Sėkmė stalo žaidimuose
Aš galvojau kaip pristatyti temą, kad jinai būti įdomi kiek galima platesnei auditoriai, bet galiausiai priėjau išvados, kad šita tema įdomi tik man. Taigi, pakalbėkime apie sėkmę stalo žaidimuose ir, jeigu jums tai patiks, aš džiaugiuosi.
Pradėkime nuo labai paprasto klausimo: ko reikia, kad laimėti stalo žaidimą? Dviejų dalykų: patirties ir sėkmės. Patirtis savo ruožtu taip pat gali būti dviejų rūšių: į gylį ir į plotį. Patirtis į plotį yra tuomet, kai žaidi labai daug skirtingų žaidimų. Kuo daugiau skirtingų žaidimų žaidi, tuo lengviau laimėti žaidimą žaidžiant pirmą kartą. Patirtis į gylį yra tuomet, kai žaidi vieną ir tą patį žaidimą dar kartą ir dar kartą ir dar kartą. Tu gali laimėti, nesvarbu kokioje situacijoje, nesvarbu prieš ką žaidi. Galiausiai naujokai su tavim atsisako žaisti, nes nėra smagu, kai neturi jokių šansų laimėti.
Kitokia patirtis į gylį yra, kai žaidi tik vienos kategorijos žaidimus. Žaidimai yra skirtingi, bet naudoją tą pačią mechanika, todėl tu kaip žaidėjas šiek tiek tobulėji į plotį, bet vis tiek daugiausiai tobulėji į gylį.
Nesvarbu kiek daug patirties turi, vienas dalykas, kuris tave gali nugalėti yra sėkmė. Kodėl sėkmė žaidimuose yra svarbu? Sėkmė suteikia žaidimui įvairovės. Pavyzdžiui, jeigu žaidimo pradžioje atsiverčia kitokios kortelės, tai turi kitaip žaisti nei pirmą kartą. Jeigu kiekvieną kartą žaidimas yra kažkiek kitoks, jis yra įdomesnis.
Kita priežastis, kodėl sėkmė yra svarbu – žaidimai vaikams. Vaikai dažniausiai neturi patirties žaidimuose ir neįgyja jos taip greitai kaip suaugusieji. Taigi, sėkmė suteikia šansą visiems vaikams žaisti ir nugalėti suaugusiuosius. Galbūt jums suaugusiajam nėra įdomu žaidimai su dideliu sėkmės elementu, bet tai yra žaidimai, kur jūsų vaikas gali laimėti prieš jus. Jūs žaisite ne dėl to, kad žaidimas nerealus, o dėl to kad žaidimas suteiks jums ir vaikui ilgai išliekančias bendravimo emocijas. Aš ir dabar prisimenu, kaip vaikystėje žaidėme stalo žaidimą su visa šeima. Aš neprisimenu žaidimo pavadinimo, ar daugelio taisyklių, bet prisimenu tą įvykį. Jeigu vaikystėje nebūčiau su šeima žaidęs stalo žaidimų, ar dabar apie juos rašyčiau? Greičiausiai ne.
Visus žaidimus iš principo galima sugrupuoti į strategijos/sėkmės santykio įtaką pergalei. Žemiau aš pateiksiu žaidimų pavyzdžius iš to kas buvo aprašyta mano svetainėje per daugelį metų. Sėkmės vertinimas yra subjektyvus, o ne matematiškai apskaičiuotas, todėl galite nesutikti su tuo, komentaruose. Čia aš neisiu giliai į žaidimo taisykles, todėl jeigu jums pasirodys įdomiau, pasiskaitykite detalę mano parengtą žaidimo apžvalgą.
100% sėkmė. Vaikystėje turėjau žaidimą, kuris atseit mokino kelio ženklų. Žaidime riti kauliukus ir paeini tiek langelių, kiek išritai. Jeigu atsistoji ant kokios nors vietos atsitinka tau geras arba blogas dalykas, bet tu negali to niekaip įtakoti. Žaidimą laimi tas, kuris pirmas pasiekia finišą arba kitaip sakant, tas, kuriam nuolatos sekasi risti aukščiausias reikšmes ir išvengti blogų langelių. 100% sėkmė, nieko negali pakeisti.
