Stalo žaidimas. Distilled
Pirmas įspūdis apie žaidimą susidaromas jį išpakuojat. Įsivaizduokite situaciją. Atidarote žaidimą ir tuomet iškrenta šikpopieris ant kurio parašyta: neišmeskite šablonų, kai išsimušėte komponentus, nes mes naudojame gametrayz dėkliukus. Jeigu išmesite, susidarys tarpas tarp dėžės ir dėkliukų ir komponentai išsilakstys.
Žiūrėkit, turiu tokią radikalią idėją: padarykite gerus dėkliukus ir nebus problemų. Žaidimas Parks sugebėjo, tai kodėl jūs nesugebate?
Aš suprantu, kad mano pasiūlyta idėja gali būti per daug radikali, todėl turiu dar vieną pasiūlymą. Žaidimas Vindication įpakavo žaidimo lentą ne viduje, o išorėje. Kai išmetate šablonus, atsiranda vietos dėžėje įdėti žaidimo lentą. Aš pats to niekada nebūčiau sugalvojęs, bet pasirodo įmanoma išspręsti problemas originaliais būdais.
Netinka? Kitas pasiūlymas. Žaidimo Foundations of Metropolis (yra ir kitų) dėžės dangtis yra šiek tiek pakilęs ir neužsidaro idealiai, bet celofane, kuris apsaugo žaidimą, tai numatyta. Kai išmetate šablonus, dėžė užsidaro idealiai. Genialu ar ne?
Žaidimas Distilled yra sunkus kaip Puntuko akmuo ir aš norėčiau jį padaryti kaip galima lengvesni, nes man jį dar reikia nusinešti pas draugus. Šablonų išmetimas yra vienas iš būdų tą padaryti, tai kodėl aš turėčiau savo žaidime laikyti šiukšles? Žaidimo kūrėjai ryškiai tokių problemų nepatyrė.
Jeigu jau žaidimas ateina su dėkliukais, aš norėčiau, kad būtų labai aišku, kur ką laikyti. Ir esminiai žodžiai: labai aišku. Savaime suprantama to nėra. Pagal tai kaip dėkliukai susidėlioja dabar, sakyčiau, kad apie 30% erdvės yra palikta praplėtimams. Dėžė ir taip be protiškai didelė, aš būčiau už tai, kad turėti 30% mažesnę dėžę, bet viskas sudėliota efektyviai. Būkim visiškai atviri, jeigu išmestume dėkliuką, tai dėžė galėtų būti net 50% mažesnė.
Norėdamas nusinešti žaidimą pas draugus galvojau, kad galbūt man pavyktų viską ko reikia sutalpinti į Ticket to Ride: Asia dėžę. Deja, jeigu imate žaidimą 5 žaidėjams su A ir B pusių komponentais erdvės šiek tiek trūksta, bet Brian Boru žaidimo dėžės yra daugiau nei pakankamai. Aišku, jeigu bandyčiau žaisti 3 žaidėjams tik A (arba tik B) pusę, esu tikras, kad tilptų ir Ticket to Ride: Asia dėžėje. Palyginimui nuotrauka:
Kur magijos paslaptis? Nenaudoti dėkliukų, kurie yra beprasmiai. Geriausią ką galite padaryti, tai susidėti komponentus į plastikinius maišelius.
Šis žaidimas ateina su gidu pirmam žaidimui. Tai yra nuostabi idėja ir visi sudėtingi žaidimai tą turėtų daryti. Išskyrus, kad su tuo gidų yra vienas problema – jis neteisingas. Pagal gidą žaidėjas pasirinkęs, tarkim, Joana Peri de Sousa pradeda su 6 pinigais, nors ant kortelės parašyta 4 ir taisyklių knygutės pavyzdyje taip pat yra 4. Jeigu nėra paaiškinama iš kur atsiranda pinigai, kas yra vienas iš svarbiausių resursų, gide, tai kam toks gidas yra reikalingas? Visą kitą skaityti yra beprasmiška, nes pradėdamas su skirtingais resursais nei gidas, negali daryti tai ką sako gidas, kad reikia daryti…
Pakalbėkime apie žaidimą, o tuomet vėl grįšime prie kritikos.
