemėlapio kūrimas, sėkmė.

Brukštelk žinutę