Mano vaikystėje didžioji dalis žaidimų buvo būtent tokie. Deja, tokių žaidimų vis dar yra daug.
90% sėkmė. Pakalbėkime apie žaidimą Wandering towers – tai žaidimas vaikams, taigi, iš karto žinote, kad jame bus didelis sėkmės kiekis. Žaidimo esmė: turi tris kortas ir savo ėjimo metu turi panaudoti dvi iš jų. Kitaip sakant, tu priimi sprendimą kokias kortas naudoti. Tu taip pat gali priimti sprendimą ant kokio burtininko/bokšto tas kortas naudoti, bet tai viskas. Žaidime tu gali priimti du sprendimus. Tačiau žaidimo esmę diktuoja kortos, kurias gauni visiškai atsitiktinai. Pavyzdžiui tu nori pajudinti burtininką, bet visos kortos leidžia judinti tik bokštą arba atvirkščiai, nori pajudinti bokštą, bet neturi tinkamų kortų. Žaidime nėra daug taisyklių ar strategijos, todėl jis yra geras žaidimas vaikams.
6-ima žaidime tu gauni 10 kortų, kokias kortas gauni yra visiška sėkmė. Vienintelis sprendimas, kurį gali padaryti, tai kada kokią kortą žaisti. Deja, tu nežinai kokias 10 kortų turi kiti žaidėjai, todėl turi labai ribotą kiekį informacijos priimti geram sprendimui, net ir pats sprendimo priėmimas dažnai būna tiesiog spėjimas/nuojauta arba, kitaip sakant, sėkmė.
80% sėkmė. Thunder Road: Vendetta žaidime žaidėjai lenktyniauja, kas pirmas pasieks finišą. Lenktyniavimas vyksta ritant kauliukus. Sprendimas, kuri priimi yra kokį kauliuką kuriam automobiliui priskirti. Antras sprendimas yra kokiu keliu važiuoti: saugesniu ar rizikingesniu?
Jūs galite paklausti, jeigu Thunder Road: Vendetta ir Wandering towers žaidimuose galima priimti tik po du sprendimus, kodėl aš sakau, kad Thunder Road: Vendetta rezultatui sėkmės įtaka mažesnė? Atsakymas yra paprastas. Wandering towers reikia su visais burtininkais pasiekti finišą ir kaip jūs galbūt žinote iš patirties, tą paskutinį visuomet sunkiausia įgrūsti. Thunder Road: Vendetta žaidime finišuoja tik vienas automobilis. Kitaip sakant, riti keturis kauliukus, juos priskiri trim automobiliams, bet tau realiai reikia tik vienos sėkmės. Vienas iš keturių vs du iš trijų.
70% sėkmė. Bad Company žaidime reikia risti keturis kauliukus iš jų sudaryti dvi poras. Tai yra vienas sėkmės elementas. Antras sėkmės elementas yra kaip greitai važiuoja policijos automobilis, kuo lėčiau jis važiuoja tuo daugiau prizų žaidėjai gali gauti. Trečias sėkmės elementas yra pagerinimo kortelės, tu gauni tris atsitiktinai ir turi išsirinkti vieną. Geriausios kortelės yra ties viduriu 6-8, bet jeigu gauni 10, 11 – nepasisekė. Ketvirtas sėkmės elementas seifų kortelės, vieni apdovanojimai yra geresni nei kiti. Vis dėl to didžiausias sėkmės elementas nusikaltimų kortos. Jeigu tu padarai 6 korteles vertas vieneto, o kažkas per tą patį laiką padaro tik vieną kortelę vertą 7, jis turi daugiau taškų. Tu gali rinktis iš 4 atvertų kortelių, jeigu visos atsivertė vienetai, tu nieko negali padaryti.