Žaidimo pradžioje žaidėjas gauna išsirinkti vieną iš dviejų personažų. Apie personažus pakalbėsiu vėliau. Žaidimas trunka lygiai 7 raundus. Kiekvienas raundas vyksta pagal tą pačią formulę. Pirmiausiai aktyvuojasi raundo pradžios savybės, kurios gali būti ant personažų ar įrangos. Antras žingsnis, resursų pirkimas turguje. Kiekvienas žaidėjas gali pirkti tik po vieną resursą vienu metu, tačiau daugybę kartų, kas reiškia, kad tai yra ilgiausia kiekvieno raundo dalis. Trečias žingsnis, verdame gėrimą. Ketvirtas žingsnis, jeigu gėrimo nereikia brandinti jis parduodamas. Penktas žingsnis, jeigu reikia, gėrimas yra brandinamas. Šeštas žingsnis pasitikrinam ar niekas nepasiekė viešų tikslų ir kartojam visą raundą iš naujo.
Iš tokio aprašymo jūs turbūt pasakytumėte, kad žaidimas neatrodo sudėtingas. Ir tai tiesa, taisyklių prasme žaidimas nėra sudėtingas. Visas sudėtingumas ateina iš ribotų resursų, o konkrečiau – pinigų. Niekada žaidime neturi tiek pinigų, kad galėtum nupirkti visą ką nori, todėl labai svarbu pasirinkti teisingai ką pirkti norint laimėti.
Peržaidžiamumas. Žaidimas turi neįtikėtina įvairovę: 18 personažų; 20 privačių tikslų; 23 viešus tikslus; 8 gėrimų menių. Tarkim, kad žaidžiate su penkiais žaidėjais. Vienas žaidėjas rinksis iš 2 personažų, 3 privačių tikslų, bus naudojamas 1 gėrimų menių ir atversti 6 vieši tikslai. Norint, kad vieši tikslai pasikartotų, reikės žaisti 4 partijas. Jeigu gauni du tuos pačius personažus, gali pasirinkti kitą. Net jeigu pasirinksi tą patį personažą, greičiausiai tikslai ir turguje esantys daiktai bus kiti. Žodžiu, kombinacijų skaičius turbūt artimas milijonui.
Aš tai pasakysiu pirmą kartą, bet komponentų įvairovė nereiškia, kad peržaidžiamumas yra didelis. Šį žaidimą aš norėčiau palyginti su Power Grid. Power Grid žaidimo taisyklės taip pat nesudėtingos ir kiekvieną raundą darai tą patį. Esminis skirtumas, kad Power Grid turi net trijų lygių žaidėjų interakcijas. Pirma, elektrinių aukcionas. Antra, resursų pirkimas. Trečia, elektrinių statymas. Bet kuriame iš trijų lygių žaidėjas gali padaryti ką nors netyčia, kad jums pakenktų. Arba jis gali tai padaryti tyčia. Pirmą kartą žaidi Power Grid tam, kad žaistum. Antrą kartą nori žaisti geriau, nes supranti kaip reikia žaisti, bet, kadangi, tu žaidi kitaip, kiti žaidėjai irgi turi žaisti kitaip.
Distiled žaidimo atveju tiesioginės interakcijos nėra. Kažkas gali nupirkti tai ko tu nori, bet tai bus netyčia, kas iš principo reiškia, kad tu žaidi tik prieš save. Kiekvieną kartą žaisi kitaip, tik todėl, kad atrastum geresnę laimėjimo strategiją, bet kai ją rasi nebus prasmės žaisti kitaip.