Norint laimėti šitą žaidimą reikia daug sėkmės, bet jeigu visi tikisi sėkmės, o tu naudoji truputi strategijos, tu turi pranašumą. Apie kokią strategiją kalbu? Kai riti kauliukus turi sudaryti dvi poras. Pavyzdžiui viena pora duos tik du simbolius, bet tai padės užbaigti kortelę, kita pora duos keturis simbolius, bet neužbaigs nei vienos kortelės. Visuomet reikia fokusuotis į vieną kortelę ir stengtis ją užbaigti kuo greičiau. Kai renkiesi korteles visuomet reikia imti didžiausios vertės. Jeigu visų kortelių vertės lygios, tuomet reikia žiūrėti kokia papildoma galia naudingiausia arba kuri kortelė gali tau suteikti karolius. Taip, strategijos elementų šitame žaidime nėra daug, bet jeigu visų sėkmė yra vienoda, laimi strategija.
60% sėkmė. Ginkopolis žaidime kuo daugiau žaidėjų žaidžia, tuo mažiau kontrolės turi, todėl aš šį žaidimą žaidžiu tik su dviem žaidėjais. Žaidime yra du sėkmės elementai kortos nurodo kur tu gali statyti, žetonai nurodo ką tu gali statyti. Norint laimėti žaidimą reikia, kad sukristų idealios poros. Jeigu sėkmė neatsisuka į tavo pusę nelaimėsi. Kita vertus laimėti kliaunantis tik sėkme neturint strategijos įmanoma, bet taip atsitinka retai.
50% sėkmė. Space base žaidime yra du sėkmės elementai. Pirmasis kauliukų ritimas. Ką išritai, tą išritai, pakeisti negali, bet tu gali pasirinkti nori aktyvuoti abu kauliukus ar jų sumą. Antrasis sėkmės elementas yra pagerinimo kortos. Tu gali rinktis vieną iš šešių, dažniausiai būna bent viena gera korta, bet kartais… tiesiog nepasisekė. Ritant du kauliukus, dažniausiai išsiritančios reikšmės yra 6, 7, 8. Taigi, jeigu gali nusipirkti daug pagerinimų su tomis vertėmis yra didesnė tikimybė laimėti žaidimą, nei perkant visų reikšmių pagerinimų po vieną.
40% sėkmė. Gizmos žaidime reikia sukurti geriausią variklį. Yra du pagrindiniai sėkmės elementai. Pirmasis kortelės, kurias gali pirkti savo varikliui gerinti. Antrasis rutuliukų traukimas.
Jeigu nepatinka nei viena kortelė, gali atlikti paieškos veiksmą ir iš tam tikro kortelių skaičiaus išsirinkti vieną labiausiai patikusią. Žaidimo pradžioje tas skaičius yra nedidelis - 3, bet žaidimo eigoje įmanoma tą skaičių pasikelti iki 6 ir kai turi tokią galimybę rinktis, dažniausiai rasi ne vieną kortą, kuri patiktų.
Kamuoliukus traukti galima aklai, kas yra sėkmė, arba pasirinkti vieną iš matomų. Renkantis iš matomų, kartais atsitinka tokia situacija, kad nėra tos spalvos rutuliuko, kurio tu nori. Šitai sprendžiama per variklio kortas, kurios leidžia pakeisti/ignoruoti rutuliuko spalvą.
Trečias sėkmės elementas yra kortos, kurios dalyvauja žaidime. Pirmo ir antro lygio kortos visuomet dalyvauja žaidime, tačiau trečio lygio atveju dalyvauja mažiau nei pusė kortų. Kortos nėra lygiavertės ir tam tikros kortos kortų kombinacijos leidžia lengviau surinkti daug taškų, nei kitos. Jeigu daug taškų leidžiančių surinkti kortų nėra žaidime, reikia žaisti kitaip norint laimėti.
30% sėkmė. Cooper Island yra labai sudėtingas žaidimas, todėl mane nustebino kiek daug sėkmės yra tokiame sudėtingame žaidime. Pagrindinis sėkmės elementas yra salos žetonai, kuriuos trauki atsitiktinai iš maišelio. Žaidimo pradžioje gauni du ir tai nustato, kurią strategiją gali pasirinkti žaidime. Jeigu remsiesi tik sėkme, tai žaidimo gale turėsi kokius 5 taškus. Žaidime yra apie 14 ėjimų ir norint žaisti gerai reikia surinkti bent 28 taškus, tačiau tai dar negarantuoja pergalės. Kitas žaidėjas gali surinkti 30+. Kai visi žaidėjai žaidžia aukščiausiu lygiu sėkmė gauti tinkama žetoną tinkamu metu gali reikšti papildomus 2-3 taškus ir tai gali nulemti nugalėtoją. Kita vertus, jeigu vienas žaidėjas šiek tiek geresnis, jis kitus paliks dulkėse. Galutinis rezultatas ir/arba jo skirtumas labai aiškiai parodo kokiu lygiu žaidėjai žaidžia.
20% sėkmė. The Guild of Merchant Explorers Žaidime iš viso yra 9 kortos. Pirmame raunde yra naudojamos 6 ir kiekviename sekančiame raunde pridedama po dar vieną. Žaidime yra du sėkmės elementai. Pirmas kokia tvarka kortos iškris. Įdomu tai, kad tu bet kuriame žaidimo momente žinai kokios kortos jau iškrito. Taigi, jeigu pirma korta yra 100% sėkmė, to negalima sakyti apie penktą kortą ir tu gali planuoti tam tikrus dalykus tikėdamasis, kad galbūt dabar iškris būtent ta korta arba kad sekančios trys kortos iškris tau idealia eiga.
Antrasis sėkmės elementas yra supergalios, kiekvienas žaidėjas gauna po tris. Galios nėra lygiavertės, tam tikras kortas efektyviai išnaudoti ir uždirbti daug taškų yra lengviau nei kitas. Bet kuriuo atveju galios formuoja tavo žaidimo strategiją. Galia yra bloga tik tuo atveju, jeigu nori pritaikyti galią prie savo strategijos, o ne atvirkščiai.
10% sėkmė. Žaidime Onitama, žaidžiama su 5 kortelėmis. Kaip jūs išsirinksite korteles priklauso nuo jūsų. Jūs galite pasirinkti atsitiktinai. Jūs galite sugalvoti kokį nors įmantrų kortelių parinkimo ritualą. Bet vienintelis sėkmės elementas yra tai kokios kortelės yra žaidime. Kartais vienas žaidėjas gauna labai gerą kortelę ir stengiasi jos nenaudoti labai ilgai, kartais net iki žaidimo galo. Jeigu ta kortelė padeda laimėti žaidimą panaudojus tinkamoje vietoje tinkamu laiku, tai yra sėkmė ir nieko negali padaryti. Išskyrus vieną dalyką, reikėjo neatsidurti toje situacijoje, kur magiška kortelė lemia žaidimo pabaigą. Matote, Onitama yra paprastesni šachmatai. Žaidimo įvairovė ateina iš to, kad kiekviena partija bus žaidžiama vis su kitu kortelių rinkiniu. Bet visa likusi žaidimo dalis yra labai strateginė: kaip padaryti geriausią įmanoma ėjimą atsižvelgiant į apribojimus (korteles), kurias turi duotuoju momentu.
Žaidime Istanbul yra du pagrindiniai sėkmės elementai. Pirmasis – miesto žemėlapis. Kiekvieno žaidimo pradžioje 16 kortelių išmaišomos ir iš jų sudėliojamas miestas. Aišku, visuomet būtų galima žaisti su vienu ir tuo pačiu žemėlapių ir neturėti šito sėkmės elemento, bet tuomet žaidimas gana greitai atsibostų. Antras sėkmės elementas yra karavano kortelės. Žaidimą galima laimėti nenaudojant kortelių, bet jos tikrai dažniausiai palengvina jūsų gyvenimą, plius yra net keletas skirtingų būdų, kaip jas įsigyti, tai kodėl nenaudoti?