Pakalbėkime apie sėkmę žaidime. Sėkmė galėtų būti antras šito žaidimo pavadinimas. Prabangiame turguje bet kuriuo metu yra atverstos 4 kortos. Pavyzdžiui, tau reikia medinės bačkos, kad galėtum brandinti viskį, bet jos nėra. Nieko tokio, nusipirksi iš paprasto turgaus pigią bačką. Kitas žaidėjas nusipirko prabangią bačką, taip, jinai teoriškai kainuoja brangiau, bet realiai jis uždirbs daugiau arba taškų, arba pinigų, o gal net abu, vien dėl to, kad jam pasisekė nusipirkti gerą bačką, o kai tau reikėjo pirkti jos nebuvo. Lygiai tą patį galima pasakyti apie kitus dalykus. Pavyzdžiui, tau reikia vaisių cukraus, žaidėjas prieš tave nupirko vaisių cukrų, kitas neatsivertė. Nėra nieko ką tu gali padaryti, kad gautum tą cukrų, tiesiog nepasisekė.
Mano nuomone, tam tikri privatūs tikslai yra lengviau pasiekiami su tam tikrais personažais prie tam tikro meniu. Kitaip sakant, jeigu gavai tikslus, kurie yra sudėtingi šitoje žaidimo kombinacijoje, tu nieko negali padaryti ir negausi kažkur tarp 10-14 taškų. Žaidėjai surenka apie 110 taškų žaidime, taigi, vien dėl nesėkmingo traukimo tu netenki apie 10% taškų, kas yra daug. Ne gana to, tam tikri tikslai dera tarpusavyje. Jeigu gavai tokius tikslus, tau juos pasiekti lengviau nei kitiems žaidėjams.
Visą tai ką pasakiau apie privačius tikslus galima pasakyti ir apie viešus tikslus.
Gėrimo virimas yra sėkmė. Gėrimo virimo procesas yra toks: įdedi vandenį, cukrų, mieles. Už kiekvieną cukraus kortelę įdedi alkoholio kortelę t. y. jeigu įdedi 4 cukraus korteles, tai įdedi ir 4 alkoholio korteles. Visas korteles išmaišai ir tuomet viršutinę ir apatinę išmeti. Įsivaizduokite, kad aš noriu išvirti tekilą. Tekilai reikia 3 bulvių. Aš įdedu keturias, taigi: 4 bulvės, 4 alkoholio, 1 vandens, 1 mielių iš viso dešimt kortelių. Išmaišau, viršutinė kortelė yra bulvė, apatinė kortelė yra bulvė. Taigi, vietoj tekilos išviriau lambanog, kas yra 8 taškų skirtumas ir mes net nekalbame apie taškų skaičių gaunama brandinant gėrimą. Kokia tikimybė, kad taip atsitiks du kartus iš eilės? Nykstamai maža, bet man atsitiko. Jūs galite pasakyti: įdėk 5 bulves. Pirma, iš paprasto turgaus galima pirkti tik dvi prekes ir jos greičiausiai bus vanduo ir mielės. Premium turguje, gali bulvės neatsiversti, o jeigu atsivers, jos kainuoja 3-6 pinigus t. y. geriausiu atveju reikia 9 pinigų ir kad kiti žaidėjai jų nepirktų.
Jeigu tau vieną kartą nepasisekė ir išvirei ne tą gėrimą, kurio norėtum, tavo šansai laimėti ženkliai sumažėja. O jeigu nepasisekė du kartus, laimėti jokių šansų neturi. Aš anksčiau sakiau, kad šitame žaidime žaidi prieš save, bet iš tiesų, šitame žaidime žaidi prieš žaidimą. Jeigu sekasi ir nelaimi, pats kaltas. Jeigu nesiseka, neturėjai šansų.