Žaidimo esmė yra rasti optimaliausią maršrutą, kaip generuoti taškus. Žaidėjas pirmas radęs optimalią maršrutą laimi žaidimą. Sėkmė gali padėti tam tikrais momentais, bet jinai negali laimėti žaidimo.
0% sėkmė. Sunku patikėti, kad yra žaidimų, kuriuose yra nulis sėkmės. Mes nekalbėsime apie šachmatus ar šaškes. Kaip pavyzdį noriu paimti Arkwright: the card game tai yra ekonominis žaidimas, kuriame visiškai nėra sėkmės. Vienintelis dalykas, kurį galima pavadinti sėkmė yra kas pirmas pradeda žaidimą, bet tai neturi būti sėkmė, viskas priklauso nuo jūsų, kaip jūs išsirenkate, kas bus pirmas žaidėjas. Žaidime reikia gerinti fabrikus, gaminti produktus ir juos parduoti. Bet kuriame žingsnyje bent jau teoriškai jūs galite paskaičiuoti koks ėjimas jums bus optimaliausias ir koks ėjimas optimaliausias kitiems žaidėjams. Žaidėjai ne visuomet žaidžia optimaliai, todėl jų pasirinkimai gali jus nustebinti, bet tai nėra sėkmė. Problema su šituo žaidimu, kad jis yra įdomus tik tuo atveju, jeigu visi žaidžia neoptimaliai ir daro klaidas. Jeigu visi žaidžia optimaliai, tuomet žaidimai darosi vienodi ir žaisti pasidaro nebeįdomu.
Kitas pavyzdys būtų Yinsh – tai įdomesnė šaškių versija. Žaidėjai patys susidėlioja tabletes ir žiedus ant lentos, todėl kiekviena partija gali būti vis kitokia. Vėl gi kito žaidėjo sprendimas nėra sėkmė, bet tai gali pasiūlyti labai daug įvairovės.
Pakalbėjome apie sėkmę, dabar pakalbėkime apie tai kaip išlaikyti žaidimo įvairovę, bet taip pat sumažinti sėkmės įtaką pergalei. Daugelyje žaidimų pavyzdžių minėjome vieną iš dviejų komponentų: kortas ir kauliukus. Tai ne vieninteliai komponentai, kurie prideda sėkmės žaidime, bet patys populiariausi, kaip galite suprasti iš pavyzdžių.
Kauliuku ritimas yra sėkmė. Žaidimas Pulsar 2849 duoda plius/minus žetonus, kuriuos galima panaudoti ir sumažinti ar padidinti išristą reikšmę per vieną. Bad company leidžia perristi kauliukus sumokant vieną pinigą. Space Base leidžia pasirinkti tu nori dviejų reikšmių ar jų sumos. Istanbul žaidime gali perristi kauliukus arba pakeisti vieno jų reikšmę į keturis. Ultra tiny epic galaxies žaidime galima nukopijuoti norimą kauliuko reikšmę, kito žaidėjo ėjimo metu.
Kortu atveju kuo daugiau galimybių išsirinkti iš atverstų kortų, tuo didesnis šansas rasti sau tinkamą kortą. Ticket to ride: Europe siūlo rinktis iš 5 kortų ir, jeigu nei vienas variantas nepatinka, galima imti nuo kaladės viršaus. Concordia Venus žaidime kortos suskirstytos į lygius. Kiekvienas lygis yra išmaišomas atskirai, todėl kortos bus atsitiktinės, bet kadangi, yra lygiai, kiekvieno sekančio lygio kortos bus geresnės.
Bendrai paėmus sėkmė yra reikalinga žaidimo peržaidžiamumui didinti, bet reikia suteikti galimybes žaidėjas suvaldyti sėkmės rizikas.