Gerai pakalbėkime apie personažus. Kiekvienas personažas turi tam tikrą specialią galią, savo unikalų receptą ir startinius resursus. Ar personažais subalansuoti? Žaidimo kūrėjai pasakytų, kad taip, bet aš nebūčiau toks tikras. Nisha gali pirkti 3 paprastus ingredientus vietoj dviejų; Jaqueline kiekvieno raundo pradžioje gali nemokamai gauti vandens arba mielių. Šios dvi savybės nėra tokios pačios, bet labai panašios ir gali būti panaudotos kiekvieną raundą. Broliai Brown gali gauti 2 papildomus taškus, jeigu parduoda gėrimą iš regiono iš kurio dar nėra pardavę gėrimo. Geriausiu atveju jie tą gali padaryti 3 kartus ir uždirbti 6 pergalės taškus. Angus gali išsirinkti kurią skonio kortą pridėti, jeigu brandina gėrimą. Su šita galia yra daugybė problemų. Pirma gali rinktis tik vieną iš trijų, teoriškai galima gauti tris blogus skonius. Antra, teoriškai galima sužaisti visą žaidimą ir nebrandinti nei vieno gėrimo. Aišku, pasirinkus šitą personažą būtų keista taip daryti. Idealiu atveju brandinti galima nuo antro ėjimo, daug realiau nuo trečio. Paskutinį ėjimą brandinti yra nesąmonė, taigi, tikėtina, kad šita galia žaidime bus panaudota keturis kartus. Geriausios skonio kortelės duoda papildomai 3 pinigus. Taigi, klausimas: kas geriau 6 pergalės taškai ar 12 pinigų? Aš nežinau kaip pamatuoti žaidimo balansą tokiu atveju, bet širdis sako, kad vienos savybės yra geresnės nei kitos.
Jeong žaidimą pradeda su 1 pinigu. Už vieną pinigų nieko negalima nupirkti prabangame turguje. Net ir paprastame turguje pasirinkimai labai riboti. Jeigu kiti žaidėjai pradeda su 2 pinigais (Jaqueline), tai jie nelabai turi pranašumo, bet jeigu su 5 (Fang), tai jie turi be protišką pranašumą pirmais raundais, su sąlyga, kad jie moka tuo pasinaudoti, jie gali tapti nepavejami.
Kalba. Jeigu iki šiol dar nebuvo aišku, tai kiekviena kortelė turi teksto, todėl neįmanoma žaisti nemokant anglų kalbos.
Ko aš norėčiau, tai kad būtų išleista šito žaidimo Esential version. Pirmiausiai reiktų išmesti penktą žaidėją ir jo komponentus, nes kas nori žaisti šitą žaidimą penkiese? Alkoholio menių skaičių sumažinti iki 4, to būtų per akis. Viešų tikslų skaičių sumažinti nuo 23 iki 15 irgi būtų per akis. Ir aišku, paskutinis dalykas ko norėčiau, tai mažesnės dėžės, bent jau Ticket to Ride: Europe dydžio.
Kai skaitai taisykles, žaidimas atrodo žiauriai gerai ir įdomiai. Žaidimas yra labai tematiškas, bet kai pradedi žaisti, visa ta iliuzija dingsta.
Apibendrinant, žaidimas man patinka, bet negaliu jo niekam rekomenduoti, nes jis turi daug problemų. Paskaičiuokime. Pirma, dėžės dydis – jinai per didelė. Antra, peržaidžiamumas – jo nėra. Sužaisi du kartus ir viskas, vėliau viskas kartojasi, visuomet darysi tą patį. Galima žaisti žaidimą vieną kartą metuose, kad tarp partijų būtų toks ilgas laiko tarpas, kad pamirštum, bet kam tuomet turėti tokį žaidimą savo kolekcijoje? Trečia, sėkmė – jinai yra kiekviename žingsnyje ir žaidėjai nieko negali padaryti. Ketvirta, žaidimas trunka be proto ilgai.
Žaidimo trukmė: 150-240min.
Žaidėjų skaičius: 2-5 (rekomenduoju 3).
Sudėtingumas: 1.90 (lengvas).
Sukūrimo metai: 2024
Žaidimo kalba: anglų.
Žaidimo kategorija: alkoholio distiliavimas, sėkmė, turgus, resursų valdymas.